Sida 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Visar resultat 31 till 60 av 102

Diskussion: Guide: Flasha Duo-X2

  1. #31
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21

  2. #32
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    OK, jag bytte nyss chip i min box till Duo-X2 o det verkar funka fint men flashdiscen vill inte starta. Det står bara insert cd... Det e en 1.6 som det satt ett Super Aladdin Live i innan. Jag har läst nånstanns att man ska använda cdrw eller dvd-r men det kan väll inte vara så känsligt, eller? Har bränt på lägsta hastigheten som jag kan (8x)

  3. #33
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    eftersom det står skrivet att det skall vara cd-rw eller dvd-r så är det så det skall vara. dock så är väl flashning via nätverk lättare.. då slipper du bränna över huvud taget. Kolla Rejjo´s guide!
    Last edited by housepainter; 2006-03-13 at 19:00. Anledning: stavfel

  4. #34
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Du måste bränna på en (ny) cd-rw eller dvd-r eller en (ny) dvd-rw. Rekommenderat är klart dvd-r men om man inte har någon dvd-brännare så är det ju inte så populärt. Då bör du köpa en ny cd-rw och bränna på den.

    Annars är det som housepainter säger lättare att flasha via nätverk om du har fått igång flashbios...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  5. #35
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Om jag hade fått igång flashbios så hade jag nog varit färdig vid det här laget... Har hållt på i typ 4 dagar med att försöka flasha det jävla chippet...
    Måste hårddisken vara formaterad för att man ska kunna göra det här? Jag bytte nämnligen hd samtidigt som jag bytte chippet o har inte gett mig på den ännu...

  6. #36
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Du jag vet faktiskt inte, men om du bränner skivorna på en dvd-r så ska det fungera, annars är något fel...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  7. #37
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Tjoho! Äntligen har jag fått igång det lilla aset
    Det visade sig vara dvd-spelaren i boxen som var fuckad, som tur var så hade jag en dvd-brännare liggande som jag med lite klurande lyckades koppla in o fixa flashningen med...
    Hårddisken hade ingenting med saken att göra kan jag meddela

  8. #38
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    bra jobbat!

  9. #39
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    jag får inte flashningen att funka via nätverk, det kommer bara upp "DHCP FAILD Faling back to 192.168.0.99" och när jag försöker att ansluta till xboxen via datorn med det ip:t så hittar den inget

  10. #40
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    har du testat att skriva http:// före ip:t. har för mig att jag fick samma felmeddelande. men jag vet inte om det är det.. testa

  11. #41
    Registrerade
    Feb 2006
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    har du kopplat mellan datorn å xboxet direkt blir det det meddelandet, DHCP faild. annars måste du nog koppla in dig på en router. annars är det bara man skriver in http://192.168.0.99 i webläsaren å har lika ip inställt på datorn typ 192.168.0.98 så ska det funka utmärkt.

  12. #42
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    jag har testat http://... och alla dess konstelaioner
    men jag får väl åka till någon med rauter och testa!!!
    ingen annan som har något tips??

  13. #43
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Tror inte det spelar någon roll om du kör med router eller inte, en korsad kabel mellan datorn och xboxen fungerar också. Kör du med firefox? Vet inte om det fungerar med den nämligen...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  14. #44
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vad HAR du för IP på din dator då?

    Har du verkligen gjort som rejjo föreslog och ändrat datorns IP till 192.168.0.98 (eller 192.168.0.nåntingannatmeninte99)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  15. #45
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    firefox har aldrig funkat för mig när jag har ftp:at, får alltid upp felmeddelande "502 pasv is not implemented", trots att det är rätt lösen och användarnamn. så jag har alltid kört med explorer när jag ftp:ar.

  16. #46
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Eller flashFXP....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  17. #47
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    X3 noob behöver hjälp.. Jag sitter med X3 chip, all data jag behöver på datan, bios + slayers, MEN.... mitt Xbox visar inga som hällst täcken på liv vid nätet.. sitter i routern utan att ge en enda blink på aktivitets lampan

    Nån som vet nått?
    får samma som "ekner_85" "DHCP FAILD Faling back to 192.168.0.99"
    men ingen aktivitet på nätet

  18. #48
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    X3 frågor i den klistrade duox2 tråden...jaja...vad har du för IP på din dator då?

    Den får du nog ställa om till 192.168.0.nåntingannatän99 för att den skall kunna prata med boxen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  19. #49
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    -> Hansi
    Jag vet men jag ska följa guiden "4. Linux Cromwell" Hittar ingen bättre än Duox2 guiden för den, och allt verkar ju vara lika dant hit intills iaf.

    IP har jag testat att byta, Funkar inte de heller, Jag har oxå testat att lägga ner "Flash disk" och "bios disk", men boxen vill inte köra från CD'n "No bios update found..... HALTING!"
    detta är då testat på både CD-RW och DVD-RW... den tar ingen av dom och nät flashing funkar inte Testat med 3 olika Hubbar/routers X-boxen är död vad gäller internet.. inte en enda blink på lampan

    Nån som haft liknande problem med "Linux Cromwell" ?

    testade med "erhåll IP autom.." funkar inte där heller, testade med fast IP samma som boxen men bytte ut sista mot allt emellan 50-98..ändå ingen kontakt

    Tack så mycke för hjälpen ((Även om X3 inte har med Duo att göra ))

  20. #50
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Jag lyckades aldrig få igång netvärksflashning med cromwell, däremot fungerade det fint att bränna skivor. Prova med märkes skivor, -r. Tex. verbatim dvd-r...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  21. #51
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    -> Rejjo

    Tackar, ska testa imorron nu.. sova

  22. #52
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Uppdatera Bios?

    Citat Original inlägg av rejjo
    Hejsan!

    Denna guide är till för er som köpt Duo-x2 men inte vet riktigt hur man flashar det. På chippet finns två biosbanker; Flashbios och Linux Cromwell. Flashbios är enklast att flasha men på vissa boxar startar bara Linux. Läs igenom allt först så att du vet vad du ska göra. När du ska bränna skivor rekommenderar jag helst dvd-r, men det går även med (nya) cd-rw eller dvd-rw. Innan vi börjar vill jag också bara säga att jag tar inget ansvar om du råkar pajja din xbox.

    1. Hitta bios
    Det första du måste göra är att hitta rätt bios. Vilket bios du ska använda beror på vilken version du har på din xbox. HÄR kan du se vilken version du har. För version 1.0 ? 1.5 är det samma bios men för ver. 1.6 (b) behövs ett annat.

    1.0 - 1.5 = m8plus eller något x2 bios, tex. X2_4983
    1.6 (b) = m8plus_16

    Olika bios hittar du på antingen #xbins eller på x-b-o-x.net (måste registrera dig först, sök sen).

    2. Rätt storlek på bios
    När du hittat rätt bios och har laddat ner det till datorn så måste du göra om det till rätt storlek eftersom Duo-x2 chippet använder 512kb-bios. När du laddar ner bios så brukar de vara 256kb stora, du måste då göra om dem till 512kb-bios. För detta lilla uppdrag används programmet Evtool. Bara ladda upp ditt bios i programmet och sätt en prick där det står 512k i file size, spara det sen igen och vipps, ditt bios är 512 kb stort.

    3. Flashbios
    Okej, nu har du förhoppningsvis rätt bios med rätt storlek, då ska det bara in i xboxen. Om du har tur nog och får igång flashbios så är det enda du behöver en korsad nätverkskabel mellan xboxen och datorn, alt. två raka och tex. en switch.

    1. När du startar xboxen får du upp en blå skärm där det står FlashBIOS 3.0.3 överst. Lite längre ner finns fem olika alternativ, välj det första ?Enable Network Flashing?.
    2. Nu börjar den ladda, det tar ung. 1 min sen står det en ip-adress på skärmen. Gå in till din dator och öppna internet explorer, vet ej om det går med eldräven. I vilket fall, skriv in ip-adressen du fick från xboxen i adressfönstret. Nu bör du komma in på en sida där det står Xecuter FlashBIOS v3.0.3 överst.
    3. Nu ska du skicka in bioset i xboxen, tryck på ?browse??, välj ditt bios. Tryck sen på ?Upload and Flash?. Se till att inga småsyskon kommer och stänger av xboxen eller datorn utan låt det hela bara vara i nån minut.
    4. Nu ska det hela vara klart, xboxen stänger av sig själv när den är klar, sen kan du köra in slayers eller superdisc eller vad du känner för.

    4. Linux Cromwell
    1. Linux är lite jobbigare att flasha men det går helt klart. Det första du måste göra är att skaffa Eurasia Pro Generic Flash Disc och packa upp den med WinRAR (högerklicka och välj extract). Nu får du två mappar, ?bios_disc? och ?flash_disc?, skit i readme-filen. Gå in i den som heter ?bios_disc? och kopiera dit ditt bios.
    2. Nu ska mapparna brännas, börja med filen i mappen ?flash_disc?. I Nero, använd alternativet ?Bränn image till skiva?, bränn på låg hastighet. När den är klar så behöver du bränna ännu en skiva, använd alternativet ?Skapa dataskiva? och bränn så att filerna i mappen ?bios_disc? ligger i roten, detta är viktigt.
    3. När du startar din box så kommer det upp en blå skärm där det står Xbox Linux Cromwell BIOS 2.40 längst upp, lite längre ner kan man välja lite olika alternativ. Du har ju nu två skivor, tryck på CDROM, sätt i första skivan som du brände (flash_disc) och tryck på a. Nu följer du det som står på skärmen och så ska väl allt gå bra, efter ett tag kommer den fråga efter den andra skivan, så ha den i beredskap.
    4. Xboxen stänger av dig själv när den är klar, sen kan du köra in slayers, superdisc eller nåt annat skojj.

    EDIT: Enligt housepainter så kan man behöva skriva http:// innan ip-adressen när man flashar flashbios.

    Det var allt, följer du anvisningarna rätt så kommer allt gå bra, lycka till!
    Hej!

    Har ett Xbox, kan man lägga in en superdisc som är bränd på en en skiva före man lägger in bios och sådant?

  23. #53
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Quota LAGOM!

    Bios måste alltid in FÖRST
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  24. #54
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Nödvändigt att citera hela guiden...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  25. #55
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Hej tack för senaste svaret.

    Nu till nästa fråga, jag har installerat en superdisc 3.7 (EvoX 393...) och kört igång xbox:et men det har svårt att starta.

    Startar var femte gång ungefär, annars så blinkar "cd-lampan" några gånger och efter ett tag blinkar den rött och grönt.

    Det kan räcka med och dra ur sladden ett tag så fungerar den ibland igen.

    Vad är då felet? Dålig version av chipet, Bios, mm...

    Tack på förhand...

  26. #56
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Brukar väl vara dålig chipinstallation, kolla alla lödningar och så, förmodligen är det en kallödning...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  27. #57
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    1. När du startar xboxen får du upp en blå skärm där det står FlashBIOS 3.0.3 överst. Lite längre ner finns fem olika alternativ, välj det första ?Enable Network Flashing?.

    Hur går det till?

  28. #58
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Wercin
    1. När du startar xboxen får du upp en blå skärm där det står FlashBIOS 3.0.3 överst. Lite längre ner finns fem olika alternativ, välj det första ?Enable Network Flashing?.

    Hur går det till?
    Ursäkta mig men, va?!??!
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  29. #59
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Begrep inte hur man fick upp "blåsidan"..men min bios är redan flashad..tänkte flasha om den..det var därför.

    Har du nån koll på hur man gör om man ska flasha om den?

  30. #60
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Ja det kan du ge dig f*n på . Det har jag också gjort en guide på;

    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=25894
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

Sida 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Guide till streaming i XBMC
    By fArGo_sWe in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 97
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 19:09
  2. Flasha Duo x2 med Superdisc?
    By rejjo in forum DUO-X2 support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-29, 17:27
  3. flasha mitt aladdin
    By xboxman83 in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 19:08
  4. Flasha bios?
    By Mr_Walker in forum X-ecuter 3 support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-19, 00:08
  5. 6.6 Guide till streaming i XBMC av fArGo_sWe
    By fArGo_sWe in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-21, 09:14

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •