Sida 1 av 4 123 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 102

Diskussion: Guide: Flasha Duo-X2

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21

    Guide: Flasha Duo-X2

    Hejsan!

    Denna guide är till för er som köpt Duo-x2 men inte vet riktigt hur man flashar det. På chippet finns två biosbanker; Flashbios och Linux Cromwell. Flashbios är enklast att flasha men på vissa boxar startar bara Linux. Läs igenom allt först så att du vet vad du ska göra. När du ska bränna skivor rekommenderar jag helst dvd-r, men det går även med (nya) cd-rw eller dvd-rw. Innan vi börjar vill jag också bara säga att jag tar inget ansvar om du råkar pajja din xbox.

    1. Hitta bios
    Det första du måste göra är att hitta rätt bios. Vilket bios du ska använda beror på vilken version du har på din xbox. HÄR kan du se vilken version du har. För version 1.0 ? 1.5 är det samma bios men för ver. 1.6 (b) behövs ett annat.

    1.0 - 1.5 = m8plus eller något x2 bios, tex. X2_4983
    1.6 (b) = m8plus_16

    Olika bios hittar du på antingen #xbins eller på x-b-o-x.net (måste registrera dig först, sök sen).

    2. Rätt storlek på bios
    När du hittat rätt bios och har laddat ner det till datorn så måste du göra om det till rätt storlek eftersom Duo-x2 chippet använder 512kb-bios. När du laddar ner bios så brukar de vara 256kb stora, du måste då göra om dem till 512kb-bios. För detta lilla uppdrag används programmet Evtool. Bara ladda upp ditt bios i programmet och sätt en prick där det står 512k i file size, spara det sen igen och vipps, ditt bios är 512 kb stort.

    3. Flashbios
    Okej, nu har du förhoppningsvis rätt bios med rätt storlek, då ska det bara in i xboxen. Om du har tur nog och får igång flashbios så är det enda du behöver en korsad nätverkskabel mellan xboxen och datorn, alt. två raka och tex. en switch.

    1. När du startar xboxen får du upp en blå skärm där det står FlashBIOS 3.0.3 överst. Lite längre ner finns fem olika alternativ, välj det första ?Enable Network Flashing?.
    2. Nu börjar den ladda, det tar ung. 1 min sen står det en ip-adress på skärmen. Gå in till din dator och öppna internet explorer, vet ej om det går med eldräven. I vilket fall, skriv in ip-adressen du fick från xboxen i adressfönstret. Nu bör du komma in på en sida där det står Xecuter FlashBIOS v3.0.3 överst.
    3. Nu ska du skicka in bioset i xboxen, tryck på ?browse??, välj ditt bios. Tryck sen på ?Upload and Flash?. Se till att inga småsyskon kommer och stänger av xboxen eller datorn utan låt det hela bara vara i nån minut.
    4. Nu ska det hela vara klart, xboxen stänger av sig själv när den är klar, sen kan du köra in slayers eller superdisc eller vad du känner för.

    4. Linux Cromwell
    1. Linux är lite jobbigare att flasha men det går helt klart. Det första du måste göra är att skaffa Eurasia Pro Generic Flash Disc och packa upp den med WinRAR (högerklicka och välj extract). Nu får du två mappar, ?bios_disc? och ?flash_disc?, skit i readme-filen. Gå in i den som heter ?bios_disc? och kopiera dit ditt bios.
    2. Nu ska mapparna brännas, börja med filen i mappen ?flash_disc?. I Nero, använd alternativet ?Bränn image till skiva?, bränn på låg hastighet. När den är klar så behöver du bränna ännu en skiva, använd alternativet ?Skapa dataskiva? och bränn så att filerna i mappen ?bios_disc? ligger i roten, detta är viktigt.
    3. När du startar din box så kommer det upp en blå skärm där det står Xbox Linux Cromwell BIOS 2.40 längst upp, lite längre ner kan man välja lite olika alternativ. Du har ju nu två skivor, tryck på CDROM, sätt i första skivan som du brände (flash_disc) och tryck på a. Nu följer du det som står på skärmen och så ska väl allt gå bra, efter ett tag kommer den fråga efter den andra skivan, så ha den i beredskap.
    4. Xboxen stänger av dig själv när den är klar, sen kan du köra in slayers, superdisc eller nåt annat skojj.

    EDIT: Enligt housepainter så kan man behöva skriva http:// innan ip-adressen när man flashar flashbios.

    Det var allt, följer du anvisningarna rätt så kommer allt gå bra, lycka till!
    Last edited by rejjo; 2005-12-07 at 16:07.

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Här är en lite mer avancerad guide för er som inte vet hur man kopplar upp sig till #xbins (även den av mig):

    Ladda ner mIRC HÄR och installera det. När du startar det så välj ett skriv namn, epost och två olika nickname, tryck sen OK. Tryck sen alt + e på tangentbordet, välj IRC Network: EFnet, och IRC Server: EFnet: EU, SE, Gothenberg. Tryck sen "Connect to server". Det kan ta en stund, men låt den söka tills det står:

    -irc.efnet.se- *** Looking up your hostname...
    -
    -irc.efnet.se- *** Checking Ident
    -
    -irc.efnet.se- *** Found your hostname


    Sen när det kommer upp en liten ruta skriv då "#xbins" och tryck join. När en ny ruta kommer upp skriv "/msg xbins !list". Sen ser du att det lite längre upp börjar blinka en icon om en ny ruta med röd text, tryck på den. Nu kan du öppna din ftp-klient (jag rekommenderar starkt FlashFXP). I FlashFXP, tryck F8 och skriv in informationen du fick via xbins (Server or Url / FTP adress, User Name, Port och Password.)

    Packa sen upp det med WinRAR.
    Last edited by rejjo; 2005-11-04 at 00:14.

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    exakt vad skriver man i explorer när man skall ftp:a bioset? ftp//???????????????
    bra guide!!

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    housepainter ---> Det enda du skriver är ip-adressen du fick, tex. "192.168.0.99", det behövs inget http:// mm.

    Yes! Jag fick den sticky också

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    en parantes är att jag var tvungen att skriva http://ip när jag skulla flasha.. annars gick det inte.

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2004
    Från
    Uddevalla
    Inlägg
    75
    Respekt
    21
    Det fungerar mycket enklare att flasha med evox, evox plussar på 256kb automatiskt!

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    housepainter ---> Jaså? Det behövde inte jag

    stvikt ---> Lite svårt att flasha med evox när man inte ens har det på boxen än...

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    ok.. lustigt.. men som sagt så var jag tvungen att göra det.. jag höll på att slita håret av mig när jag skulle flasha.. men så tänkte jag att jag testar med http:// och då funkade det

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    jag får inte flashningen att funka via nätverk, det kommer bara upp "DHCP FAILD Faling back to 192.168.0.99" och när jag försöker att ansluta till xboxen via datorn med det ip:t så hittar den inget

  10. #10
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Hur ser din uppkoppling ut mellan xboxen och datorn? Har du någon router, eller switch, eller inget av det?

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    bara en korsad kabel mellan xboxen och datorn..

    men jag fick till det ändå genom att lägga in bioset på en dvd skiva..
    men tack ändå.

  12. #12
    Registrerade
    Feb 2006
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Question

    Tja... Det är ett evigt tjat om BIOS att det ska va rätt, men när jag laddat ner mitt hur fan ska jag veta att det är rätt.Det finns ju Miljoner att välja ifrån, jag har 1.6 och då tycker ni att jag ska har m8plus_16 men inte hittar jag nått sånt... Jag blir bara förvirrad av allt.

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    M8plus_16 är det som gäller ja. Det finns på #xbins, i mitt andra inlägg står det hur man kopplar upp sig dit.

    EDIT: För att vara mer exakt så ligger bioset i följande katalog:

    XBOX/bios/evolution-x/MULTI_VERSION/

    Och så heter det "EvolutionX M8plus Bios.rar". När du har packat upp den filen så finns där en fil som heter m8plus_16.bin, det är den du ska använda...
    Last edited by rejjo; 2006-02-23 at 23:46.

  14. #14
    Registrerade
    Feb 2006
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Oki man tacka för det och för det bästa forumet som jag har sett.. Länkar er på min sida om jag får ?

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    M8 är gammal ladda ner x2_5035_v16plus_512k istället
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av DrDevil
    Oki man tacka för det och för det bästa forumet som jag har sett.. Länkar er på min sida om jag får ?
    Länkar hit uppskattas alltid
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    pege63 ---> Jag diggar inte det bioset, tar längre tid att starta boxen . Plus att man måste ha den fula xecuter-loggan i början...

  18. #18
    Registrerade
    Feb 2006
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Jag får väl pröva mig fram.. Tack till alla som har hjälp mig.. Respect

  19. #19
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    M8plus_16 ligger alltid kärt på mina bios-banker.... minus gay-loggan förstås..
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  20. #20
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Gay-loggan? Menar du den lila evox-loggan eller? ;P

  21. #21
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    lila? den är ju för fan rosa...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  22. #22
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    den är ju gay-rosa...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  23. #23
    Registrerade
    Feb 2006
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Nu är det så många som vet bäst men hjälp mig med det bästa Bioset då.. Det börjar blir jobbit att hela tiden få ställa om sig.. Har har ju en 1.6 + Duo-X2 Vilket är best DÅ??? Proffs Hjälp är vad jag behöver... Förlåt om jag låter sur men jag fattar inget om BIOS !!!!! Pespect to all help... RESPECT

  24. #24
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Okej, jag (kanske blixten också) rekommenderar m8plus_16, pege63 verkar föredra x2_5035_v16plus_512k. Vilket du väljer är sen en smaksak. Största skillnaden är att 5035-bioset hindrar dig från att gå ut på live om du råkar trycka "go live" i något spel, eftersom att du då blir bannad.

    Som sagt jag rekommenderar m8plus_16, läs sen guiden för info om hur du flashar det, eftersom det är jag som har skrivit den så kan jag inte förklara bättre än så

  25. #25
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Håller med rejjo, M8plus_16 (eller 1-5) är det jag rekommenderar. Executern fungerar också, men jag har ändå alltid kört med Evo-x bios. Dock ej deras dash.... Den är det näst intill fulaste jag sett på en tv-skärm....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  26. #26
    Registrerade
    Feb 2006
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    kan man flasha om bios utan chip så man kan spela brända spel å allt sånt. en kompis har det så, han har inte chippat utan ändrat bios på HDD istället. hur gör man? mvh tomten

  27. #27
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Hej och välkommen hit, nästa gång du undrar något kan du börja med att söka. Det du syftar på är nog en softmod, läs blixtens guide...

    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=25000

  28. #28
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Eller så har din polare bytt ut bioset på moderkortet, till ett moddat bios. Då kan han köra backups o grejer. Detta går bara på 1.0-1.5, inte på 1.6.... Men då kan man ju softmodda istället...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  29. #29
    Registrerade
    Feb 2006
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Tack så hemst mycke för all hjälp här. chippade å flaschade xbox i går helt utan problem, inget krångel alls. era guider har hjälp väldigt mycke. NI ÄR BÄST!!

  30. #30
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Vi vet....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Sida 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Guide till streaming i XBMC
    By fArGo_sWe in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 97
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 19:09
  2. Flasha Duo x2 med Superdisc?
    By rejjo in forum DUO-X2 support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-29, 17:27
  3. flasha mitt aladdin
    By xboxman83 in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 19:08
  4. Flasha bios?
    By Mr_Walker in forum X-ecuter 3 support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-19, 00:08
  5. 6.6 Guide till streaming i XBMC av fArGo_sWe
    By fArGo_sWe in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-21, 09:14

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •