Visar resultat 1 till 27 av 27

Diskussion: Ominstallation

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    20

Ominstallation

Hej hej alla kunniga xbox människor jag har skaffat mig att ganska pinsamt men säkerligen lätt löst problem för att komma till saken,

Jag har ett xbox med SmartXX v2 som funkar prima med en ny 120gb hdd i allt bra en så länge nu till problemet jag har inget bios installerat längre allt va fint och fungerade kanon när ja fick den tills jag började pilla med inställningar som inte börs billas med ^^ jaja iaf nu är boxen tom på bios altså inten original och inget hackat bios, nu vill jag ha in ett nytt bios t.ex executer3 eller EvoX jag har också läst många av alla inlägg å trådar här och var men efter som jag är noob på xbox system så fattar ja inte hur man skall göra för att fixa mitt problem, ja jo visst fattar ja att man skall ha ett bios men hur skall ja få in det i datorn det är frågan antar att ja länkar xboxen till datorn med en korsad tp på något vänster men sedan då hur får ja nätet mellen dassa två att fungera och hur gör jah sedan för att installera bioset.

Tacksam för svart // Jonny

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    20
    Hmmm tror ja hitta svar på min fråga men de ser ut som man måste ha en kabel som man sätter mellan xboxen och darotn för att kunna installera ett bios är det ända möjligheten man har eller kan man köra över filer via nätkortet har somsagt var inget bios installerat så det kanske blir svårt

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    20
    Jag igen nu har jag pillat hela natten och läst ännu mer och är minst sagt förvirrad men tror mig äntligen ha kommigt ett steg närmare en lösning på mitt problem hitta en sida som beskriver hur man skall göra en boot cd/dvd med bios på så ja ladda ner den sanaste biosen brände som guilden sa man skulle göra starta upp skiten och flasha sedan skulle man byta till super disc 3,7 skivan och installera saker därifrån men saken är att när jag trycker på mitt ny installerade bios så stänger mitt xbox av sig, vad fnn är det för problem??

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Du kan inte bli av med originalbios med ett SmartXX chip. Vad händer när du försöker starta originalbios?

Har du ett bios på hårddisken kan du lägga in det bioset på chippet. Annars är det lättast att flasha via chippets inbyggda webserver, dvs koppla ihop boxen och datorn med en nätverkskabel.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    20
    Orginalbioset ja va händer, inte mycket är ja rädd boxen blinkar rött när jag skall försöka ladda ett original spel fråga inte varför ja har inte en aning allt ja vet är att jag är utan bios just nu så ja kan inte spela mina backup spel =)
    Koppla den men datorn skulle ja kunna göra allt är värt att brova för just nu när ja skall ladda mitt så kallade Xecuter 3 så stänger min box av sig själv funderar på om ja har flashat fel bios ? 99% på att jag har v1,5 och har bios efter 1,5 men men..

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Du kan inte ha xecuter 3 bios i ett smartxx chip.

Beskriv exakt hur du gör och vad som händer när du startar original bios/original spel.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    20
    Du du skön du kan allt då vet ja de tack skall du ha ^^

Ja med original biten sker inte mer en de jag sa t.ex. om jag väljer att starta min box så får jag upp en boot screen med alla mina bios

Original
    Xecuter ....

du vet själv hur de ser ut sedan trycker ja på original, PANG boxen blinkar rött sedan står den så.

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    20
    Ömm ja installera nyss EvoX m8 med tanka på att inte Xecuter 3 funkar (pinsamt) iaf när blinkar maskinen rött även när ja skall boota super disc =)
    heh känner mig ganska lost här, va skall man göra tro koppla den till datorn och installera om dashbord eller va de heter?

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    20
    Jag måste vara världens bästa som svarar på mina egna inlägg men det är inte så änkelt tyvärr för Nej jag har inte löst mitt problem men ja tror ja vet vad det är nu när ja kollat närmare på de jag kan se i min box så står de "Your EEprom is damaged" Vet inte vad det är men jag antar att det har med min hdd att göra kanske?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Japp, misstänkte skadat eeprom när jag skrev mitt senaste inlägg om vad som egentligen händer när du försöker starta original bios. Prova "eeprom recovery" vilket antagligen inte kommer lyckas.

Kolla om du kan låsa upp hårddisken, risken är stor att den inte går att låsa upp heller. Men med lite tur hjälper denna tråd

http://forum.psxcare.com/support/sho...d+teamassembly

så att du slipper kassera din 120GB.

Förmodligen har du lyckats köra "restore eeprom" utan att ha kört "backup eeprom" först.

Läs denna tråd

http://forum.psxcare.com/support/sho...eeprom+smartxx

så slipper jag skriva samma saker igen om det problemet.

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    20
    Jepp stämmer bra så är de nog var inne och pilla på EEprom och efter de så var allt knas men men nu är de som det är bara att insa fakta och fixa maskinen och se glad ut.

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    20
    Hmm läste allt som står i länkarna du skrev och jepp har kört restore EEprom utan att ha en backup men nu vet ja iaf att man inte skall pilla på den och som jag förstår de på de du skrivigt så är min disk kass nu och ja tror dig helt och fullt för med lång erfarenhet innom data försökte ja starta disken via datorn men när inte datorns bios längre vill hitta disken som den en gång gjorde så är den trasig tack för alla svar nu vet jag vad jag står och vad som står på inköps listan när löningen kommer.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Bry dig inte om vad datorns bios säger om hårddisken. Atapwd kommer hitta disken. Men du måste starta det från en "bootbar diskett", dvs inte från något dosfönster i windows osv.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Och xboxens eeprom kan gå att få ordning på.

Prova att ansluta till chippets webgränssnitt, när jag kollade den funktionen idag mot en xbox med smartxx lt/opx så kunde jag se flera backuper av eeprom i chippet.

Och med den windowsbaserade flashern du hittar på www.smartxx.com finns en funktion för att ladda upp ett eeprom till chippet/boxen.

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    20
    Saken är när jag ansluter till datorn så kan jag inte botta med någonting alls det står att den misslyckats med att hitta en bootbar källa du fårstår säkert vad jag menar men ja skall ta och sätta mig nu och kolla lite till på problemet och se vad som händer. En annan sak hur ansluter ja till chippets webgränssnitt? Är dålig på xbox så allt tar lite längre tid för mig.
    Last edited by Willov; 2005-11-05 at 07:19. Anledning: missa att skriva en sak

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    20
    Hmm jag testa att köra atapwd på min xbox disk som ja avskrivigt som död och det fungerade fint, vad gör man saden är det bara att köra på som vanligt igen eller skall man göra någonting mer med disken?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Nä låt disken vara tills du får igång xboxen. Om du lyckades köra unlock och disable på den med "teamassembly" så är den iaf klar att använda även om du inte lyckas återställa eeprom till exakt samma som du hade innan.

Du ställer in en ip-adress i smartxx menyn bara och så "surfar" du till den adressen från din dator, t.ex. http://192.168.1.2 om boxen har den adressen.

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    20
    Åfan okej skall kolla de så fort ja orkar är lite trött på att fixa xbox nu men med lite vila så kanske orken kommer åter, tack ännu en gång skönt att du finns som hjälp för oss n00bs.

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    20
    Vet inte om jag skall skratta eller gråta men jag har testat allt för att komma åt min xbox via FTP´n men de lyckas inte har även läst guiderna folk har skrivigt inc din egen sedan har jag en fråga till om de står Focus när man startat upp sin xbox så antar jag att de menas med att man har focus chippet vilket är ganska logiskt men va jag försår så är det bara 1,6 boxen som har focus chippset eller kan boxen ljuga?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Om du vill ftp:a till boxen (vilket borde gå bra nu när du låst upp hårddisken med atapwd vilket jag antar att du gjort nu) måste du ladda in "ed on a chip" i chippet.

Men först måste du "surfa" till boxen, inte med ftp utan med http (vanlig webläsare som internet explorer osv).

Om du beskriver hur ditt nätverk är kopplat och vilka ip-adresser du använder så kan jag hjälpa mer exakt.

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    20
    Jag skall försöka förklara,

Jag kör med korsad kabel mellen min xbox och min dator som det är just nu vet inte om allt är okej inställt osv men men så har lyder mina nr:

Datorn
    Ip: 192.168.0.1
    Nätmask: 255.255.255.0
    Getaway: 192.168.0.254

Xbox
    Ip: 192.168.0.2
    Nätmask: 255.255.255.0
    Getaway: 192.168.0.254

så ser det ut just nu men som sagt var har inte en blekaste om man skall och kan köra så men så är det just nu iaf, jag har som jag sagt tidigare läst lite forums men det står inget derekt om rekomenderade IP´s osv går det bra så här eller skall ja ändra nått?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Kör du med korsad kabel så skall det där fungera bra så länge du bara kör mellan datorn och xboxen. Gateway är ju egentligen helt fel, men det spelar ingen roll nu.

Se till att du matat in den adressen i smartxx menyerna, och har static ip ON eller DHCP OFF (kommer inte ihåg hur det ser ut i smartxx menyn) så att den verkligen används.

Kör du http://192.168.0.2 från datorn så skall du få upp smartxx "hemsidan" från chippet. Där borde du kunna kolla vad du har för info i chippets backup eeprom bl.a.

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    20
    Kan inte ansluta hemifrån har också dålig koll på mina baler så jag fortsätter jobbet hemma hos kompisen han ett garanterat fungerande nätvärk.
    Sedan när om jag kommer åt min box så skall jag bara köra SmartXX produkt?

Sak samma ja testar mig fram, funkar de inte så gör det.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Gör INGENTING med ditt eeprom utan att fråga här först. Förutom att kolla vad du hittar. Skriv inte in något nytt i eeprom. Fråga först!

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    20
    Okej okej skall bara få fixat ett nätvärk som fungerar först sedan skall ja se om jag fårtag på nogra EEprom filer, vet du hur många som sparas? jag har gjort att antal backuper i försök att få skiten att fatta vilka inställningar jag vill skall sparas.

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    20
    Funkar inte blir snart galen, spelar ingen roll hur ja fixar och donar med mitt nätverk datorn får ingen kontakt med xboxen känns hopplöst just nu pilla som en tokig men inget funkar 2 datorer är lätt men dator - xbox, inte men grej.

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    20
    Kan inte surfa till min box på något sätt testat allt nu men funkar ConfigMagic tro?

Liknande diskussioner

1. Krävs ominstallation vid byte av bios?
    By MrNismisk in forum BIOS versioner och flashning
    Senaste inlägg: 2005-01-05, 04:49
  2. Ominstallation av XBMC?
    By i98nopa in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2004-09-02, 09:26

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner