Undrar hur stor HD man kan klämma in i xboxen... har ett duo-x2 chip från psxcare som jag köpte i februari.
Undrar hur stor HD man kan klämma in i xboxen... har ett duo-x2 chip från psxcare som jag köpte i februari.
500GB om du läser på riktigt ordentligt och använder rätt bios. Du måste utöka klusterstorleken och använda speciella bios som verkligen använder partitionsinformationen från hårddisken och inte bara "standardvärden" från bios vilket är vanligast.
Annars är den praktiska gränsen 400GB, du måste isåfall partitionera så att du får både F: och G: partition. G: får inte bli mer än 256GB, vilket den inte blir när jag testat 400GB diskar iaf.
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
så 300 gig är bara att plugga in å köra superdisc alltså...
Upp till 250GB = du kan använda ett bios som lägger allt över 8GB på partition 6 "F:"
>250GB (t.ex. 300, 400GB) = du måste använda ett bios som lägger allt mellan 8GB och 137GB på partition 6 "F:" och allt över 137GB på partition 7 "G:"
Blir filsystemet på F: större än 256GB så krashar det
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
hur gör jag för att ändra bios då?
vart får jag tag på det?
och vad passar till ett duo-x2 chip?
har en x-box v 1,6 enligt http://www.xbox-scene.com/
och ett duox2 cormwell/flash bios
Last edited by johanneso; 2005-10-22 at 20:08.
Läs guiden "hur hittar man bios och program" bland xbox guider
Jag tror min hdd krashade pga det, hade hade en 300gb Maxtor och skulle slänga in ännu ett spel hade typ 15 gb ledigt. Hade allt på F:/. Går det att fixa så att jag får tillbaka min information någon som vet eller råkat ut för liknande. Typ det mesta på F:/ försvann dock inte allt ser några mappar samt några få filer lite varstans men dom flesta spelen är puts väck alla spelen på F:/ altså. Räcker det med någon annan Bios har dock testat både Executer och och Evox bios. Min Bror har typ 80% av den info jag hade på den men det är lite super jobbigt att ta mig till han så om någon vet ett enklare sätt att fixa det på skulle jag vara super tacksam...
Tack för mig
P.S Jag hade enbart F:/ och ingen G och utrymmet som var upptaget av spelen är fortfarande försvunnet altså jag har fortfarande bara 15 gb ledigt.
När sånna problem hänt med min dator är det mycket enklare fixat eftersom det finns så mycket mera verktyg till windows en till xbox
Last edited by Skevast; 2005-11-02 at 06:37.
Om du inte leker med livet leker livet med dig
Du måste byta bios och sedan formattera om f: och g:
Räkna inte med att kunna få tillbaka det du tappat.
Tänkte om jag endå tappat allt tänkte jag byta ut hd n mot en 500 GB Men vad ska jag använda för bios för att få till det eftersom g kommer att bli runt 355 gb då?,
Jag vet att 400 GB vore idealiskt då men jag pallar inte köpa en sådan och jag har precis köpt en 500 GB till datorn som jag skulle switcha helt enkelt då mot 300GB som jag har i boxen. Har försökt läsa till mig samt har kollat in alla biosar på xbins ftp samt verktygen för att ändra i dom men jag är ganska begränsad eftersom jag enbart har 256kb chip i den boxen och den är en model 1.6 så jag kan inte ens switcha chippen mellan boxarna.
Så det jag undrar är om det typ är nödvändigt att investera i en executer 3 chip så att jag kan använda någon av excuters superbiosar på över 1 mb eller nått för dom mindre biosarna verkar inte fixa det.
Har förresten snubblat över en grej i Evtool där det går att fylla i Ignore Hard Drive Partition Table, kan det vara det..
Skulle vara kul med ett svar eftersom jag helst vill slippa handla in en Executer 3 för att testa om det funkar om det inte går att göra något med den...
Jag har aldrig testat att ändra klusterstorleken, bara läst om det...
Ignore hard drive partition table verkar vettigt.
Och du måste använda någon speciell utility för att formattera hårddisken.
Antagligen denna
>> XBpartitioner
This is a fairly ugly and clunky hard disk partitioner. It's just a beginning. Right now there are only four partition setup options, but eventually we hope to have totally customizable partitions.
Limitations:
* Doesn't support unallocated space between partitions.
* Doesn't allow changing of partition's start address.
* Partitions must be created in order.
* Only allows editing of extended partitions.
* Only space above the standard partitions is allocatable (as per above limitation).
XBpartitioner should run under most any BIOS, but it only supports those with LBA48 code which follows Paul Bartholomew's standard (introduced with the original LBA48 patches used by XBtool). LBA48 patch version 2 is supported, but it is recommended that you update to version 3 if you are using a patched kernel.
Current Status:: v1.0 // no download (built with XDK) // By NghtShd
Bara å prova och sätta igång att fylla hårddisken tills den blir full och se vad som fungerar...
XBpartitioner 1.0RC1
>> NghtShd released a new version of XBpartitioner(info) - an Xbox harddrive partitioner and formatter. What's new/fixed:
* No longer warns on LBA48 version 2, since it works around the ver 2 bug.
* Will allow single partition formatting on X2 4979-4981.
* Automatically uses 32k clusters when formatting ] 256GB partitions.
* Cluster size used displayed when formatting.
* Fixed some UI bugs.
(Det är alltså det där med 32k cluster om partitionen är >256GB som du behöver)
Tackar så jätte mycket måste bara hitta nått att fylla på den med oxå så får vi se hur det går....
Jag ska fortfarande köra med både F:/ och G:/ förmodar jag eller? verkar lite konstigt när man läser beskrivningen på verktyget hur mycket större en 256GB kan Partitionerna vara?
Last edited by Skevast; 2005-11-04 at 07:35.
Du skall nog ha allt på F:
Jag tippar på att klusterstorleken är fördubblad = tål 512GB på F:
Bookmarks