Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: Monteringsproblem

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Red face Monteringsproblem

    Har suttit i två dagar nu med mitt DuoX2 chip (vita Cromwell) och min crystalbox och får det fortfarande inte att fungera. När man startar boxen med powerknappen startar den först om två gånger för att sedan starta upp och stå och blinka mellan grönt och rött. Startar man med ejectknappen funkar det som vanligt. Spelar heller ingen roll vilken bank som är vald.

    Har gått över mina lödningar och provmätt så gott jag kan, men kan inte se var det inte skulle vara fullgod kontakt någonstans... men men... den där lpc-rebuilden var ju inte rolig.

    Vad är det som kan vara fel? Hur kan man vara säker på att det inte är fel på chippet? Hur kollar man vilken lödpunkt som ev. är kass?

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Inlägg
    540
    Respekt
    24
    99,9 procent säker på att det är ett monterings fel, har aldrig stött på ett felaktigt chip. Om den fraggar när du startar den med power knappen kan du utesluta att det är fel på bt punkten iaf =),, sen är det bara att gå igenom alla lödpunkter igen. Värma om, mäta med piip funktinen på multimetern från lödpunkten till närmaste lednings punkt. Lets också efter eventuella lödspill med tex en lupp.

    Lycka till

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Jag hade precis samma symptom.. det var en lödpunkt på lpc-rebuilden som jag hade glömt.. sen hade jag satt en tejpbit ovanpå en jordningspunkt.. det var inte så populärt heller.

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av EvilBoY
    99,9 procent säker på att det är ett monterings fel, har aldrig stött på ett felaktigt chip. Om den fraggar när du startar den med power knappen kan du utesluta att det är fel på bt punkten iaf =),, sen är det bara att gå igenom alla lödpunkter igen. Värma om, mäta med piip funktinen på multimetern från lödpunkten till närmaste lednings punkt. Lets också efter eventuella lödspill med tex en lupp.
    Vad menar du med närmaste ledningspunkt? Fattar inte riktigt hur jag ska mäta med multimetern, risken finns ju att man bara mäter sladdens ledningsförmåga...

    Vad kan lödspillet ställa till med?

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    Jag hade samma problem när jag installerade ett duox2 för en vecka sedan.. jag hade missat en liten punkt på rebuilden på baksidan. efter att jag fixat det så startade det utan problem. (jag missade dock detta när jag kollade första gången.. så kolla igen och noga!)

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Fem

    Citat Original inlägg av housepainter
    Jag hade samma problem när jag installerade ett duox2 för en vecka sedan.. jag hade missat en liten punkt på rebuilden på baksidan. efter att jag fixat det så startade det utan problem. (jag missade dock detta när jag kollade första gången.. så kolla igen och noga!)
    Men visst är det bara 5 sladdar/banor som ska lödas på baksidan (som ingår i rebuilden)?

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    en fråga jag kanske borde frågat innan. har du gjort en egen rebuild eller är det en färdig som du lött på? jag hade den färdiga i åtanke när jag svarade innan. jag har bara erfarenhet av att löda på den färdiga..

  8. #8
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av housepainter
    en fråga jag kanske borde frågat innan. har du gjort en egen rebuild eller är det en färdig som du lött på? jag hade den färdiga i åtanke när jag svarade innan. jag har bara erfarenhet av att löda på den färdiga..
    Hehe, har testat båda. Är lite desperat...

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    kolla in! en punkt är lätt att missa!! http://hem.passagen.se/erikskinnari/...ox2rebuild.jpg
    Last edited by housepainter; 2005-11-14 at 18:11.

  10. #10
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    det är alltå 7 punkter som skall lödas direkt till kortet. sedan skall d0:an ha en ledare som går till chippet. jag hoppas du förstår genom att kolla på bilden.. missa inte den lilla punkten som sitter precis intill den tredje punkten från vä på den nedre raden!!!

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    måste bara förtydliga att det inte är punkten ovanför texten "till" som skall till d0, utan den som är till vänster om texten!

  12. #12
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av housepainter
    det är alltå 7 punkter som skall lödas direkt till kortet. sedan skall d0:an ha en ledare som går till chippet. jag hoppas du förstår genom att kolla på bilden.. missa inte den lilla punkten som sitter precis intill den tredje punkten från vä på den nedre raden!!!
    Aha... alla småpunkter har jag med. Men den övre vänstra pilen? Som pekar på den "avlånga kontakten", är det ngn jordningslödning av ngt slag?

    /Johan

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    jag är inte helt säker, men jag lödade fast den. den håller åtminstonde kortet på plats.

  14. #14
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av housepainter
    jag är inte helt säker, men jag lödade fast den. den håller åtminstonde kortet på plats.
    Kan någon bekräfta om detta fyller någon funktion?

  15. #15
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Borås
    Inlägg
    316
    Respekt
    19
    jag hittade denna bilden. inte exakt samma chip, dock samma rebuild-kort om jag inte har fel. ser inte ut som att de lödat den punkten.
    http://www.duomod*********/english/in...2lite_v1.6.jpg

Liknande diskussioner

  1. Monteringsproblem
    By Eecuter 2 lite problem in forum X-ecuter 2 LITE support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-02-15, 09:59

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •