Visar resultat 1 till 20 av 20

Diskussion: Xboxen helt förstörd?

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Xboxen helt förstörd?

    Hejsan!
    Köpte ett helt nytt Crystal då dom sista fanns kvar i butikerna... sen har det fått stå orört några månader tills jag nu haft tid att chippa det! Jag valde att chippa det med ett DuoX-2 pg.a. det billiga priset... fastän att jag tidigare har använt Xenium chip när jag tidigare har chippat xbox:ar! ....men nu till saken... jag lödde fast chippet på ett snyggt sätt och helt korrekt och sedan testade att starta xboxen... men den ville inte boota (oavsett vilken bank jag än använde)!!! ... den startade om flera gånger utan att någo text visades.. och kort därefter så blir bilden bara svart och dioderna i fronten på xboxen blinkar rött och grönt! Men jag kan tillägga att MS dashboardet funkade som det skulle! ...då började jag läsa omkring på internet och lusläste duoX-2 chippets extremt värdelösa manual! (Har aldrig sätt något sämre.. jämför själv mellan manualerna på Duox-2 och Xenium) Fick ingen klarhet vad det kunde ha blivit för fel så jag testade att löda om chippet... flera gånger... med samma resultat... och tillslut tog mitt tålamod slut vid en lödning av lpc-rebuilt:en så att en av orginal banorna i moderkortet gick av (den banan som den nedersta lödpunkten i lpc-rebuild:en går igenom)... men det verkar som att det går att löda en kabel mellan två lödpunkter på kretskortet så förbigås den skadade kretsbanan! ...Är det nån som har någon aning om vad som kan ha varit fel? Vill även veta om psxcare har lust att kika på den om den går att räddas och chippas och om jag har otur byta ut moderkortet?
    (xboxen+chip är inte köpt från psxcare så jag får stå för "kalaset")

    Tack på förhand
    //Daniel Johnsson

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    533
    Respekt
    22
    Har du lött BT på rätt ställe vid Eject knappen?
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
    IR-Mod<>XBMC

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi kan fixa den, i värsta fall byta moderkortet = 1.200:-
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Ok, vad bra! Ja Bt punkten är rätt lött! Men jag ringer er på måndag och sen skickar in xboxen...

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    För 1200 pix?? Det får du ju en helt ny xbox för

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ja, men han vill ha en CHIPPAD xbox...

    1.200:- = byte moderkort + vad annat kan tänkas behöva bytas + montering av chip.

    Men det kan säkert gå att reparera skadorna också.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    15
    Respekt
    0

    Förbigå originalbanan.

    Tjena. jo jag har gjort det du förklarar, gått förbi original "tråden" på kortet och det funkar lysande, har du försökt att flasha din box med euresia eller vad det heter, om din box är en crystal så är den en 1.6, vissa 1.6 går inte att få igång kanalerna på, varför vet jag inte. Jag har varit med om problemet tidgare och höll på att gå under då en kompis förklarade om detta program som är linux baserat. Om du inte får tag i programmet så kan du skicka mig ett PM så löser vi det.

    Hoppas du slipper lägga ner nå mycket mer arbete och att det jag sagt är till nån hjälp för dig.
    /SR

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Jag har inte ens fått det att funka så långt så att det ens går att flasha den! Just nu vågar jag inte pilla mer med det.. för då kanske det bara blir värre.. så jag lämnar hellre in den till dom stora grabbarna som kan sina saker så förhoppningsvis kan dom fixxa till den utan att byta moderkort! Tackar för alla svar! ...anledningen till att jag inte köper en ny box istället är ju att jag redan har en crystal!

  9. #9
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Angry Utvecklar (invecklar) tråden!

    Jag följde denna tråd med spänning då jag har samma problem.
    Köpte DuoX 2 Cromwell nu i veckan från PSXCARE och lödde in den och får samma fenomen som förste "postare", har testat alla tips som jag kunnat hitta med D0 och BT på många olika supportforum.
    Jag har testat ansluta BT till Pin9 för konstant chippning, får FRAGG på båda bankerna. Tar bort chip (lyfter av från pin), xbox startar finfint med orginaldash.
    Lödning har jag gjort om flera gånger, ca 10h effektiv tid, därbland ett litet missöde med moderkortkopparbana (kabel från pin 8), då ansl. punkten på moderkortet lossnad, byglade förbi och boxen startade med orginaldash.
    Antar att det inte kommer att vara ett problem i framtiden...eller?
    Har ohmmätt alla anslutningar från ovansida chipp till ansl. punkt på moderkort, detta är juh ingen garanti men det bästa jag kan göra.
    Läst om en kille som hade hittat fel på en genomföring på ett annat ställe(som inte hade med chipplödningen att göra) på moderkortet, han gjorde en genomlödning och då fungerade allt klockrent (tror att det var till PIN1:s anslutning).
    Någon bland er som chippar mycket som vet om detta är ett vanligt fenomen?
    Det jag saknar är en vettig felsökningsmanual för en duox2 chippad x-box v.1.6 (jag har 1.6b och har hittat engelska versioner men med äldre x-boxversioner och då stämmer inte pin:sen riktigt).
    Någon som vet var och vilka värden man kan mäta upp med en vanligt digital voltmeter, behöver man mer avancerad utrustning för att kolla övriga punkter på pin:en?
    Finns det något sätt att verifiera att chippet verkligen inte är trasigt? (Så slipper PSXCARE krångla med det)?
    (Bra att ha uteslutningsmöjligheter när man felsöker)
    Man är juh utbildad på området så man vill inte gärna känna sig besegrad av en dum j-a plastlåda.Men just nu känns det som jag kört fast.

    Alla ideér välkommnas.

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2004
    Från
    Piteå
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Been there, done that.. Fick ett defekt duox2 .. men det tog ett tag innan jag förstog det och man blev ganska frustrerad.. sen när jag beställt ett nytt funkade det.

    Har även varit med om att en lödpunkt lossnat från moderkortet. så det är inte så svårt att fixa.. ta bara en liten mejsel.. eller en sån där speciell penna.. och skrapa fram kopparbanan.. sen är det bara att löda kabel där imellan.. eventuellt så kan man ju löda mellan 2 andra punkter som banan går till.. men det gick inte i mitt fall.

    och 1200 för ett nytt moderkort när en ny xbox kostar 999 på ebgames låter inte så klokt
    Chippat ~20 xboxar än så länge.
    Chippat 1 Gamecube än så länge=)
    ->Xbox,v1.1,Xecuter2.3B Pro,80Gb Hdd<-
    ->Gamecube,Rev A/B,Qoob Pro<-

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    1200:- är inklusive flyttning av chip / montering av nytt duox2 chip
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Lightbulb Förslag?

    Tack Masterace, för delgivningen av dina erfarenheter.
    Hur kom det sig att du köpte ett nytt chip?
    Var det en sista chansning när inget annat fungerade eller lyckades du göra någon slutledning om vad som var fel?

    Jag har inte fått så mycket feedback på mitt inlägg, är det så att det inte finns någon som kan ge mig något tips eller bör jag lägga upp denna fråga som en egen tråd och på det sättet öka möjligheterna att någon med tips kan uppmärksamma inlägget?

    Nåja, får fortsätta klia mig i huvudet, har inte kunnat mecka med boxen sen sist p.g.a. semester
    "Keep the good ideas flowing"

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Inlägg
    72
    Respekt
    20
    Mät upp anslutningarna till chipet.
    Lad0=3.3V
    Lad1=3.3V
    Lad2=3.3V
    Rst=3.3V
    LF=3.3V
    LcLk=0.2-1,6V

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2004
    Från
    Piteå
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av WhiteSpirit
    Tack Masterace, för delgivningen av dina erfarenheter.
    Hur kom det sig att du köpte ett nytt chip?
    Var det en sista chansning när inget annat fungerade eller lyckades du göra någon slutledning om vad som var fel?

    Jag har inte fått så mycket feedback på mitt inlägg, är det så att det inte finns någon som kan ge mig något tips eller bör jag lägga upp denna fråga som en egen tråd och på det sättet öka möjligheterna att någon med tips kan uppmärksamma inlägget?

    Nåja, får fortsätta klia mig i huvudet, har inte kunnat mecka med boxen sen sist p.g.a. semester
    "Keep the good ideas flowing"
    Det var så lite ..

    Allså efter man lött om typ 5ggr så måste ju något vara fel .. Frustrerad blir man.. man räknar inte med att chippet ska vara defekt.. Jag har chippat en del xboxar så jag drog den slutsatsen.. helt noob är jag inte på lödning
    Chippat ~20 xboxar än så länge.
    Chippat 1 Gamecube än så länge=)
    ->Xbox,v1.1,Xecuter2.3B Pro,80Gb Hdd<-
    ->Gamecube,Rev A/B,Qoob Pro<-

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Tack deejaypa, för mätuppgiterna.
    Vet ej exakt vilka pin:s på chip:et du menar med din förklaring men eftersom nästan samtliga spänningar är lika förutom LcLk (som vad jag förstått är en clock-signal för minnet vilket är en hög/låg-signal som varierar) är det väl bara att mäta på.
    Är referensspänning (signal-gnd) i mätfallet då D0? (eller enl. länk nedan?)
    Samtliga spänningar var väldigt lika varandra, 3,3V , känns oroväckande
    Kan du utveckla förklaringarna kring pins:en, hur är dom placerade och vad betyder dom.

    Så här har jag fattat att pins:en är numrerade sett OVANIFRÅN chip.

    __ 2 4 6 8 10 12 __

    BT 1 3 5 7 9 11 D0

    Där jag vet att Pin1=LcLk.

    Hittade denna länk, kan det vara ungefär denna pinout du menar?
    http://forums.xbox-scene.com/lofiver...p/t427711.html

    Hoppas du eller någon annan kan sprida ytterligare lite ljus över detta?

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Inlägg
    72
    Respekt
    20

    En bild säger mer än 1000 ord va?
    Lclk är ju själva klockpulsen och beroende på vad ditt mätinstrument kalarar av så kan man få lite olika spänningar där pga den höga frekvensen, men mina instrument visar 1.6V Men jag brukar mäta med en scopemeter. Har varit med om att lclk har funnits på LPC´n men varit avbrott på en bana på kretskortet så den inte kom fram dit den ska så det är bra att följ upp banorna och kontrollmäta.
    Jag använder gnd vid skruvhål som referens punkt.
    d0 ska vara 3.3V när maskinen startar upp utan chip. Och 0V med chip.
    Attached Images Attached Images
    Last edited by Hansi; 2006-01-21 at 23:42. Anledning: ...lade till bilden som attachment ifall länken slutar fungera i framtiden...

  17. #17
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    deejaypa!!!
    Vilka underbara uppgifter du kommer med, precis vad man kan önska sig!
    En bild säger alltid mer än ord, så rätt så!
    Nu har jag undersökt boxen med följande resultat.

    När chipet ej sitter i (boxen startar upp med orginal dash) så har jag rätt spänningar förutom pin3 (LFrame) som är 0V. Har 1,6V på pin1 (LClk) med mitt mätinstrument.

    När jag sätter i chipet så har jag fortfarande rätt spänningar, nu med 3,3V på pin3 (LFrame) !!, MEN, nu är pin1 (LClk) 0V. Detta är lika oavsett vilken bank jag än startar på.
    Detta var skumt och jag tyckte att det behövdes undersökas ytterligare.
    Testade att mäta pin1 (LClk) under försök till uppstart (då boxen blinkar orange/grön).
    Då xboxen försöker starta 3ggr så pendlar pin1 (LClk) mellan 0,6-1.6V (typ, svårt att avgöra med så enkelt instrument) för att sedan nå 0V då boxen stannar i FRAG-läge och blinkar rött/grönt.

    Kan man dra några ytterligare slutsatser utifrån detta beteende?
    Jag börjar tro att chippet är kass.........

    Nu ska jag klämma en kebab
    Tjing så länge!

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Inlägg
    72
    Respekt
    20
    Jag har varit med om maskiner som inte funkar med chip pga skaddor på kretskortet så det är alltid bra att mäta upp banorna från lpc´n till närmaste via.
    För ibland ser man inte avbrottet. Och spänningen kan vara där men den kommer in fram till andra punkter på kortet. Och LPC fixarna som följer med Duo X2 chippen använder jag aldrig. Bättre att "tråda" manuellt, då har man koll på läget. Men för dig är det ju nästan läge att testa ett annat chip eftersom maskinen funkar ochippad.

  19. #19
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Thumbs up Funkis!

    Hej !

    Vill bara meddela inblandade i denna tråd att nu fungerar min x-box.
    Tänkte att det var värt en uppföljning om vad problemet var.
    Det var enkelt, jag hade en av de där 1%-chippen som var trasiga.
    Jag gick till den lokala butiken som sålde chip, köpte ett nytt, lödde i detta på ca 1min och sedan hoppade chippet igång på första knapptryckningen.
    Den fungerade även på båda bankerna direkt!
    Dock när jag provade att starta igen så vägrade den......som en j-a häst framför hindret, slet mitt håååååååååååååååååååååår...men....jag kom ihåg att den kan vara kinkig med knapptryckningen så jag höll in ejectknappen lite extra och vips, så slog den igång.
    Nåväl, dags att reklamera!

    Vill tacka alla som givit mig tips på denna tråd! Ni är GULD! Särskilt "deejaypa".

    Tjillevippen och HAJK på er.

  20. #20
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    42
    Respekt
    19
    jag har samma problem, fast mitt chip blinkar rött där på sidan helatiden

Liknande diskussioner

  1. xboxen konstig
    By general_31 in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 02:23
  2. Linux och MythTV i Xboxen
    By p1800s in forum Linux på XBOX
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 12:53
  3. Kan inte se på tv medans xboxen är efter kabelbyte???
    By trevor in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 14:06
  4. Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-02-04, 16:52
  5. Satte i ny hårdisk, nu startar bara xboxen om och lyser rött.
    By Madman in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-05-04, 19:33

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •