Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Hjälp mig med en xbox360 setup!

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2003
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Hjälp mig med en xbox360 setup!

    Nu är jag helt bort tappad i kablage/bild/ljud djungeln så det finns inte...så nu lär jag verkligen ha hjälp...så... Vad/vilka kablar/adaptrar behöver jag för att kunna spela med min 360 på en vanlig Dator LCD skärm (senare till en projektor) på release dagen. Samt få ljudet kopplat till min Yamaha Reciver??

    Finns det nån kunnig Hemmabio/elektronik snubbe här... som kan ge mig en beskrivning på hur jag ska gå till väga.
    All hjälp uppskattas!

    MVH / Hasse

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Kabeln du behöver är en en HD komponent kabel, den finns med inte med den 2995 kronors versionen utan i den ligger en vanlig komposit kabel funkar EJ med HDTV.
    Vad man skall tänka på med HDMI kablar är att dom skall vara HDPC kompatibla. Hela kedjan i en HDTV märkta produkter måste vara HDPC kompatibla & stödja PLC content ready med det menas att olika märken av HDTV märkta varor kan prata med varandra om dom inte kan det blir det ingen bild alls på din HDTV tex.
    Det är en hel djungel inom HDTV finns ingen "riktig" standard ännu utan man måste vara på sin vakt, köpa helst HDTV märkta varor av samma märke för att vara på den säkra sidan, i och för sig finns det en konvertor som låtasas vara en HDPC kompatible bildskärm bara det den kostar 4200:- så när ni köper HDTV se till at den stöder HDPC eller att man inte köper HDPC stödda varaor tex HDTV+HD-DVD som inte har HDPC stöd, har du en HDCP stöd på DVDn & inte på bildskärmen så får du ingen bild alls.
    Man kan se om det finns stöd på varorna om det finns EICTA märkning då har den stöd för HVI/HDMI kontakter som har HDCP stöd.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2003
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Ok....jätte stort tack för en väldigt teknisk beskrivning...men....va inte mycket som gick in där ... som sagt...är så fruktansvärt yr

    Men..om vi lämmnar hela HD tjaffset ett tag....jag ska ju börja med att spela på min vanliga 19" data LCD monitor. Och den har en DVI anslutning samt en VGA anslutning.

    Så här ser kabeln ut man får med till 360n (i premium paketet iallafall): http://hardware.teamxbox.com/screens...ox-360-System/

    Det är väll en HD komponent kabel va?.... och bild och ljud går i sepparata anslutningar? ( hur är det med färgerna...vad är vad?) ... Finns det då nån DVI eller VGA adapter att köpa för att kunna koppla direkt till skärmen då?.....så kan jag dra ljud kablarna till Recivern.

    som du/ni hör är jag alledes novice på det här

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2003
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    föressten...nån som vet om 360n kommer ha en optisk utgång?...det skulle ju vara väldigt smidigt. Kollar man på bilder som finns på baksidan av boxen så ser då inte jag nån optiskt utgång...

    Men...kollar man på hd kabeln så är det nått litet uttag som sitter på den delen som ska in i boxen....kan det vara den optiska?

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Det du behöver är en sån här kabel för att kunna lira på din datorskärm... Sen behöver du även köpa länkningar... Eftersom en hankontakt inte kan kopplas till en hankontakt. Men sånt finns t ex på clas ohlson. Lycka till...

    Länk:
    http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=100730

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    54
    Respekt
    22
    vad gäller digitala bild anslutningar så behöver du inte bry dig om det när det gäller xbox 360, iaf. i dagsläget (det har väl pratats en del om att den ska få det i nån uppdaterad version...speciellt eftersom ps3 kommer har 2 HDMI kontakter vad jag förstått)

    Man kan få in HD signal från sin 360 antingen genom att koppla den till sin lcd/plasma/projs komponent ingång, med en sån här sladd "Microsoft - Xbox 360 Component HD-AV Cable" den finns på en speciell web******.com

    Har man som du har, en datormonitor, utan komponentingång så ska man använda den här sladden "Microsoft - Xbox 360 VGA HD AV Cable" den finns också på web******.com

    vilket är det andra alternativet att få HD från sin 360. Jag skulle inte rekommendera att använda den kabeln som länkades från hembiobutiken, den är till för att koppla ihop källor med komponentutgång till projektorer som kan ta emot rgb på sin vga ingång...något som inte alls e säkert att din skäm klarar!

    Om vi går tillbaka till digitala videoanslutningar så har ju 360 inte det av nån dum anledning... men det kommer väl får man hoppas som sagt. För att gardera sig om man går i köptankar av en platt tv så ska den antingen ha HDMI (en vidareutveckling av DVI fast med ljud inbyggt) HDMI har, om jag inte har helt fel, alltid inbyggt stöd för HDCP. Köper man en skärm utan HDMI så måste den åtminstonde ha DVI och då måste det uttryckligen stå att den är HDCP kompatibel för att klara att ta emot HD material! Att köpa en platt tv med DVI som har stöd för HDCP duger alltså alldeles väl... den enda skillnaden mot HDMI är som sagt avsaknaden på inbyggt ljud i den sladden...visst det är bra med så få sladdar som möjligt men nödvändigt är det ju inte.

    Om man funderar på att köpa en lcd så bör den inte ha mer än 8ms i responstid, annars kan man uppleva att bilden hackar... olika tillverkare anger sin responstid lite olika så det är inte helt lätt...bäst är ju att provtitta innan man köper. Lcd har fördelen att aldrig drabbas av inbrännningar och nu när problemet med eftersläpningar är borta så föll valet på lcd för min del. Plasma har fortfarande problem med inbrännigar, dvs du kan inte lämna en stillbild på under en längre period. Samtidigt har plasmor fortfarande något bättre färgåtergivning... så det är fördelar och nackdelar med båda tekniker.

    En lcd är i princip alltid högupplöst, dvs den har minst 1280x720 pixlar, vilket är vad HD standarden som 360 kör på (720p) , en plasma däremot har ofta 852x480 pixlar...detta betyder att den inte klarar av att visa all den information som 360 skickar! Trots detta så kan dessa plasma paneler få bära den certifierade HD-Ready loggan... detta beror ¨på att kravet för att få ha den loggan endast är att panelen ska kunna ta emot och hantera den signalen, att den sen inte kan visa all information brydde man sig inte om... mycket märkligt enligt min mening. Så ska man köpa en HD-ready plasma så ska den ha 1024x768 pixlar. (antingen har en plasma 1024x768 eller 852x480) En sån plasma klarar inte bara att ta emot en 720p signal utan den klarar även att visa den... en självklarhet kan man tycka.

    Hoppas det blev lite klarare i den här djungeln. Tänkte bara skriva en kortis, men det blir så här när man egentligen ska plugga till en trist tenta.
    Last edited by Finkeln; 2005-11-28 at 23:55.

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Jag såg oxå den kabeln idag.. VGA o självklart är den att föredra i detta fallet...

    Sen vad gäller att en plasma med upplösningen 854x480 så är den inte HD-ready i dess rätta bemärkelse... men man säger att den är HD-klar... inte riktigt samma sak...

    För att en produkt ska få bära märkningen HD-READY måste panelen ha minst 720 linjer....

    Mvh Fredrik

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    20
    Respekt
    0

    =(

    Men hur ska man göra om man sitter med en tv som inte har komnponent men har dvi in ? Kommer jag kunna få HDTV om jag köper en converter från xbox sladden som går till vga. Men då fick jag höra att en VGA->DVI converter kommer göra bilden analog stämmer detta ?

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    22
    VGA är analogt. Komponent är också analogt
    DVI och HDMI är digitalt.

    HDTV har bara med upplösningen att göra.

Liknande diskussioner

  1. Hjälp mig med chipp val !
    By Walther in forum DMS3, DMS4 lite, DMS4 PRO
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 22:37
  2. Hjälp med Game Save = Softmoddning
    By vaom in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-05-29, 02:07
  3. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09
  4. Har Stora problem med min xbox snälla hjälp mig.
    By Jaze in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-10-01, 08:48
  5. Hjälp mig med mitt origa chip
    By Tuppen in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-01-02, 10:47

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •