Visar resultat 1 till 2 av 2

Diskussion: Försök till lagning av 1.4 med Aladdin XT+

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Försök till lagning av 1.4 med Aladdin XT+

    Jag ska väl erkänna på en gång: Jag är en total novis på allt vad XBox heter, så all hjälp mottages tacksamt.

    Historien: Jag fick tag i en XBox 1.4 med försök till chippning med ett Aladdin XT+. Förste ägaren hade gjort själva chippningen med katastrofalt resultat. Ny ägare inträder som lagar en sönderlödd D0-anslutning, och sedan fungerade boxen ett tag. När den dog igen sålde han den billigt till mig, och det är nu där vi är idag.

    Efter att ha gått igenom alla lödningar, inkl ägare 2:s reparationer (som, måste jag säga, var väldigt snyggt gjorda) får jag följande symptom:
    Lätt tryck på startknappen: Det lyser rött i c:a 1/2 sekund, sedan försöker boxen gå igång, det lyser grönt runt ejectknappen och hårddisken arbetar. Trycker jag på eject blinkar det grönt, men inget annat händer (DVDn öppnas inte heller). Ingen bild eller ljud.
    Lite längre tryck på startknappen: Kort rött sken även här, sedan orange/grönt. Trycker jag eject börjar det blinka grönt. Inte heller här finns ljud eller bild.

    Enda direkta felet jag fixat, förutom någon liten påbättring av tidigare reparationer, är att jag bytt en stor elektrolyt 3300uF (nästan bredvid kontakten från nätdelen) eftersom ett ben var avslitet (troligtvis användes kondingen som lyfthjälp vid chipningsförsöket), men den borde väl inte kunna orsaka större skador?

    Tacksam för tips var jag ska börja leta. Är det något som låter som att D0 trots allt inte är ansluten överallt? Om enda alternativet är att kassera moderkortet är det givetvis helt OK, men, som sagt, tips mottages tacksamt!

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    ta fram multimetern och kolla runt lite...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Liknande diskussioner

  1. Aladdin med 250 Gb disk eller större.
    By himi in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 33
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 20:16
  2. Spela NDS spel med ditt gammla GBA Flashkort
    By FarmerMan in forum Nintendo DS
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 07:27
  3. Ny HDD med Aladdin Advanced XT
    By Lundqvist in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 23:38
  4. Bootscreen och livespel, med Aladdin?
    By Devion in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-12, 07:38
  5. aladdin adv.32 i en Xbox 1.4 problem
    By Gigante in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 28
    Senaste inlägg: 2004-02-16, 18:38

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •