Visar resultat 1 till 17 av 17

Diskussion: Fix för ps2 V9

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    62
    Respekt
    20

    Fix för ps2 V9

    Hej har en liten fundering om hur ni fixar buggen med ps2 v9 och DMS4
    tänker inte göra det själv utan är bara lite nyfiken.
    Har hört något om att böja upp någon grej på någoting

    Tacksam för svar

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    52
    Respekt
    20
    Från början när du köper en ps2a då är det 12volts ström källa.Som smälter sönder lasern om man inte ändrar till 5 volt som.
    psxcare gör .Dom bytter stöm källa till 5 volt.Det är så dom fixar v 9 buggen

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    62
    Respekt
    20
    Ok tackar då vet jag det

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Citat Original inlägg av maria
    Från början när du köper en ps2a då är det 12volts ström källa.Som smälter sönder lasern om man inte ändrar till 5 volt som.
    psxcare gör .Dom bytter stöm källa till 5 volt.Det är så dom fixar v 9 buggen
    Gäller det bara om man chippar den eller är det generellt?
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    De gör det bara på chippade PS2or då problemet för det mesta uppstår när man kör brända skivor eftersom den typen av media har betydligt lägre reflektion än originalskivor och är därför svårare för lasern att läsa. Om maskinen inte chippas och lasern ändå lägger av så har man ju ändå 2års garanti från Sony vilket du inte har vid en chippning då är det ju PSXCare som måste stå för den och de gör modden för att lasern skall hålla.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    62
    Respekt
    20
    Alla lasrar går sönder även orginal lasrar särskilt om man använder repade eller medier med dålig kvalite eftersom lasern måste jobba hårdare så det har inget med chippet att göra
    Last edited by MeanMrMustard; 2005-01-25 at 21:31.

  7. #7
    vad bra att du förstår att lasern pajar även om man kör orginal spel i ps2an. Men det gör tydligen inte danne.sk
    Last edited by Mr_Khyron; 2005-01-25 at 21:54.
    403 11 GÖTEBORG
    www.sweclockers.se
    x
    här har vi en lite malgroda

  8. #8
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Mr_Khyron
    Du är fan helt Paranoid i huvudet där finns inte ord för hur mycket jag tycker illa om dig, du är psyco .......Som innan ORKA
    Du fattar inte att även orginal pajar lasern danne.sk
    samt du är för dum för att förstå någonting i huvud taget
    Med tanke på hur du stavar & uttrycker dig samt dina personangrepp mot mig så tycker jag faktiskt synd om dig eftersom du är lite efterbliven. Du får gärna rätta mig men jag kan inte förstår hur en person som är helt normal kan skriva & formulera de inlägg du gör. Dina kunskaper inom PS2 är ju också rätt så begränsade, precis som i det svenska språket, om man tittar på vad du tillför på forumet och vilka problem du hjälpt medlemarna med. Det enda du tjatar om är ju Matrix Infinity. Jag kan ju säga att jag har betydligt högre kunskapsnivå än dig på PS2or och övrig elektronik eftersom du inte klarar av att hjälpa till när någon har problem.
    Du kan ju dessutom också förklara för mig vad DU tror paranoid betyder för jag vet inte vad det hör hemma här.

    Om du ens orkade läsa mitt inlägg så skriver jag att:
    PSXcare bara gör fixen på de chippade PS2or då problemet för det mesta uppstår när man kör brända skivor eftersom den typen av media har betydligt lägre reflektion än originalskivor och är därför svårare för lasern att läsa. Om maskinen inte chippas och lasern ändå lägger av så har man ju ändå 2års garanti från Sony vilket du inte har vid en chippning då är det ju PSXCare som måste stå för den och de gör modden för att lasern skall hålla.'

    Kan någon förklara för mig vart jag skrev att lasern inte kan pajja på en original PS2a? Jag har läst inlägget flera ggr men jag kan inte se det men Mr.Khyron kan tydligen hitta det.

    Går lasern sönder på en o-chippad maskin så går det vanliga 2års garantin in om du inte fattat det.
    Last edited by danne.sk; 2005-01-25 at 21:50.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  9. #9
    men psxcare har fel det händer att lasern pajar lika mycket med orginal spel som brända
    pga v9 buggen
    när man stoppar in en skiva i ps2an då jobbar den lika mycket.enda skillnaden är att chip gör att man kan köra kopior.med andra ord laser pajar om man kör orginal och kopior .
    det enda sättet att inte förstöra lasern är att fixa v9 buggen
    403 11 GÖTEBORG
    www.sweclockers.se
    x
    här har vi en lite malgroda

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Bra att du taggat ner i ditt inlägg Mr.Khyron för det ger inget med den stilen och det är betydligt mer informativt att läsa det du skrev nu.

    Du har alldeles rätt i att lasern kan gå sönder även om man inte har chip men anledningen är att när man chippar så använder man brända skivor som har betydligt lägre reflektion än originalskivor och är därför svårare för lasern att läsa och då går lasern sönder lättare. Kör man med Slidecard och swappar även utan chip och kör bränd media så kan lasern pajja men om man bara kör originalspel så skall risken inte vara så stor om man nu inte kör sönderrepade skivor hela tiden.

    En ochippad maskin vill man ju inte göra v9 fixen på eftersom då ryker ju den 2åriga garantin som även täcker laserproblemet, även om man kört med slidecard, men är man inte intresserad av den så kan man ju gör fixen om man vill ändå.

    Jag har några kompisar som haft v9an sedan den kom och en av dem har barn som tokspelat på den men den verkar ha frisk laser ändå. En annan lödde vi in chip i och körde backuper i och lasern gav upp efter ca 3månader. En annan chippad v9a jag lagat som är 1år, som inte var trasig pga av lasern, mätte jag spolarna och den har bra värden på dem samt har funkat kanon på medierna vi kört.
    Last edited by danne.sk; 2005-01-25 at 22:57.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  11. #11
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Skulle bara vilja inflika en liten sak...

    Det är mycket prat om att "lasern" pajar men egentligen är det ju laserspolarna som ryker när man kör dålig media. Själva laserdioden är ju inte ens direktstyrd av LA-chippet till 100%, däremot är laserns spolar det. Men spolarna har ju ingen anknytning till själva laserstrålen, annat än att dom förflyttar en fokuseringslins till en position som gör att lasern kan fokusera på skivan.

    Men det är väl i och för sig underförstått att man menar spolarna när man vardagligt pratar om "lasern". Men dom som inte meckar så mycket själva kanske inte är helt insatta.

    Har förresten gett mig på att försöka linda om en laser. Den ena spolen (den runda mitt i) är hel, men den andra spolen (som består av fyra mindre spolar, två på varje sida) är dålig.
    Har kanske danne.sk, Hansi eller någon annan här något tips på exakt vilken tråd man ska använda? Någon som vet om ELFA har den rätta koppartråden?
    Jag tror jag skulle kunna lyckas, men måste bara hitta den rätta tråden att linda med. Ytskicktet får ju inte vara ledande så vitt jag kan förstå eftersom hela spolen då skulle mäta 0 ohm och då går det ju helt åt pipan...

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    koppartråd

    Lackisoleradkoppartråd diameter 0,9mm artnr 55-179-33
    ELFA nr53 1945-2005 sid 617

    finna även andra dimensioner.

    Direkt lödbar <0,9mm
    Lödbar efter avskrap >0,9mm

  13. #13
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Tackar, ska prova att inhandla den varianten nästa gång jag är på Elfa.

    Jag provade faktiskt att gå till Elfa strax efter mitt föregående inlägg och köpa några varianter. Dom som dom hade inne just då som var värda att testa var Polysol 0,05mm 55-170-40. Denna visade sig vara alldeles för tunn då motståndet blev alldeles för högt efter bara några varv.
    Jag handlade också Polysol 0,10mm 55-171-31 vilken visade sig vara aningens för tjock. Så jag kan tänka mig att den du nämnde är precis lagom.
    Men jag lyckades ändå komma upp i 4,5-4,7 ohm ungefär på den spolen när jag maxade lindningen tills det bara inte gick på mer tråd.
    Dessvärre fick jag inte lasern att fungera helt som den skulle ändå. Alla spel på CD-skiva startades och kördes utan problem, vilket var ett framsteg eftersom dom hackade i filmsekvenser innan. Däremot så ville den inte starta något spel från DVD-skiva. Skumt. Lasern kanske blev skadad på något sätt i min operation, inte vet jag...

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    laser

    hm skummt...
    du råkar inte ha en lätt mjölkvit hinna på linsen va ?
    hinnan kan skapas vid en skum oxidation på vissa sorters skivor, som gör att linsen får svårare att läsa skivan med tiden.

    En annan fråga,, om jag ska sänka spänning från 12V till 5v
    ska jag då ha ett motstånd till varje spole ?? eller kan man fixa någon typ av reostat istället ??

  15. #15
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Näpp, har ingen vit hinna på linsen. Eller hade inte när jag testade i alla fall, utan det såg helt normalt ut vad jag kan minnas. Men det kan vara så att jag blev tvungen att mecka så mycket med själva fokuseringslinsen där spolarna sitter för att linda om spolarna, så att jag råkade skada upphängningen på något sätt. Eftersom DVD-skivor rymmer mycket mer data än CD-skivor så antar jag att spåren ligger mycket tätare och att det krävs mer precision för att läsa en DVD än en CD. Den precisionen kanske inte kan uppnås om jag råkat skada lasern eller något annat blivit fel med lindningen.
    Men detta är bara spekulationer egentligen och ingenting som går att verkligen kontrollera.

    Nej, resistorer ska man inte använda. Resistorer är ju bara ett motstånd som sänker strömstyrkan. I det här fallet är det spänningen man vill sänka. För att sänka spänningen brukar man antingen använda en zenerdiod lagd över spänningspolerna i kombination med ett seriekopplad motstånd för att inte bränna zenerdioden, eller (det bättre alternativet) använda spänningsregulatorer.
    Lyckligtvis så finns det redan spänningsregulatorer lite här och var på PS2ans moderkort, vilket betyder att du kan hitta lite punkter här och var med 5volt utspänning.
    Lyft upp 12-voltsbenet på LA-chippet så det inte får kontakt med moderkortet längre, och löd en kabel från en 5volt utspänningspunkt på moderkortet till piggen på LA-chippet som du lyfte upp.

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    aja du får väl hålla dig till cd-r,,

    tack för tipset det var vänilgt, nu ska det lödas heheh

  17. #17
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Hehe, njaee.. kanske inte så kul att lira bara från CD eftersom dom flesta PS2 spel ligger på DVD. Men jag köpte en ny laser istället och nu fungerar den fint.

    Jepp, se till bara att du lyfter rätt 12-voltsben. Det finns två stycken, en på varje sida om chippet enligt mina mätningar. Det är den på den sidan mot större delen av moderkortet du ska ta. Har du handkontrollsuttaget i nedre högra hörnet så är det alltså på den högra sidan av LA-chippet rätt ben finns. Tror det är tredje benet nerifrån på högra sidan på chippet, men detta bör du kolla upp först. Ska finnas bilder lite överallt på nätet, annars kan du ju mäta upp det om du lyckas dra igång den i öppnat läge.

    Happy lödning!

Liknande diskussioner

  1. PS2 + Messiah +hjälp
    By erra100 in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-06-03, 21:24
  2. Chip för japanska ps2???
    By Mekkarn in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-02-03, 00:11
  3. ps1 vs ps2 joysticks
    By andee in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-01-29, 19:42
  4. Irriterande PS2 problem
    By eckbw in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2002-01-23, 13:18
  5. Skicka PS2 oskadad med posten
    By Darkchild in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2002-01-08, 13:45

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •