Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: XBOX 1.6 Aladdin Extreme med felkod 16

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    XBOX 1.6 Aladdin Extreme med felkod 16

    Fick ett xbox av en kompis idag, som han till min förvåning hittat i en skrotcontainer. (Fast det kan ju förklara saken)

    i krysslådan satt det ett aladdin advanced, slarvigt monterat och utan EEprom "49LF020A" chipet.

    Innan jag upptäckte detta startade jag lådan med felkod på skärmen till följd.
    Efter demontering av chipet och installation av ett aladdin Extreme chip, samt en originalhårddisk (Satt en krasslig maxtor innan på 60gb) så startade den till en början med felkod "6 - cannot unlock HDD" och efter montering av chip startar den med felkod "16 - dashboard - other files to do with dashboard / dashboard settings (specific dashboard error) "

    Den startar med chip, snurrar igång skivan, och sedan startar "felkod-sidan" där det står "please contact service" eller nåt i den stilen.

    Nån som har nån idé om vad som kan vara felet?
    Har provat med en ny dvd-rom, provat 2 olika chip, gått igenom alla lödningar och allt verkar vara okej. Kan krysslådans original bios-chip vara skadat?

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    144
    Respekt
    21
    Titta här: http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=7233

    Installera Ms dashboard via Superdisk 3,7 rc8....
    Kom ihåg bränn den på en dvd-r för bästa kvalite så att du slipper problem som att filer saknas mm.

    Den borde funka eller så får du skaffa en hårddisk från 8gb och uppåt.

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Har installerat superdisch 3.7 rc8 som är bränt på en princo dvd-r, har använt den till 2st andra lådor tidigare så den fungerar.
    Problemet är att den startar inte skivan, den startar som vanligt men efter några sekunder blir det felmeddelande, detta blir det oavsett om jag har skivan eller ej. använder en originaldisc från en annan 1.6 låda, samt har testat med en annan dvd-rom..samma problem oavsett.

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    144
    Respekt
    21
    då vette fan .

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Har lagt ner ytterligare ca 3 timmar idag. Gjort följande:

    Testade först med chipet och originalhårddisken.
    Startar som vanligt utan chip. felkod 6 (Cannot unlock HDD)
    När jag försöker starta krysslådan i chipat läge så startar den om sig efter ca 1 sekund och startar på nytt i o-chipat läge. Felkod 6.

    Har testat att löda ur chipet, (total återställning)
    med följd av fel 16 (Dashboard error)

    Monterade sedan i chipet igen, och testade först med originalhårddisken
    Felkod 6 (Cannot unlock HDD)
    Testade sedan med en annan hårddisk (en 60gb som satt i när jag fick den)
    Felkod 5 (HDD not locked)

    Har testat med en hårddisk från en annan xbox, som är chipad med samma chip, samt där superdisc är installerat på, (small drive) och samma fel som tidigare.

    Nu är lådan stående igen, hoppas att det är någon därute som kan ha några tips på hur jag ska göra, annars hamnar de i skrothögen som reservdelslåda.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Felkod 6 med originalhårddisken = förmodligen korrupt eeprom eftersom eeprom och hårddisk inte matchar varandra längre

    Felkod 5 = chippet fungerar inte! När chippet och bios fungerar skall man inte kunna få error 5...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Xbox 1.6 Aladdin advanced - flasha??
    By mindbender in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-13, 08:09
  2. Playstation 2 versus XBox (updaterad)
    By visuatrox in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 23
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 12:59
  3. Hjälp, jag har köpt ett xbox v 1.6
    By JoHHaN in forum Xenium Support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-09-19, 21:25
  4. Aladdin Advance LIVE 256K till XBOX 1.6
    By arvdal in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-09-08, 08:44
  5. Felkod 13 och 16!
    By cubba in forum X-B.I.T. support
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-04-30, 23:06

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •