Visar resultat 1 till 26 av 26

Diskussion: HD-sladd, vilken ska jag välja?

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    97
    Respekt
    21

    HD-sladd, vilken ska jag välja?

    Det finns en component HD-sladd som följer med premium-paketet, men finns någon HDMI att köpa? Jag har en plasmaskärm och vill gärna utnyttja HDMI om den finns...
    Last edited by Valmont74; 2005-12-23 at 13:17.

  2. #2
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    59
    Respekt
    21
    vad jag läst mig till så sitter smart xx och hackar ett gäng boxar just nu...de trodde väl att det skulle komma chip inom 1 år iaf...så bara att hoppas på att det stämmer

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    978
    Respekt
    22
    360 har ej HDMI
    Läs XBMC Manual och FAQ

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Stämmer det som mysiskatten skriver. Microsoft har valt att inte stödja hdmi då det är extremt få personer som kommer använda det. Komponent är vanligast så de valde den lösningen istället.

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    97
    Respekt
    21
    Ja, komponent är ju tveklöst vanligare JUST NU. Alla HDTV som tillverkas numera har ju HDMI och när 360n har HD-stöd i menyer och spel så borde de kostat på sig att ha både komponent och HDMI. Men vill inte Microsoft så vill de inte...

    Ett nästan liknande sladdrelaterat problem är - min reciever har bara två ingångar för optiskt digitalljud, kan man köpa nån slags "grenkontakt" så man får fler ingångar? Har ju Xbox, dvd och då kanske möjligen 360 på gång då.

    En liknande "grenkontakt" för komponentvideo vore kanske nåt för xbox, och 360... min mediareciever har bara 1 komponentingång...

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det finns manuella grenkontakter, så man får vrida en ratt typ för att välja ingång. Och så finns det scartväxlar som även växlar optisk ingång samtidigt.

    Vi har enkla grenkontakter som växlar mellan 3 komponentvideo till 1 ingång. Idag eller imorgon får jag även in en ny variant på denna växel av ett annat fabrikat.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    97
    Respekt
    21
    aha, då kanske det är värt att kolla in på en sån komponentväxel. Ni har inga för optisk ljud i butiken också?

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag tog hem och testade den nya växlaren idag.

    Den växlar 3xkomponent inklusive optisk digital och har fjärrkontroll.

    Mycket trevlig :-)

    Kommer upp i webshoppen snart, pris c:a 1700:-
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    97
    Respekt
    21
    Låter som ett givet köp. Vad heter underverket?

    Är det en ny produkt antar jag att den finns kvar i handeln åtminstone tills jag köpt en 360

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Framför datorn
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Någon som testat VGA-HD kabeln till 360 ?

    Hur är den jämfört med original-komponent kabeln som följer med ?

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Köpte en ny stärkare i sommras istället för en komponent förgrening. Den har tre komponent in och en ut som går till plasman.
    X-Boxen, Ps2an och digitlaboxen är kopplade med komponent till stärkaren. DVDn kör jag DVI rakt upp i plasman...

    JÄKLIGT dåligt av MS att inte ha en HDMI (DVI) på 360! I den digitala värld vi lever i idag vill man ju inte köra analogt som komponent trots allt är...

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av ktd
    Köpte en ny stärkare i sommras istället för en komponent förgrening. Den har tre komponent in och en ut som går till plasman.
    X-Boxen, Ps2an och digitlaboxen är kopplade med komponent till stärkaren. DVDn kör jag DVI rakt upp i plasman...

    JÄKLIGT dåligt av MS att inte ha en HDMI (DVI) på 360! I den digitala värld vi lever i idag vill man ju inte köra analogt som komponent trots allt är...
    Hur många tror du har en plasma eller LCD hemma? Väldigt få. Då är det inte rimligt att de som inte har det ska behöva betala massa extra för att få HDMI på 360'n. Så för att kunna håller nere priset på Xboxen så har MS valt att inte ha ngn HDMI då det är extremt få som använder det. Komponent är det vanligaste.

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Kolla försäljningssiffrorna på plasma & LCD så får du se att det är många som har! Tom farsan köpte en 42" plasma för ett paqr veckor sedan. Själv sitter jag på en 42" plasma och en 26" LCD. Dom kallar ju 360 för next generation så varför tycker du inte då att man ska använda ny teknik? Varför ha digitalt ljud ut när mono också låter. Hade blivigt billigare utan digtal ljudutgång också...

    Sen kostar det inte myckaet att trycka i en digital kontakt. Om man får ett gfx-kort med DVI för 279:- vad tror du en DVI kontakt kopplad på det redan befintliga gfx-kortet kostar? http://www.dataparadiset.com/default.asp?pid=30132


    *EDIT*
    Hur många vanliga Tv har komponentingång tror du? Det däremot är inte många...

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Nej men komponent är vanligast i USA. MS bryr sig inte om Europa.

  15. #15
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    97
    Respekt
    21
    ktd: Jag håller med! Visst skulle M$ inkluderat en HDMI-port, speciellt när de som sagt säger att 360 ska vara nästa generation och man släpper alla spel i HD. Självklart skulle de haft old school-kontakterna också, komponent, scart, s-vhs och video ungefär som de har en L och R för stereoljud.

    Nu läste jag att de kommer släppa en extern HD-DVD under 2006, då kommer de säkert hitta på ett HDMI alternativ eller att man kopplar spelaren till skärmen eller nåt. Den som lever får se. I vilket fall känns det lite som man skyndat ut maskinen på marknaden lagom till jul och i god tid innan PS3 (som kommer köra HDMI och de andra alternativen). Fläkten som låter som en jetmotor vittnar kanske om att 360n mått bättre av att få filas lite till på ett par månader eller så.

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Det gör dom visst och för övrigt så är det långt ifrån alla Tv som har komponent där också. Syrran (som bor där) har inte det på deras relativt nya storbildare.
    Men som jag sa innan så är inte en HDMI/DVI några pengar att prata om i sammanhanget. Men det är ju det dom flesta säger också. 360 är en flopp som inte ens kommer komma åt att äta jorden efter Ps3. MS säger att dom gjort en modern maskin med senaste tekniken. Jo då, det är bara MS & mattiass som inte tycker HDMI/DVI är nått att ha efersom ingen använder plasma/LCD...
    I oktober gick antalet sålda platta TV om bildrörs-tv. På SIBA är i dag 70 procent av alla sålda tv-apparater platta, säger Fabian Bengtsson.
    Men det är ju inga som har platta Tv ju...

  17. #17
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Citat Original inlägg av Valmont74
    Nu läste jag att de kommer släppa en extern HD-DVD under 2006, då kommer de säkert hitta på ett HDMI alternativ eller att man kopplar spelaren till skärmen eller nåt.
    Konstigt att dom släpper en HD-DVD. En vhs att koppla till 360 hade väl varit bättre? Hur många har HD-DVD-filmer idag?
    Nä, nu ska jag sluta vara sarkastisk eftersom jobbet äntligen är slut! LÅNGHELG!

    Nä, MS har gjort fel när dom inte slängde in en HDMI/DVI kontakt. Thats it!
    Den skulle inte behövt kosta många kronor extra och den skulle uppskattas av MÅNGA. Sen borde dom tänka lite framåt. Plasma/LCD/projektor försäljningen kommer ju inte minska. Men som sagt... Det finns ju en anledning att MS förlorat på varje såld enhet och Sony tjänar feta pengar på sina.

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    *suck* Jag håller fullständigt med att det är en miss att inte ha med det. MEN jag kan förstå varför. Det är det jag försökt förklara i alla mina poster men du verkar inte fatta svenska.

    Som exempel. Nintendo Revolution kommer inte ha HDTV stöd överhuvudtaget för att det är för få personer som kommer utnyttja det. De flesta kommer köra på vanlig tv i ett par år till.

    Jag kommer ändå köpa alla 3 konsollerna då de har olika typer av spel att erbjuda. Grafik är inte allt heller. Vill du ha bästa grafiken håll dig till PC för PC är alltid steget före. Sälj din xbox 360 om du inte är nöjd.

  19. #19
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    97
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av BobbyEwing
    Någon som testat VGA-HD kabeln till 360 ?

    Hur är den jämfört med original-komponent kabeln som följer med ?
    Ok alla, smaken gällande kontakter och behovet av sladdar är olika...

    Men om vi hoppar tillbaka i tråden en bit - är det någon som har något svar på BobbyEwings post? Jag är lite nyfiken jag med.

  20. #20
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    435
    Respekt
    20

    Vga

    Har Vga sladd hemma från joytech funkar skit bra..

    man får välja från 640 * 480 up till (1360*768) (den sista resolution blir widescreen på monitorn ser lite ihop tryckt ut så jag föredrar 1280*1024 ej widescreen.
    Jag har en 18,1 inch Tft monitor som klarar högsta resolution i windows 1280 * 1024 men 1360 *768 funkade ochså efter man ställde om bilden lite


    Testade den på min mor´s TV (hon har en bilig lcd 27 inch från el giganten 5990 kostar den där, den har inget HD stöd, men via VGA ingången så gick det o köra högsta resolution och det såg för jävla bra ut.

    så ni som inte har en VGa till 360.
    Dags o köpa en!!
    Kan vara lite svåra o hitta nånstans där dom har på lager..
    köpte min dagen innan julafton o då var det svårt o få tag på dom iaf kanske lite lättare nu

  21. #21
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    97
    Respekt
    21
    postal: Man tackar, det låter som en bra sladd.

    En fråga om någon kanske jämfört komponent och VGA på en plasmaskärm med HD-stöd. Har själv en sådan, och frågan är förstås "vilket ser bäst ut på en sån skärm"?

  22. #22
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du lär inte se skillnad mellan vga eller komponent. Ta det som du har lediga ingångar för :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  23. #23
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    97
    Respekt
    21
    Okej, tack. Förresten talade du om en liten låda där man kunde koppla in 3 komponent och 3 optiska digital ljud och switcha med en fjärrkontroll för ca 1700. Finns den i butiken än, vad heter den?

  24. #24
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    B-tech BT947

    Vill du ha en sådan så tar jag hem åt dig. Den jag tog hem för att testa kommer sitta kvar där den sitter mellan mina xboxar och projektorn :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  25. #25
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    97
    Respekt
    21
    Tack! Jag har ännu inte bestämt mig till 100% om och när det blir en 360. (Lite oroväckande många som köpt den och ändå har synpunkter på den, högljudd fläkt, stor eladapter osv)

    Men jag återkommer när det blir dags!

  26. #26
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Citat Original inlägg av mattiass
    *suck* Jag håller fullständigt med att det är en miss att inte ha med det. MEN jag kan förstå varför. Det är det jag försökt förklara i alla mina poster men du verkar inte fatta svenska.

    Som exempel. Nintendo Revolution kommer inte ha HDTV stöd överhuvudtaget för att det är för få personer som kommer utnyttja det. De flesta kommer köra på vanlig tv i ett par år till.

    Jag kommer ändå köpa alla 3 konsollerna då de har olika typer av spel att erbjuda. Grafik är inte allt heller. Vill du ha bästa grafiken håll dig till PC för PC är alltid steget före. Sälj din xbox 360 om du inte är nöjd.
    Att du förstår varför inte MS har med en digital bildkontakt är en sak men du har ju inte kommit med ett enda hållbart argument. Så fort jag kommer med motargument så blir det ett *suck* och påhopp att man inte kan förstå svenska. Det är snarare du som inte kan göra dig förstådd på svenska!
    Och dina två argument hittills, pris & att ingen har en Tv med sån kontakt, är ju inte hållbara...

    Ps3 kommer ju tom ha 2xHDMI. Sony är ju inte kända för att feltolka marknaden och så fasligt dyrt kan det ju inte vara om dom slänger i två...

    Nintendo har inte varit med i matchen sen N64 så att inte dom har det är väl ingen chock...

Liknande diskussioner

  1. hur ska jag gå till väga???
    By mikaelglad in forum DUO-X2 support
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 03:42
  2. Hjälp! Vilken hd ska jag välja???
    By Cheapshot in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 21
    Senaste inlägg: 2005-02-05, 18:43
  3. Vad ska jag välja?
    By kent_82 in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2004-08-05, 13:17
  4. Hjäälp! slängde allt på c: vad ska jag göra? ngn Hansi?
    By Jon77 in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-06-13, 21:47
  5. vilken mod chip ska jag välja?
    By NdaKo in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-02-14, 15:54

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •