Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: PS1 spel funkar, PS2 fel ger disc read error?

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    PS1 spel funkar, PS2 fel ger disc read error?

    Som titeln lyder så funkar PS1 spel till min PS2 enhet men samtliga PS2 spel får bara "disc read error". Har öppnat upp enheten och justerat linsen utan att det har förbättras. Någon som vet vad problemet kan vara?

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    har du monterat chip i din enhet? Isåfall, kan det vara "I" punkten som krånglar...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    92
    Respekt
    19
    Lite äldre chip måste man starta på visst sätt för att det ska fungera, har ett enkelt bootchip som ska startas upp olika beroende på om det är psx, ps2 eller dvd.

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Nej har inte chippat playstationet. Provade nu igen och ibland kommer det upp "Please insert a Playstation or a Playstation 2 format disc" och ibland blir det "disc read error" direkt.

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    92
    Respekt
    19
    Är du inte van att pilla med linsen (vet vad du gör) ska du nog lämna in den för kalibrering. Har du spelat mycket kan det hända att den är sliten med.

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Har hört diverse rykten om att det är kostar nästan lika mycket som att köpa en ny. Då är det ju inte direkt aktuellt. Stämmer detta?

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    92
    Respekt
    19
    Stämmer ganska bra om det är ny lins det gäller, hur det står till med kalibreringen får du nog höra dig för, skulle det vara illa ställt finns ju begagnade maskiner man kan köpa billigt. Lycka till.

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Okej, får hålla mig till PS1 spel så länge!

    Tack för svaren.

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jag fick tillbaka min PS2 från PSXCare (slängde in ett Matrix Infinity) men jag blev informerad av PSXCare för ett par dagar sedan att min laser var *kinkig*, den vägrade läsa vissa skivor och de frågade om jag var säker att de skulle installera chippet; mitt svar blev Ja.

    Jag kör igång maskinen och testar ett par PS2-spel, OK... lite problem med MGS3 alla andra spel fungerade bra. Slängde jag in ett backup (har flashat chippet) så får jag fram Disc Read Error, efter mycket om och men samt funderingar på att köpa mig en ny PSTwo och modda den så bestämde jag mig för att 'kalibrera' lasern. Jag har varken ett oscilloskop eller vidare erfarenhet av lasrar.
    Jag sökte upp en guide på nätet om hur man kalibrerar lasern och körde på det, man skulle vrida på något som såg ut som en skruv under lasern: det fanns två av dem; den ena var för när lasern läser CD-skivor och den andra för DVD-skivor.

    Eftersom jag hade problem med att läsa DVD-R så körde jag på DVD *skruven* (säkert ett motstånd/resistor eller liknande). Jag vred pyttelite först *anticlockwise*, alltså motsols, och det hjälpte inte. Sedan så började jag vrida lite och lite *clockwise*, alltså medsols, och efter ett par tester med en DVD-R-skiva så *Poff*, fungerade det!
    Och inte bara fungerade, det startar direkt! Jag var grymt glad och har testat med flera backup:er, alla har fungerat direkt och utan problem. Jag har pressat PS2:an flera timmar sedan igår och märker inga fel när lasern läser av skivorna. Så det är ett råd till dig om du vill försöka testa det, fungerade fint för mig!

    Om du väljer att försöka dig på detta, så var jätteförsiktig när du vrider *skruven*, vrider du alltför mycket så riskerar du att förstöra lasern, så det gäller att vrida pyttelite tills du märker en förbättring.

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Men var hittade du guiden?

    Känner igen mig i ditt problem, fick mitt chippat o dom sa lasern var kinkig o skulle dö väldigt snart, o nu så får jag sånt meddelande "Please insert.. blabla" och den kör bara vanliga Cd..

    Såå var hittade du guiden, värt ett försök!

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Länk till guide:
    http://www.ps2.nu/playstation-2-lase...cilloscope.asp

    Det enda jag behövde från sidan vad kunskap om vilken skruv är för CD och vilken för DVD.

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    vad för ngt är "Oscilloscope" ?

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    hur lite vred du på den skriven för dvd? alltså ett kvartalsvarv? eller åttondelsvarv? måste man ha Oscilloscope? kan man inte koppla in o testa om de funkar bara?

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Här är den bästa länken jag kan ge dig: http://susning.nu/Oscilloskop

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    286
    Respekt
    20
    att rengöra linsen med sprit kan göra under

Liknande diskussioner

  1. PS1 Spel på PS2 problem..
    By Miklosoft in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-04-24, 15:44
  2. ps1 spel på ps2 problem
    By mr.speedwell in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-04-12, 11:49
  3. Ps2 chip - PS1 spel
    By Soosman in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-03-22, 19:38
  4. Disc Read Error
    By BOO in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2002-02-01, 17:26
  5. Spela NTSC PS1 spel på PS2........
    By Seraphim in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2001-08-31, 21:20

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •