Visar resultat 1 till 19 av 19

Diskussion: PSXCARE's utrustning?

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25

    PSXCARE's utrustning?

    Tjena!

    Tänkte bara höra med hansi, vad kör dina tekniker med för utrustning? Villka spetsar, lödstation, lod, fläter och dylikt... Tänkte inhandla lite ny utrustning nu, då jag märkte att det var ganska tight att chippa ps2'an med weller lödstation, MLR-20/21(kommer inte ihåg just nu) penna, och konisk mt-spets på 1mm.... Det gick, men tro mig; tightare kan det inte bli! Går ju bra på xboxar, men när man ger sig på ps2, ja då e de lite plåttrigare...
    Lär väl inte behöva inhandla ny lödstation, men ny penna, och lite microspetsar skulle inte vara helt fel... Har för mig att det finns raka spetsar ända ner på 0.1mm??
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Man vill ju löda som proffsen...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi använder JBC lödstationer från http://www.matronic.se/ med 0.3 mm spetsar
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    ok. sjyssta grejer...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Inlägg
    72
    Respekt
    20
    Själv kör jag bara med Weller. MT1500 är suverän för Ps2or och Xboxar.
    Men jag skulle behöva tips på en bra kabelskalare, Tycker det är svårt att hitta en bra skalar för 30AWG kynar tråd.Något i stil med denna hadde varit perfekt Några tips?

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du hittade ju nästan rätt iaf :-)

    Det är den här tången som gäller:

    http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....ok=2007917.htm
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Inlägg
    72
    Respekt
    20
    Aha okej =) Jag kollade på den men eftersom man behöver ett knivkasset extra så känndes det ganska dyrt. Men hadde jag hitta den före jul så hadde jag köpt den

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Japp, det är surt att det alltid är fel knivsats som följer med...men den är värd pengarna. Jag har köpt minst 15st sådana tänger sedan vi började med multi-x chippningar för snart 10 år sedan :-)

    Dom tål INTE att man slår dom med bredsidan mot bordet, vilket man lätt lockas till för att få bort skalrester ur käften. Gör man det så blir det glapp i avbitartången på baksidan, och den vill man inte vara utan.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    146
    Respekt
    20
    Hansi finns de någon stans på nätet som man kan köpa jbc lödstationer?

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Inlägg
    72
    Respekt
    20
    www.cyncrona.se
    www.elfa.se
    www.bejoken.se
    säkert många fler oxå.

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag köper dom från www.matronic.se, skrev jag inte det tidigare i tråden?
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ehh, just det, jag dealade ju lite med matronic.se när vi bytte ut alla våra wellerstationer...jag kan säkert sälja dig en jbc station till hyffsat vettigt pris :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  13. #13
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Vad är det för fel på den hederliga "manuella" skalar-tången?? Kör alltid med sån när jag moddar/chippar...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Inlägg
    72
    Respekt
    20
    Om du med manuell skaltång menar sidavbitare så funkar det ju bra att skala med en sån. Men har du 15-20st Ps2or baki ryggen som ska chipas och en på bänken framfördig så önskar iaf jag mig en bra skaltång, Mycket tid att tjäna samt att det kan vara skonsamare för kabeln att använda en bra kabelskalare.

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    PTFE isolerade kablar är lögn att skala med något annat än den skalare jag länkade till... Någon dag skall jag ringa och beställa den där maskinen för 100.000:- som man kan sätta fast en rulle kabel i och sedan bara ställa in hur långa stumpar man vill ha samt hur mycket som skall skalas i varje ände...hade säkert tjänat in den om jag hade köpt den när vi fick den demad för oss för några år sedan...om man räknar med teknikernas lön och hur mycket tid dom ägnar varje dag åt att skala kablar till chippen :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Inlägg
    72
    Respekt
    20
    Å fy fasen rena drömmen ju. Kan man måttbeställa trådar på på webbshopen sen då? 80% av tiden är ju kabelklippning och skalning tycker jag.
    PTFE isolerade kablar är inte roliga att skala. Har jobbat med en typ av "gummikabel" för starkström där manteln bla bestod av PTFE och det var ingen lek att skala. Men jäklar vad robust kabeln var.

  17. #17
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    jo det har du rätt i... Men jag kör inte med teflon-isolering, har vanliga plast kablar. Funkar bra det också, bara man är snabb på att fästa punkterna så man inte får 5cm o-isolerad kabel....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Inlägg
    72
    Respekt
    20
    Vanlig plastisolerad tråd är fasen inge inge rolig när isolering inte alltid vill stanna kvar. Då kan man få problem med att man inte tillför nog mycket värme till lödpunkten villket kan ge upphov till sprickbildningar i lödpunkten.
    Men nu är det ju inge flygplanselektronik vi håller på med så jag tar och landar nere på jorden igen

  19. #19
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Jodå, värmen är jag alltid generös med. Sen har man ju lod med väldigt låg smältpunkt. Håller med om att det kan vara irriterande ibland att ha isoleringen bort-friterad.... Men om man är snabb på handen så är det inga problems!
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Liknande diskussioner

  1. utrustning för lödning.
    By The Game in forum SmartXX Support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-09-06, 11:41
  2. Utrustning för flashning
    By tugge in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2003-10-01, 16:09
  3. PSXCAREs egna SOCOM server?
    By ktd in forum Playstation 2 - spelfrågor
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2003-03-12, 18:56
  4. Montering av messiah hos psxcare:s ÅF?
    By bono in forum Fritt Forum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-07-07, 15:40
  5. Varning: lita inte på vad som står på psxcares sidor
    By Tobbz in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2001-03-03, 08:47

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •