Sida 1 av 3 123 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 67

Diskussion: Guide: Få igång emulatorer på xboxen

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21

    Guide: Få igång emulatorer på xboxen

    Okej, nu tar jag och skriver en guide på hur man får igång fungerande emulatorer på xboxen. Läs igenom allt först, det är alltid bra att göra. Detta förutsätter att man har en chippad xbox också. Först måste man ha emulatorn, eller hur? Här står hur man får tag i den:

    Hämta hem rätt emulator:
    Kolla först vilken emulator som är bäst för just den konsollen som du vill emulera, det kollar du HÄR. En fotnot är att den bästa N64-emulatorn just nu är Surreal64. I guiden nedanför kommer jag använda xSNES9x som ?exempel-emulator?.

    Ladda ner mIRC HÄR och installera det. När du startar det så skriv namn, epost och två olika nickname, tryck sen OK. Tryck sen alt + e på tangentbordet, välj IRC Network: EFnet, och IRC Server: EFnet: EU, SE, Gothenberg. Tryck sen "Connect to server". Det kan ta en stund, men låt den söka tills det står:

    -irc.efnet.se- *** Looking up your hostname...
    -
    -irc.efnet.se- *** Checking Ident
    -
    -irc.efnet.se- *** Found your hostname

    Sen när det kommer upp en liten ruta skriv då "#xbins" och tryck join. När en ny ruta kommer upp skriv "/msg xbins !list". Sen ser du att det lite längre upp börjar blinka en icon om en ny ruta med röd text, tryck på den. Nu kan du öppna din ftp-klient (jag rekommenderar starkt FlashFXP). I FlashFXP, tryck F8 och skriv in informationen du fick via xbins (Server or Url / FTP adress, User Name, Port och Password.) Gå sen in här: XBOX/apps/emulators/, sedan ser du alla emulatorer som finns tillgängliga, i mitt fall vill jag ju då gå in i mappen som heter snes. Väl där går vi in på rätt emulator, dvs. xsnes9x, sen plockar vi hem den senaste versionen av emulatorn, i skrivande stund xSnes9x_V1.42_17June2004.

    Packa sen upp filen du dragit hem med WinRAR. Mappen du nu får innehåller emulatorn, det är denna du för över till xboxen. Koppla upp dig till din xbox, för info om hur du gör det, kolla Hansis guide. Filen ska sen ligga i E (alternativt F om du har större hdd), E:/apps/emulators/, du för över mappen genom att markera den, och trycka ctrl+t.
    ________________________

    Hämta hem spel:
    Okej, nu har du förhoppningsvis en fungerande emulator på xboxen, då ska du bara ha romsen (spelen) också. Googla fram några bra sidor där man kan hämta dem, jag kan tyvärr inte länka några, jag citerar Hansi:

    "Halva nöjet är att hitta olagliga filer på egen hand så jag tog bort länkarna till ROM siterna :-)"

    När du har tagit hem romsen som du vill ha behöver man oftast packa upp dem med winrar igen. Nu är det då dags att föra över spelen, då gör man likadant i flashfxp, för xsnes9x ska de ligga i E:/apps/emulators /xSnes9x_V1.42_17June2004/Roms. Tänk på att inte ha för långa filnamn, tex. SMB 2 istället för super mario bros 2...

    EDIT: För info om hur man ställer in sökvägen i Surreal 64 rätt, se följande tråd:

    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=25584

    Lycka till!
    Last edited by rejjo; 2006-03-01 at 17:03.

  2. #2
    Registrerade
    May 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Väldigt fint och bra formulerat. Nobelpriset nästa!
    K.N.E.G.G.A.N.: Kinetic Networked Entity Generated for Galactic Assassination and Nullification

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Du behöver inte överdriva

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    302
    Respekt
    20
    Mycket bra guide...

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Guider är fina grejer. När folk väl läser dem...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    302
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Blixten100
    Guider är fina grejer. När folk väl läser dem...
    I hear you...

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Haha!

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Läsa är en sak..förstå är en helt annan. Det verkar ju så enkelt för oss som redan kan, men skulle jag läsa en guide om hur man transplanterar en njure skulle jag garanterat inte förstå mycket av den...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    5 mil från gbg
    Inlägg
    112
    Respekt
    20
    tack!
    Smartxx Lt Opx
    www.ozgur.webb.se

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    134
    Respekt
    20
    japp mycket bra tilloch med jag förstod
    Det jag inte kan idag lär jag mig i morgon!

  11. #11
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    jo, njurar är ju lite annat än elektronik.... Men, man har ju 10 ggr roligare med ett chippad xbox, än med än njur-transplanterad mormor....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Säg inte det...

  13. #13
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    vafan ?

    skriver man /msg xbins !list i #psxcare så bannas man ju ?

    Varför skrev du att man skulle skriva så ?

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om du blev bannad i #psxcare så kan du inte ha skrivit så, för börjar du raden med /msg så är det ingen i #psxcare som ser det...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  15. #15
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Om du blev bannad i #psxcare så kan du inte ha skrivit så, för börjar du raden med /msg så är det ingen i #psxcare som ser det...
    Jo, jag skrev exakt så, men jag blev bannad för jag skrev !list antar jag?
    Tråkigt, skrev fel och blir bannad ;/

    Är inte så het på mirc överhuvudtaget, så vet itne riktigt vad jag gjorde
    Last edited by Jimmandx; 2006-03-26 at 23:19.

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    irc är förpestat av folk som kör script som scannar av alla kanaler med !list kommandon osv, så jag förpestar irc lite till och kör bottar som bannar alla som tror att !list är något man skall skriva i #psxcare
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  17. #17
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    okej, vet knappt vad det gör ens :P

  18. #18
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    326
    Respekt
    20
    Från första inlägget:

    "Sen när det kommer upp en liten ruta skriv då "#xbins" och tryck join. När en ny ruta kommer upp skriv "/msg xbins !list". "

    Alltså...du ska vara i #xbins, inte i #psxcare. Dessutom ska du inte bara skriva !list i kanalen, utan /msg xbins !list

  19. #19
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av frejac
    Från första inlägget:

    "Sen när det kommer upp en liten ruta skriv då "#xbins" och tryck join. När en ny ruta kommer upp skriv "/msg xbins !list". "

    Alltså...du ska vara i #xbins, inte i #psxcare. Dessutom ska du inte bara skriva !list i kanalen, utan /msg xbins !list

    som sagt, skrev rätt men var i fel channel.
    tack ändå.

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Nej, du kan inte ha skrivit rätt om du blev bannad... ett /msg kommando går direkt till mottagaren, inte till kanalen...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  21. #21
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    okej, trodde jag gjorde rätt, men har väl fel då.

    On topic; Jag får verkligen inte igång emulator alls, har försökt följa guiden här, men inget fungerar.

    Hjälp ;/

    NVM! Jag löste det! ;D;D
    Last edited by Jimmandx; 2006-03-27 at 14:24.

  22. #22
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Är det ngn som vet hur det här med BIOS i pcsxbox funkar, jag drog hem den "scph1001.bin" filen o la över det (1 fil) i pcsxbox/bios/ men det vill fortf inte starta mina psx spel, den säger att ngn fil saknas, kan inte se det just nu, men det är ngn med 0007 eller ngt.

    Någon som vet?

  23. #23
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Okej, jag kan säga dig att även om du får in rätt bios i xboxen så kommer du inte kunna spela ps1 spel såvida du inte har uppgraderat dig till 128 mb ram i xboxen...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  24. #24
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av rejjo
    Okej, jag kan säga dig att även om du får in rätt bios i xboxen så kommer du inte kunna spela ps1 spel såvida du inte har uppgraderat dig till 128 mb ram i xboxen...
    Jaså? Vad konstigt att alla andra verkar kunna lira det då, om man kollar runt på andra forum. Och itne har de uppgraderat till 128 meg ram.

    Och btw, har fått det att fungera nu. Hade fel bios fil.
    Wow liksom, utan att uppgradera ram, jag måste vara pro?


  25. #25
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Vadå så spelen fungerar som de ska? Alltså utan lagg och grejjer? Detta var nytt för mig isåfall...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  26. #26
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    finns ju en kompabilitetslista över vilka som funkar perfekt o vilke som funkar halvdant/inte alls. de jag har fungerar nästan allihopa.

  27. #27
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    inte särskilt många som fungerar utan störningar....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  28. #28
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    nej men många funkar nästan utan störningar.
    vad kan man begära av emulatorspel egentligen?
    gratis ffs :P

  29. #29
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Hmm har en kompis som har uppgraterat sig till 128 mb ram, han säger att det fungerar galant nu. Jag orkar inte lägga ner tid på att få igång ps1-spel, nöjer mig med n64
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  30. #30
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jag ser det mer som en bonus att jag kan lira PSX lir på xboxen så mig spelar det inte så stor roll om inte alla spel funkar perfekt ;]. Som sagt, gratis är gott!

Sida 1 av 3 123 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Fin bra guide hur man får in linux på Xboxen?
    By jahaja in forum Linux på XBOX
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 14:44
  2. Guide till Linux på xboxen?
    By helino in forum Linux på XBOX
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 00:58
  3. Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2004-04-16, 20:39
  4. Problem att få igång xboxen...
    By score in forum X-ecuter 2 PRO support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-06, 14:20
  5. Få igång xboxen igen?
    By l2ickard in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2003-09-22, 15:02

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •