Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Digital ljudutgång i Xboxen

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25

    Arrow Guide: Digital ljudutgång i Xboxen (Koaxial)

    Vill du få ut hemmabio ljud från xboxen till din anläggning, utan special-kabeln?
    Då ska du bygga in en digital ljudutgång (koaxial) i xboxen!
    Detta kan vara bra att ha tex. om du vill ha surround-ljud på dvd filmer när du spelar upp dem i xboxen.


    1. Grejer Som Behövs

    Du behövar ha tillgång till en lödkolv (helst med fin spets), lite tunnare kabel, lödtenn (förstås), en RCA-sockel (för panelmontage, ej för kretskorts/PCB montage), lite torx-mejslar, och en öl (valfritt)


    2. Öppna Lådan

    Skruva ur skruvarna på baksidan. fyra är gömda under gummifötterna, och två under kontroll lapparna. Du bryter nu garantin, så om du inte är säker på det du gör, ställ tillbaka xboxet undeer tv'n... Men om du är säker, fortsätt med skruvningen. vänd xboxet åt rätt håll. Lyft av locket, skruva ur skruvarna som håller fast dvd'n och hårddisken, dra ur ström och flatkabel från båda enheterna. Lyft ur dem och lägg dem nånstans (helst inte i kattlådan). Skåda ett mästerverk. Skåda lite mer... Nu kan du dra ur alla skruvar som håller fast moderkortet (ja, den gröna plattan, med en massa pyttesmå jox på). Lyft ur moderkortet, vänd det upp och ner.


    3. Själva Hantverket

    Nu till den roliga delen, där man får löda lite...
    Titta längst upp på moderkortet, där ser du nåt i stil med:



    Det är A/V connectorn. Nu ska du löda en kabel på varje av dessa punkter:



    Kabel nr.1 ska gå till jord. När den punkten är jordad så tror xboxen att det siter ett "Advanced A/V Pack" i, villket möjliggör valet av "Dolby Digital" i dvd-menyn. Kabel nr.2 ska gå till det yttre benet på RCA-sockeln (jord-benet).
    Kabel nr.3 ska gå till mittenbenet på RCA-sockeln (data-benet).


    4. Plasering Av RCA-Sockeln

    Borra ett hål baktill i xboxen. Hålet ska ligga över moderkortets höjd, och ska vara i samma storlek/diameter som RCA-sockeln. Sätt hålet ca. bredvid A/V connectorn. Häll på lite superlim längst bak på RCA-sockeln, och stoppa in den i hålet. Låt torka i ca. 1 min... Det ska finnas nåt litet hål i moderkortet att dra kablarna igenom.

    Montera ihop allting som det ska vara, lyft i hdd och dvd. Och glöm inte att stoppa i kablarna i både hdd och dvd.

    Nu Kan Du Testa Din Nya Digitala Utgång!
    Last edited by Hansi; 2005-12-29 at 17:37. Anledning: Lade in bilderna som attach ifall dom försvinner från hosten dom länkas från i guiden
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    134
    Respekt
    20
    tack för en bra guide men den var segladdad inget för dom svaga
    Det jag inte kan idag lär jag mig i morgon!

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    jag vet, bilderna är hostade på min dator (kör webserver därifrån) och man har ju inte direkt 100mb/s...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    134
    Respekt
    20
    he he då förstår jag
    Det jag inte kan idag lär jag mig i morgon!

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    tänkte hosta ifrån http://imageshack.us först, men så kom jag på att dom lär ju inte ha kvar bilderna i all evighet...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Törs man hoppas på lite klister?
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    done
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Det värmde gott.
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Hmm, WTF är bilderna? Måste ta o leta upp dem...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Unhappy

    Citat Original inlägg av Blixten100
    tänkte hosta ifrån http://imageshack.us först, men så kom jag på att dom lär ju inte ha kvar bilderna i all evighet...
    Hehe inte du heller skulle ju vilja se dom ska mekka i en kontakt nu!

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    hej e nybliven medlem och har lite fråor angående modda xboxen till att låta bättre..
    jag kör nu xboxen med optisk ut till en separat DAC med special kabel från kabelgiganten fast ljudet låter väldigt dåligt.
    tamt och ihopatryckt dålig sterioseperation ja den låter trist o tråkig bara..
    tror du att man kan modda ljudelen på något sätt?
    har försökt googla lite fast hittade inget.

    kanske denna modden låter bättre än optisk?

    var e bilderna btw :/
    Last edited by palle39; 2007-03-18 at 22:49.

  12. #12
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Bilderna är desvärre borta för all framtid.... Jag tror inte att det blir någon skillnad med koax istället för toslink, det är ju ändå digitalt ljud.... Antingen så kommer det fram, eller så kommer det inte fram. Är det däremot analogt så kan en fis på kabeln påverka ljudet....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  13. #13
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    aja det var synd :/
    iof kan ju förluster förekomma i omvandlingen elektrisk till ljusimpulser..
    aja få leva med dåligt ljud då

    se om det kommer en mediaburk värd namnet.

  14. #14
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    16
    Jag är kanske lite överdrivet negativ, men den här guiden har kanske förlorat sin anledning att vara klistrad iom att det inte finns några bilder, sedan uh, ett par år tillbaka? Jag inser att Xbox över huvudtaget bara har några få besökare i dagsläget, så jag tänker inte tjata om det. :- )

    B!

Liknande diskussioner

  1. Digital Utgång på xboxen (Coax)
    By oRiN^ in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 20:20
  2. Problem med Dolby Digital
    By r0yalty in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 19:56
  3. Körs XBoxen i Dolby Digital nu??
    By Nijo in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 15
    Senaste inlägg: 2004-07-06, 20:51
  4. SPDIF Digital Ljudutgång
    By TheMob in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2004-01-09, 08:05
  5. Satte i ny hårdisk, nu startar bara xboxen om och lyser rött.
    By Madman in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-05-04, 19:33

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •