Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: Starta spel i PAL/NTSC-läge via XBMC för att få HD (720p)?

  1. #1

    Starta spel i PAL/NTSC-läge via XBMC för att få HD (720p)?

    Hej. Jag tänkte gå händelserna i förväg lite och ställa en del frågor innan jag lägger mina sedlar i händerna på tv-försäljaren. Jag kommer snart köpa en HDTV, troligen en LCD av nåt slag med HDMI-ingång som klarar 720p. Kanske en Samsung LE-32R51B eller liknande.

    Genom att läsa i detta och andra forum har jag förstått att jag bör slå om min Xbox till NTSC via Enigmah och sen aktivera tex 720p via MS Dash. Det kommer säkert gå bra. Men jag har ändå en del frågor:


    1) I de senaste versionerna av XBMC verkar man kunna starta spelen i PAL eller NTSC beroende på vilken standard de är kodade för. Jag har inte XBMC framför mig nu så jag vet inte hur valet är formulerat, men det är nog nåt i stil med "run in PAL..." eller kanske "let XBMC decide based on game region". Är ni med på vad jag menar? Min fråga på detta är om ett sådant val kommer göra override på de inställningar jag gjort i Enigmah?


    2) Är det vettigast att satsa på PAL-spel eller NTSC-spel när jag...eeh KÖPER...spelen? (Alternativt när man laddar ner dem via Internet, men det är inte jag utan det är en kompis som undrar...) Frågan är alltså ställd utifrån de förutsättningarna jag beskrivit ovan. Jag vill få ut så bra bild som möjligt i tex 720p till min nya tv och vill inte upptäcka att tex PAL ser ut som skräp.


    3) Stämmer det förresten att det inte finns något stöd för HDMI till Xbox? Att Microsoft inte säljer någon sådan kabel förstår jag, eftersom de inte verkar vilja släppa det ens till Xbox 360 nu i början, men kanske finns det från nån annan tillverkare? Nu när jag kommer köpa en fin tv med HDMI-ingång och allt...


    4) För varje fråga hamnar jag längre och längre ifrån topic, förlåt... Men har ni några rekommendationer på tv-modeller? Nånting i stil med Samsungen men kanske några tum större i diameter eller rent av en plasma? Helst ej dyrare än 20.000 SEK.


    Tack på förhand!

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    1: Nej, det är inga permanenta inställningar...

    2: Tror det ska funka fint med både och.

    3: ingen HDMI vad jag vet... Ganska synd, faktiskt

    4: Köp inte en plasma tv... Köp hellre LCD. Plasma skärmarna blir sönderbrända, om man belyser dem med samma bild ett bra tag. Dålig vy-vinkel är det också. Nä, håll dig till LCD.
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  3. #3
    Tack för det snabba svaret blixten. Två minuter efter mitt inlägg typ. Ditt namn verkar inte vara taget helt ur luften.

    Ett litet förtydligande på punkt 1) bara.
    Jag förstår att en sån ändring mellan PAL och NTSC inte är permanent, men kommer Xboxen skicka signal enligt endera standarden så länge spelet är igång? Eftersom den inte kan prestera 720p i PAL-läge så är ju det nåt man vill undvika isåfall.

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Ja, det har jag ingen aning om... Du får väl testa, och se.

    Eller så ser du inget alls...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Liknande diskussioner

  1. Problem med Pyton script efter att ha satt XBMC som Dash
    By moquist in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-12, 16:16
  2. HANSI m.fl: För att spela min back-ups måste jag boota med samma spel fast ORGINAL.
    By koopatrooper in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-05-18, 01:32
  3. ARG...över PSXCare och en massa andra saker
    By wyntoon in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2002-10-06, 18:13
  4. Aktivera RGB för bästa bild med DVD-spelare samt ställ in ljudet rätt
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-05-10, 18:44

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •