Här ska jag förklara hur man softmoddar ett xbox. Detta kan göras på alla xbox versioner.
Softmoddning innebär att man kan spela brända spel/program/emulatorer på en xbox utan att ens öppna konsolen! Villket betyder att garantin INTE behöver brytas!
Nu tänker du säkert: -Bullshit! Varför skulle folk då köpa modchip??!!
Ja, man kan inte göra riktigt ALLT med en softmodd som man kan med ett chip. Men det MESTA, och viktigaste går, nämligen att köra brända grejer, från såväl hårddisk som från skiva. (Ladda osignerad kod)
Vad Behöver Jag?
Du behöver ha ett av följande spel:
Mechassault, 007: Agent Under Fire, eller Splinter Cell. Spelen måste vara original. Det får inte vara Xbox Classics/Platinum version av spelet, då microsoft har tagit bort buggarna som gör att detta funkar. Och du behöver ha MS Dashboard 5960 (senaste) installerad, Softmod installer Deluxe (finns på xbins), och ett sätt att flytta över en hackad sparning till din hårddisk (mer om det nedan)
Få Tag På Grejerna
Hur ska du få tag på alla grejer? Softmod Installer Deluxe paketet finns på xbins. För att komma åt xbins måste du ha mIRC, det kan du tanka här. Sen måste du också ha en ftp-klient. Finns att få tag på här. Installera grejerna. Sen går du in på mIRC, väljer ett namn, e-post och två nicks, tryck sen OK. Sen trycker du Alt + E, och välj IRC Network: Efnet, eu, se, gothenberg. Tryck connect to server, vänta ett tag, ibland tar detta tid... När det står nåt i stil med:
*** Found your hostname
Så kommer det upp en ruta, där skriver du #XBINS osså trycker du på Join. Sen kommer det upp ennu än ruta. I den skriver du:
/msg xbins !list
Sen kommer det upp en liten fyrkant som börjar blinka, längre upp. Tryck på den. Där har du lite info som du ska skriva in i din ftp-klient (Tex Flashfxp). Så öppna ftp-klienten (tryck F8 i FlashFxp) skriv in info'n som du fick av xbins, och tryck på connect. Sen går du in på: xbox/exploits/Softmod installer deluxe/ osså laddar du ner "softmod installer deluxe 2.0.zip".
Sen ska du packa upp .zip filen. Bästa programmet att använda för det är winrar. Det finns svensk version här.
MS Dash 5960???
Du måste ha denna version av MS dashboard. Du kollar enklast villken version du har, genom att gå in på MS dashboard/settings/System info/, vänta tills texten scrollar ner lite, snart så ser du följande:
K:1.00.XXXX.01
D:1.00.XXXX.01
Om du har version 5960 av MS Dashboard så ser det ut såhär:
K:1.00.XXXX.01
D:1.00.5960.01
D står för dashboard, och K står för kernel. Vad som står vid x'en på kerneln är oviktigt, det behöver du inte bry dig om. Den här softmodden funkar på alla kernel's.
Om du nu inte har Dashboard 5960 på din xbox, så kan du få den installerad genom att gå in på Xbox Live knappen Då uppdateras din dashboard till 5960. (OBS din xbox måste vara uppkopplad mot internet OBS)
Om du inte kan koppla upp din xbox mot internet, så är det inte så mycket att göra åt... Gynna hansi lite och köp ett chip istället!
Få In Sparningen På Hårddisken
När du har packat upp filen så går du in på mappen och kollar. Packa upp filen som matchar med spelet du har. (ex. jag har mechassault, då packar jag upp "SID.MechAssault.v2.0.Xbox-Hq.zip")
Nu finns det två olika sätt att få in den hackade sparningen på din hårddisk:
1. Låna en kompis xbox (den ska vara moddad), kopiera in sparningen på hans hårddisk via ftp, sen föra över hans sparning till ett minneskort, stoppa minneskortet i din xbox, och lägga över på din hårddisk.
2. Använda sig utav megaXkey/action replay, eller liknande produkt.
1:
Koppla in din polares xbox i din router/nätverks-kort och se till att datoren och xboxet hittar varann. (läs 7'an i hansi's din lilla guide till den chippade xboxen för mer info på detta) Öppna din ftp-klient och connecta till xboxen. sen går du in (på datorn) på Softmod.Installer.Deluxe.v2.0.Xbox-Hq/SID.MechAssault.v2.0.Xbox-Hq(eller mappen som är rätt för dig)/UDATA/ osså för du över mappen med en massa siffror på, till (på xboxen) E/UDATA/ (OBS om din polare har nån gammal sparning från spelet, så skrivs den över nu OBS). Gå nu till xboxen. Sätt i minneskortet. Gå in på MS Dash. gå in under Memory/Xbox Hard Drive, kopiera över sparningen till memory device 1.
Nu kan du säga åt din polare att ta med sig xboxet och gå hem. Plugga in ditt xbox, sätt i minneskortet, gå in på MS Dash/Memory/memory device 1/ och kopiera över sparningen till harddrive.
2:
Jag tänker inte gå igenom hur du använder din megaXkey/actionreplay här. Jag antar att du redan kan med dom grejerna. Om inte, så får du läsa manualen....
Själva Softmoddningen
Nu till det spännande! Sätt i spelet i xboxen, och starta det. Om du har "Mechassault" går du nu in på "Campaign" och markerar "Run Linux" (bläddra ner, sen upp igen). Tryck "A"
Om du har "007: Agent Under Fire" går du in på Load Mission och markerar "Xbox Hdd" Tryck "A"
Om du har Splinter Cell går du in på "Load Game" och markerar "Linux" Tryck "A".
Nu bootar installern. Spännande va? Nu ska du se en meny med en massa alternativ. Nu ska du göra detta i följande ordning:
(Vänta tills xboxen arbetat färdigt mellan varje alternativ)
Tryck på "Create MS Backup"
Tryck på "Install Softmod"
Tryck på "Install Evox" Och tryck på "Install To C"
Tryck på "Patch MS 5960"
Tryck på "Create Mod Backup"
Tryck på "Delete MS Backup"
****Om du nån gång i framtiden vill kunna återställa din xbox till original, så ska du skita i att trycka på "Delete MS Backup"****
-------------------------------------------------------------------------
***JÄTTEVIKTIGT>>>>NÄR DU HAR INSTALLERAT SOFTMODDEN SKA DU GE FAN I C PARTITIONEN!! DITT XBOX KAN BLI LIKA MYCKET VÄRD SOM EN BRÖDROST OM MAN PILLAR FÖR MYCKET DÄR!!<<<<JÄTTEVIKTIGT***
Om du fortfarande har garantin kvar, så lämnar du in xboxen på den, men om du inte har den kvar, så är det så gott som kört.
-------------------------------------------------------------------------
Nu Har Du Softmoddat Ditt Xbox!
Ta ur skivan och starta om xboxet, så ska du komma till Evo-x.
Lite info:
Om du startar xboxen med dvd luckan ute, så kommer du till menyn där du softmoddade, ifall det skulle bli nå knas med dashboarden eller nåt... Ifrån denna meny kan du återställa ditt xbox till original, du kan återställa mod-backup'en ifall du klantat dig, och sabbat nåt.
Jag tackar för mig, och önskar dig lycka till med moddningen!
Bookmarks