Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 55

Diskussion: PS3>Xbox360

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    PS3>Xbox360

    Skulle bara säga att PS3 är bättre än Xbox360 överallt...

    PLAYSTATION 3

    CPU
    Cell Processor
    PowerPC-base Core @3.2GHz
    1 VMX vector unit per core
    512KB L2 cache
    7 x SPE @3.2GHz
    7 x 128b 128 SIMD GPRs
    7 x 256KB SRAM for SPE
    * 1 of 8 SPEs reserved for redundancy
    total floating point performance: 218 GFLOPS

    GPU
    RSX @550MHz
    1.8 TFLOPS floating point performance
    Full HD (up to 1080p) x 2 channels
    Multi-way programmable parallel floating point shader pipelines

    Sound
    Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, etc. (Cell- base processing)
    Memory
    256MB XDR Main RAM @3.2GHz 256MB GDDR3 VRAM @700MHz

    System Bandwidth
    Main RAM 25.6GB/s
    VRAM 22.4GB/s
    RSX 20GB/s (write) + 15GB/s (read)
    SB< 2.5GB/s (write) + 2.5GB/s (read)

    System Floating Point Performance
    2 TFLOPS

    Storage
    Detachable 2.5" HDD slot x 1

    I/O
    USB Front x 4, Rear x 2 (USB2.0)
    Memory Stick standard/Duo, PRO x 1
    SD standard/mini x 1
    CompactFlash (Type I, II) x 1

    Communication
    Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T) x 3 (input x 1 + output x 2)
    Wi-Fi IEEE 802.11 b/g
    Bluetooth 2.0 (EDR)

    Controller
    Bluetooth (up to 7)
    USB 2.0 (wired)
    Wi-Fi (PSP)
    Network (over IP)

    AV Output
    Screen size: 480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p
    HDMI: HDMI out x 2
    Analog: AV MULTI OUT x 1
    Digital audio: DIGITAL OUT (OPTICAL) x 1

    Disc Media
    CD PlayStation CD-ROM, PlayStation 2 CD-ROM, CD-DA, CD-DA (ROM), CD-R, CD-RW, SACD, SACD Hybrid (CD layer), SACD HD, DualDisc, DualDisc (audio side), DualDisc (DVD side)
    DVD: PlayStation 2 DVD-ROM, PlayStation 3 DVD-ROM, DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW
    Blu-ray Disc: PlayStation 3 BD-ROM, BD-Video, BD-ROM, BD-R, BD-RE


    --------------------------------------------------------------------------


    XBOX 360

    Custom IBM PowerPC-based CPU 3 symmetrical cores running at 3.2 GHz each
    2 hardware threads per core; 6 hardware threads total
    1 VMX-128 vector unit per core; 3 total
    128 VMX-128 registers per hardware thread
    1 MB L2 cache


    CPU Game Math Performance 9 billion dot product operations per second

    Custom ATI Graphics Processor 500 MHz
    10 MB embedded DRAM
    48-way parallel floating-point dynamically-scheduled shader pipelines
    Unified shader architecture

    Polygon Performance 500 million triangles per second

    Pixel Fill Rate 16 gigasamples per second fillrate using 4X MSAA

    Shader Performance 48 billion shader operations per second

    Memory 512 MB GDDR3 RAM
    700 MHz DDR
    Unified memory architecture

    Memory Bandwidth 22.4 GB/s memory interface bus bandwidth
    256 GB/s memory bandwidth to EDRAM
    21.6 GB/s front-side bus

    Overall System Floating-Point Performance 1 TFLOP

    Storage Detachable and upgradeable 20 GB hard drive
    12X dual-layer DVD-ROM
    Memory unit support starting at 64 MB

    I/O Support for up to 4 wireless game controllers
    3 USB 2.0 ports
    2 memory unit slots

    Optimized for Online Instant, out-of-the-box access to Xbox Live features, including Xbox Live Marketplace for downloadable content, Gamer Profile for digital identity and voice chat to talk to friends while playing games, watching movies or listening to music
    Built in Ethernet Port
    Wi-Fi Ready: 802.11 A, B and G
    Video Camera Ready


    Digital Media Support Support for DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R/RW, DVD+R/RW, CD-DA, CD-ROM, CD-R, CD-RW, WMA CD, MP3 CD, JPEG Photo CD
    Stream media from portable music devices, digital cameras, Windows XP PCs
    Rip music to Xbox 360 hard drive
    Custom playlists in every game
    Windows Media Center Extender built in
    Interactive, full screen 3D visualizers

    HD Game Support All games supported at 16:9, 720p and 1080i, anti-aliasing
    Standard definition and high definition video output supported

    Audio Multichannel surround sound output
    Supports 48 KHz 16-bit audio
    320 independent decompression channels
    32-bit audio processing
    Over 256 audio channels

    System Orientation Stands vertically or horizontally

    Customizable Face Plates Interchangeable to personalize the console

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Förutom att....


    XBOX 360 : Står en på mitt skrivbord, och en i mitt vardagsrum

    PS3: Ehh, har NÅGON sett en sådan i verkligheten?

    Annars tycker jag SEGOTENDBOX 2040 kör cirklar runt både XBOX360 och PS3...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Sony lovar mycket, tror dom håller mindre när konsolen väl kommer...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Citat Original inlägg av Hansi
    Förutom att....


    XBOX 360 : Står en på mitt skrivbord, och en i mitt vardagsrum

    PS3: Ehh, har NÅGON sett en sådan i verkligheten?

    Annars tycker jag SEGOTENDBOX 2040 kör cirklar runt både XBOX360 och PS3...
    Att det står en 360 på ditt skrivbord är inte så konstig. Det finns inte en anledning att koppla in den än...
    Inte ett enda bra spel är släppt till 360 och det set inte ut att komma nått inom snar framtid heller...
    Sen är det ett system som inte har framtiden för sig på nått sätt. Inte stöd för dom två kommande dvd-systemem och ingen digital bild-ut signal. Starkt jobbat M$!
    Sen är ju deras bakåtkompatibelhet si så där. Splinter Cell: CT har ju major problem att funka i 360 tex...
    Nä, än så länge finns ingen anledning att byta ut X-Boxen mot en 360...

    Ps3 därimot! Jäklar vad jag vill ha en NU!!! Ju mer man läser om den ju mer vill man ha! Det jobbiga med Ps3 är att dom har två HDMI och man kommer kunna köra dual screen. Blir dyrt med en till 42" plasma i vardagsrummet. För att inte tala om platsen dom tar. Två 42" brevid varan...
    Sen att man kommer kunna ha 7 kontroller inkopplade är ju grymt när polarna är hemma på förfest. VILL HA NU!!!
    Last edited by ktd; 2006-01-17 at 10:22.

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Den står på skrivbordet så att jag kan spela med den på datorns 21"are...och kunna testa sånt som måste testas framöver :-)

    Skall man tillverka något utan att göra några kompromisser så kommer inte tillräckligt många kunder ha råd att köpa produkten.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    978
    Respekt
    22
    någon som tror att man kommer att kunna köpa en PS3 i Sverige innan November 2006, dvs 1 helt år efter XBOX360...jag tvilar på det iallafall.

    Kommer ju upp saker varje vecka som tyder på att de har stora problem osv osv läste detta igår http://www.engadget.com/2006/01/16/p...eptual-design/

    man börjar ju undra.


    edit: jisses vad den är ful ser ut som något frå 80-talet.
    Last edited by mysiskatten; 2006-01-17 at 10:38.
    Läs XBMC Manual och FAQ

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Nä, men då ska man inte kalla den för en nästa generation heller. Snarare en uppdatering.
    Och en HDMI/DVI kontakt i bak hade kanske kostat en 5a att trycka dit...

    Men det finns ju en anledning till att Sony soppar banan med alla konkurenter också. Men den ena konsollen utesluter ju inte den andra men 360 är nog den mest oinstressanta genom alla tider. En Ps3 och en Nintendo Revolution kommer bli en bra kombination. Vanliga x-boxen med mediacenter kommer självklart stå kvar som mediaspelare.

  8. #8
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    978
    Respekt
    22
    HDMI är "uselt" just nu kanske fungerar det bra om 2år.
    Läs XBMC Manual och FAQ

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Citat Original inlägg av mysiskatten
    någon som tror att man kommer att kunna köpa en PS3 i Sverige innan November 2006, dvs 1 helt år efter XBOX360...jag tvilar på det iallafall.

    Kommer ju upp saker varje vecka som tyder på att de har stora problem osv osv läste detta igår http://www.engadget.com/2006/01/16/p...eptual-design/

    man börjar ju undra.


    edit: jisse vad den är ful ser ut som något frå 80-talet.
    Man kan ju iof inte köpa en 360 Premium nu här heller och ingen vet när M$ kan leverera. Men skalet är väl det som tar minst tid att tillverka så om hårdvaran är klar ska nog inte designen orsaka för stor leveransförsening. Men man vet ju aldrig...

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Citat Original inlägg av mysiskatten
    HDMI är "uselt" just nu kanske fungerar det bra om 2år.
    Öhhh??? Jag är skitnöjd med min DVD spelare med DVI kopplad till plasman. Grym bild!

  11. #11
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    978
    Respekt
    22
    ja vissa fungera bra med HDMI vissa inte alls det är de som är problemet.

    edit: tex en SONY tv fungerar kanske bra med PS3 medans en Philips tv fungerar uselt med HDMI.
    Last edited by mysiskatten; 2006-01-17 at 10:50.
    Läs XBMC Manual och FAQ

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Felet med HDMI låg i 1.0 men idag används 1.1 så det ska inte vara nått problem även om du har en annan Tv än Sony...
    Enligt tester så funkar en Tv med HDMI 1.0 om spelaren har 1.1 vilket Ps3 lär ha eftersom 1.1 funnits ett tag nu...

    http://www.bigscreen.se/tester/ovriga/DVI-problem.htm

  13. #13
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    978
    Respekt
    22
    Fungerar ja men hur bra blir bilden ..jag har kompisar som har LCD tv och Projektor och (jag har ingen själv) han som har projektorn säger att bilden är bättre om han matar den med komponent istället för HDMI från sin dvd(dyr sådan) han säger även att det är så på många tv apparter. Jag litart på han .

    Det gäller att hittat rätt tv med rätt "DVD" för att få en bra/bättre bild med HDMI
    Läs XBMC Manual och FAQ

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Jo, det kan ju ha att göra med om Tvn vill ha dator eller video svärta. Med data ska svart vara 0 och om Tvn vill ha video ska svart vara 16 men med dom flesta DVD-spelare kan man välja vilken signal den ska skicka...

    EDIT* Men som alltid får man vad man betalar för. En plasma/LCD/proj för 9.900:- leverar oftast inte lika bra bild som en för 50.000:-...
    Last edited by ktd; 2006-01-17 at 11:08.

  15. #15
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    302
    Respekt
    20
    Specifikationer hit och tekniker dit... Endast intressant för den pryltokige

    Hur är det med spel, vad lovar de på den fronten, det är den viktiga frågan... kanske bara är sekundärt nu för tiden att vilja spela bra spel

    Personligen tycker jag att det levererats mycket bättre spel till min xbox än till min ps2:a, men det ska bli intressant vad de har för titlar uppstoppade i sina ärmar

  16. #16
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    978
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av ktd
    Jo, det kan ju ha att göra med om Tvn vill ha dator eller video svärta. Med data ska svart vara 0 och om Tvn vill ha video ska svart vara 16 men med dom flesta DVD-spelare kan man välja vilken signal den ska skicka...
    ok, får nämna det till han så kanske ha börjar köra med sin hdmi kabel igen
    Läs XBMC Manual och FAQ

  17. #17
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Citat Original inlägg av Krissttoffer
    Specifikationer hit och tekniker dit... Endast intressant för den pryltokige

    Hur är det med spel, vad lovar de på den fronten, det är den viktiga frågan... kanske bara är sekundärt nu för tiden att vilja spela bra spel

    Personligen tycker jag att det levererats mycket bättre spel till min xbox än till min ps2:a, men det ska bli intressant vad de har för titlar uppstoppade i sina ärmar
    Men det är ju ny teknik som är kul ju!

    Metal Gear Solid ska finnas vid release och det är svårslaget!
    Men idag släpps ju dom flesta spel till alla format så det är väl mer en fråga om att du ska trivas med konsollen. Och som det ser ut så kommer jag trivas bra mycket bättre med Ps3 som har HDMI, blue-ray och inbyggt WiFi. Med 360 måste du ha en extern låda för HD-DVD och en extern adapter för WiFi. Jätte smidigt att koppla till massa enheter. Det är ju det som en dator är till för. En konsoll ska ju bara var en enhete. Ps3 kommer vara den första riktiga next generation! And thats a fact!

    *EDIT* Men sämre spel vid release än 360 har kommer ju inte gå så Ps3 har ju vunnit på den punkten redan innan den är släppt!

  18. #18
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    978
    Respekt
    22
    jisses dettta var ju inte kul om det blir så.

    "the most likely scenario' is that PS3 will be released in Japan this summer with about 1 million units and in the US in November with 1 million units, followed by a European launch in March 2007"

    http://news.teamxbox.com/xbox/10062/...e-in-Question/
    Läs XBMC Manual och FAQ

  19. #19
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Jo, den som väntar på någor gott, väntar ju alltid för länge...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  20. #20
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    325
    Respekt
    19
    Tycker ändå att Xbox 360 har mycket finare design och kontrollerna är ju skitfina jämnfört med PS3 kontrollerna som ser ut som bomeranger

  21. #21
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    302
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av mysiskatten
    jisses dettta var ju inte kul om det blir så.

    "the most likely scenario' is that PS3 will be released in Japan this summer with about 1 million units and in the US in November with 1 million units, followed by a European launch in March 2007"

    http://news.teamxbox.com/xbox/10062/...e-in-Question/
    Varför blir man inte förvånad

  22. #22
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Ahh! Såg nu att nätverkskortet har stöd för 1GB!
    Nice med min D-Link 4300 som har 4 1GB-portar...

  23. #23
    Registrerade
    Feb 2006
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Ps3 har bättre prestanda men spelen har man inte fått se mycket av blir nog inte så jättestor sakillnad i grafik mellan Xbox och Ps3.

  24. #24
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    även om ps3 har så jävla stor prestanda så kommer inte många speltillverkare att utnyttja denna prestanda till fullo...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  25. #25
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Det beror ju på utvecklingsverktyget och tydligen ska Ps3s vara bra enligt utvecklarna.
    First of all, as with Killzone developer Guerrilla in a recent online Q&A sesh, they were happy to point out that PS3 is not as complicated to write for as we've all been led to believe. Apparently, the machine's use of Open GL as its graphics API means that anyone who's ever written games for the PC will be intimately familiar with the set-up.
    Men det är ju inte bara det som gör att Ps3 kommer vara den första riktiga next generation konsollen. Det är ju allt den kan förutom spel i 1080P som gör Ps3 så mycket bättre/coolare & snyggare...
    Förutom allt vi redan visst som bla. dubbla HDMI, Blu-ray, upp till 7st trådlösa kontroller, 1080P m.m...
    PS3 will have online service that goes beyond Xbox live
    PS3 will be a DVR (Digital Video Recorder)
    It will be able to connect with the PSP
    There are a lot of games being worked on for it right now in the US (a lot more then what people know about)
    The final PS3 dev kit is a lot faster than they thought (according to the developer)
    The PS3 will have an iTunes type service to let you download Hi-Def movies, music, etc
    The PS3 will take the media center functionality the 360 has even further
    PS3 will serve as a location free player for the PSP, means you can watch the DVD?s that you have in your PS3 on your PSP (from anywhere in the world), or any other video files you have on your ps3, though this is still only being planned.
    PS3 will be able to send its files straight to the PSP from anywhere in the world, and it can also control its DVR functionalities
    Firmware updates will add more functionality, much like with the PSP
    The Blu-ray Player functionality doesn't cost as much as a stand alone player because the Cell and RSX can take care of a lot of the stuff the PS3 will need to do to be able to read the disks
    Fall release date for PS3, no release date for online service, but expected to launch with the system

  26. #26
    Registrerade
    Feb 2006
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Hur kaqn ni varaemot ett PS3 i ett Sony forum ska man vara lite Sonyfantast.

  27. #27
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    med erfarenhet så är det mer snack än verkstad som alltid när det gäller konsoler så den som lever får väl se innan dess är det helt onödigt att spekulera hit & dit bara massa snack & ryckten
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  28. #28
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Helt sant!

    Det enda vi vet nu är att 360 är en upphottad X-Box och ingen next generation. Återstå och se om Ps3 & Revolution kan leva upp till löften. Microsoft gjorde det inte!
    Inte för att jag ångrar mitt 360 köp men om jag trott att det skulle vara nått helt nytt och spektakulärt hade jag blivit MYCKET besviken...
    Men att döda tid tills Ps3 kommer duger 360 till iaf.

  29. #29
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    snacka om att bli besviken på 360 ingen HD DVD spelare, för liten, HD, inget dhcp stöd i HDMIn, inget av det som var sagt har levt upp till dess överdrivna reklamkanpanj...............suck med 2a ord. Bättre lägga pengarna på en PC som man kan uppgradera efterhand grafikkortet i 360 har kommits ikapp redan vid jul, ja slös med ord & text
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  30. #30
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Bara ett samlingsobjekt....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •