Hej! Jag råkade löda bort motståndet till lysdioden på mitt DuoX2, och nu är frågan, gör det nåt för chippets funktion. Kommer det funka ändå, fast utan lysdiod? Vågar inte testa...
Hej! Jag råkade löda bort motståndet till lysdioden på mitt DuoX2, och nu är frågan, gör det nåt för chippets funktion. Kommer det funka ändå, fast utan lysdiod? Vågar inte testa...
Ingen fara Motståndet är bara till för lysdioden. Bara köra på!
Men hur du lyckades löda bort motståndet undrar jag=)
Kanske råkade han röra vid den med lödkolven
Är du helt säker? För om lysdioden är pararellkopplad kommer det väl innebära att resterande komponenter får högre strömstyrka...
Kan jag få det här bekräftat av någon i shoppen?
För övrigt så sitter motståndet som synes på bilden alldeles bredvid en av lödpunkterna för pin-headern, och jag slant väl med lödpennan :P
Men hur fan ska ett parallellkopplat motstånd kunna begränsa strömstyrkan till lysdioden? Motståndet sitter i serie med lysdioden, Katoden från lysdioden till gnd, anoden från lysdioden sitter i serie med motståndet vidare till microkontrollen .
Edit: Ja jag är helt säker, sitter förövrigt med ett Duo X2 chip framförmig.
Last edited by deejaypa; 2006-01-17 at 23:16.
Jag menar om lysdioden och resistorn är pararellkopplad med övriga komponenter på chippet.
Har ingen aning faktiskt. Har själv ett likadant som på bilden du har lagt ut (DuoX 2 Blue)
Tror inte du förstod vad jag skrev i mitt förra inlägg. Och jag tror inte heller du fattar riktigt vad du snackar om. Hur som helst så är motståndet bara till för att begränsa strömen till lysdioden. Sen får du göra hur du vill.
Jag förstår vad du menar. Tror inte att de har kopplat resistorn och lysdioden parallellt med någora andra komponenter för det skulle innebära att man bränner dessa komponenter om lysdioden skulle gå sönder. Nu har ju lysdioder vanligt vis 10000 timmar brinntid eller mer men det vore ändå korkat att göra en sådan kunstruktion.Original inlägg av mandrill
Ver 1.4 <> SmartXX v2
LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
IR-Mod<>XBMC
Tack för svaret, ville få detta bekräftat.Original inlägg av Merlin.swe
Bookmarks