Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Måste man chippa sin PS2??

Registrerade
    Jan 2006
    Respekt
    0

Måste man chippa sin PS2??

Måste man chippa sin PS2 för att kunna bränna av spel och sedan kunna använda dem??

Har förstått att man bör använda DVDdecrypter för att bränna av PS2-spel och att man bör bränna på långsam hastighet och använda Verbatim-skivor, men kommer jag att kunna använda min brända spelkopior om jag inte har chippat min PS2:a?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Chippa eller använd "swap magic"
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Feb 2005
    Från
    Stockholmstrakten
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av pape
    Måste man chippa sin PS2 för att kunna bränna av spel och sedan kunna använda dem??

Har förstått att man bör använda DVDdecrypter för att bränna av PS2-spel och att man bör bränna på långsam hastighet och använda Verbatim-skivor, men kommer jag att kunna använda min brända spelkopior om jag inte har chippat min PS2:a?
    1.ja man måste chippa sin PS2 för att kunna spela kopior
    2.se punkt 1
    3.förr eller senare då blir du trött på "swap magic"

Registrerade
    Jan 2006
    Respekt
    0

Tack för svaret!

Citat Original inlägg av Hansi
    Chippa eller använd "swap magic"
    Man tackar för de snabba svaren men det väcker naturligtvis flera frågor.
    1.Hur mycket skall man betala för en "chippning"??

2. Finns det någon bra firma som chippar och som ni kan rekommendera, finns det firmor via nätet eller bör man vända sig till någon lokal utövare?

3. Det här programmet swap Magic gör det att man kan bränna kopior med vilket program som helst eller är det DVDdecrypter som gäller, jag har provat ett program som heter 5star game copier, fast det kostar pengar, vad rekommenderar ni?

4 Vad skall man bränna på för sorts skivor?? Har läst här på sidan tror jag att Verbatim-skivor är bäst, gäller detta både DVD och CD?

5. Har hört rykten om att det skall vara blåa skivor finns det någon sanning i det påståendet eller är det Verbatim-skivor av vilket format som helst?

Ja det här blev många frågor har ni svar på en eller flera är jag mycket tacksam för jag är playstation-novis men vill naturligtvis lära mig mera.

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av pape
    2. Finns det någon bra firma som chippar och som ni kan rekommendera, finns det firmor via nätet eller bör man vända sig till någon lokal utövare?
    Allvarligt talat pape.... du skojar va?!?
    Jag vill inte vara elak, men jag kan nog redan idag, den 23:e januari, utse årets fråga!

Annars rekomenderar jag dig att titta in på www.psxcare.com
    Last edited by Krissttoffer; 2006-01-23 at 16:26.

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    20
    Håller med Krissttoffer, men kan väl göra ett försök.

1. Runt 1000 lappen (Chip & montering)

2. Bor du i Stockholm eller dess närhet varför inte PSXCare annars får du söka på internet efter närmre butik som gör detta.

3. Swap Magic är istället för chippning (vilket jag inte rekommenderar), DVDDecrypter är ett alldeles utmärkt program för kopering och bränning av dvd spel & filmer.

4. Här är det -skivor som gäller (och dvd brännare) har du en någorlunda ny brännare kan du i princip använda vilket märke du vill, frågan är vad din ps2 gillar, köp några av varje så märker du vad som fungerar, men Verbatim, Datamart & Princo brukar vara några säkra kort, skulle dock inte satsa på sistnämda då dom är lite tunnare och har tendens att bli ovala om man inte är försiktig. På cd sidan är verbatim alldeles utmärkt.

5. Det är väl så att orginal cd spel är pressade på blå skivor, dvd på silver skivor, PSX hade väl svarta skivor on jag inte minns fel, det är dock inget du behöver oroa dig för.

6. Hoppas det här hjälpte dig en bit på vägen.

Registrerade
    Jan 2006
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Krissttoffer
    Allvarligt talat pape.... du skojar va?!?
    Jag vill inte vara elak, men jag kan nog redan idag, den 23:e januari, utse årets fråga!

Annars rekomenderar jag dig att titta in på www.psxcare.com
    Hö, hö, hö...ja det var nog årets fråga. Jag hade nog inte insett vad som fanns på den här sajten, jag ber om ursäkt för min korkhet. Tack i alla fall för de snabba svaren dom behövs i dagsläget eftersom jag inte är så haj på detta med PS2 än men jag har inte gett upp hoppet ;-)

Flera frågor:

1. Är det dumt att köra med swap magic?

2. Varför tröttnar man på Swap magic?

3. Bör jag satsa på en omchippning direkt? Mitt playstation är ämnat för barnen (och man vill verkligen kunna kopiera skivorna som används eftersom dom för eller senare kommer att bli sönderrepade) i hushållet och för dem gör det nog inget att vänta en liten stund medan swap magic laddas in, däremot så bör man väl ha en sån där flip top som kostar 250:- isåfall samt skivorna med swap magic och då är jag uppe i ca 500:- sammanlagt. Ska man chippa om den så går det på ca 1000:- plus frakt och strul med detta om ingen har koll på någon i Östersundstrakten som kan chippa om den åt mig, jag har det definitivt inte, här är det nog inte så stort utbud på sådant, eller? ....hmmm, det här med omchippning känns i dagsläget lite ångestbetonat faktiskt.

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    20
    Den bedömningen får du göra själv men har man småbarn är nog chippet den smidigaste lösningen, dom har väl inte dom varligaste händer precis, med swap magic måste man boota med orginal skiva, med chip stoppar du i den skiva du ska spela, två förstörda spel är ett chip, laddar man sen ner från internet har man snabbt tjänat in dom kronorna, men det är ju som sagt en bedömnings fråga.

Registrerade
    Jan 2006
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Nalle Puh
    Den bedömningen får du göra själv men har man småbarn är nog chippet den smidigaste lösningen, dom har väl inte dom varligaste händer precis, med swap magic måste man boota med orginal skiva, med chip stoppar du i den skiva du ska spela, två förstörda spel är ett chip, laddar man sen ner från internet har man snabbt tjänat in dom kronorna, men det är ju som sagt en bedömnings fråga.
    Du har nog rätt i detta, frågan är som sagt bara vart man hittar en pålitlig "omchippare" i Östersundstrakten. Jag gissar att jag får ge mig ut i höstacken med ficklampan och leta efter nålen :-(

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    20
    Kolla vad posten tar för att frakta till tex PSXCare, grejen är ju att du får garanti på grejerna i 1 år, det får du ju knappast av en privat person.

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    Hej granne! Kanske du litar på mig?
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    Vad har du för version?
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Jan 2006
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Blixten100
    Vad har du för version?
    Är inte hemma och kan titta just nu, men den är inköpt strax innan jul och allt jag vet är att det är en PS2 slimline black, jag återkommer i ämnet senast i helgen. Vi hörs.

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    ok.

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Liknande diskussioner

1. Måste man skynda sig?
    By Davos in forum BIOS versioner och flashning
    Senaste inlägg: 2004-09-05, 21:51
  2. Hur vet man vilken mod chip som ligger i de nya PS2?
    By COLOGGERO in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2004-03-01, 17:35
  3. Måste man låsa hdd?
    By Nijo in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Senaste inlägg: 2004-02-13, 13:31
  4. 1.1 Grundläggande info om Evolution-X och modifikation av XBOX
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Senaste inlägg: 2002-08-20, 20:05
  5. Vilken PS2 ska man köpa?
    By Darkchild in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2002-03-25, 00:20

Bookmarks