Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Lite diverse frågor om SmartXX och XBMC som dash

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    39
    Respekt
    20

    Lite diverse frågor om SmartXX och XBMC som dash

    Jag har ett chippat gammalt xbox (äldre än 1.6, vet dock ej vilken version) med smartXXchip och evoXm8 som dash. SmartXX har ju möjlighet att ha flera bios, korrekt? om jag vill ha kvar EvoXm8 som dash men ändå ha XMBC som bios på en annan bank, funkar det? Eller måste jag välja XBMC som huvuddash (om jag nu ska byta) för att huvudbioset är störst? Hur funkar det rent tekniskt om jag nu kan lägga in XBMC på en annan bank? Måste jag flasha in en bios först och sen lägga in XBMC som dash? Flasha in bios tror jag inte är så svårt eftersom jag kan flasha upp det genom nätverket men hur får jag XBMC som dash? Om jag har förstått saken rätt så funkar IGR i XBMC om bioset stödjer det, men vilket bios ska jag använda mig av för att få det att funka?

    Många frågor blev det, hoppas nån kan svara på dom

    /Tobson
    ?????????????????????????
    ? SmartXX ? M8 - EvoX ?
    ? XBMC (2005-01-15) ?
    ? X-link KAI: tobson ?
    ???????????????????

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du kan ändra "bootordningen" i m8 bioset med hjälp av evtool och flasha in flera olika variander i olika banker på chippet. Sedan installerar du dina dashboard med olika filnamn i c:\ och väljer helt enkelt det bios där du lagt t.ex. xbmc:s .xbe fil först i bootordningen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    39
    Respekt
    20
    WOW... Hold your horses! Jag fattar inget.. Jag kan ändra bootordningen i bioset med hjälp av evtool - Som jag kör via xboxet eller datorn? Sen flashar jag in ett annat bios på en annan bank..? via smartXX webgränssnitt? eh.. jag fattar nada, alla är så haj på detta härinne så vi newbies glöms bort.. Jag behöver först veta om det räcker med att flasha in ett bios via webinterfacet samt vilken version som stödjer IGR samt vilken bank jag kan välja för att få rätt storlek, för vad jag har förstått finns det olika stora banker?
    Jag vill lägga in XBMC på en ny bank eftersom jag önskar ha kvar EvoX på ordinarie bank för att ha nått om XBMC krånglar. Sedan behöver jag veta exakt hur jag "flashar in" XBMC att vara dash i den nyskapade banken med bios. Räcker det med att bara ftp:a in mappen xbmc på c:/ eller ska man använda flash biosfunktionen i smartXX webgränssnitt?? eller hur gör man? Asså idiotförklara mig gärna och tala gärna "bebisspråk" med mig. Jag trodde jag visste på ett ungefär hur man gjorde men sen skriver du om verktyg och installera dashboard med olika namn osv.. behöver lite mer steg-för-steg beskrivning.. JÄTTETACKSAM för svar!!! MVH Tobson
    ?????????????????????????
    ? SmartXX ? M8 - EvoX ?
    ? XBMC (2005-01-15) ?
    ? X-link KAI: tobson ?
    ???????????????????

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Läs guiden "hur hittar man bios och program"

    evtool är ett program du kör i din pc för att anpassa evo-x m8plus bioset.

    Du kan bl.a. ställa in vad bioset skall försöka starta för filer från hårddisken vid uppstart. Första filen den hittar när bioset går igenom sin lista kommer startas.

    Genom att ha olika kopior av bioset med olika ordning på filerna i den listan på filer så kommer dina olika kopior av bioset starta olika dashboards.

    Biosarna flashar du in via webgränssnittet.

    XBMCosv installerar du på hårddisken, det skall finnas beskrivet i forumet så läs alla "klistrade" trådar och lek lite med sökfunktionen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    39
    Respekt
    20
    okej, fattar lite mer nu men jag får söka lite mer på forumet. Tack för din tid! Du är ju helt otrolig på att svara snabbt! MVH Tobbe
    ?????????????????????????
    ? SmartXX ? M8 - EvoX ?
    ? XBMC (2005-01-15) ?
    ? X-link KAI: tobson ?
    ???????????????????

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    39
    Respekt
    20
    hmm.. har några viktiga frågor till..

    Kan jag använda mitt evoXm8 som redan finns på boxet och kopiera det till en annan bank på nått sätt? Typ hämta hem det till datorn för att sen flasha in det på en ny bank?

    Sen när jag fått in ett bios ska jag, om jag fattat detta rätt, kunna använda evtool på det nya bioset och programmera om startlistan samt lägga in stöd för IGR?

    Jag har en HDD på 200GB. Måste jag lägga in LBA48 patchen "Partition 6 takes rest of the drive" då på det nya bioset? Påverkar det min HDD på andra sätt? Typ, försvinner mina spel osv om jag gör det eller är det bara ett stöd för stora HDD:s?

    MVH Tobson
    ?????????????????????????
    ? SmartXX ? M8 - EvoX ?
    ? XBMC (2005-01-15) ?
    ? X-link KAI: tobson ?
    ???????????????????

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Läs guiden "hur hittar man bios och program" och ta hem senaste evo-x m8plus (_16 om ditt smartxx rapporterar att du har xcalibur videochip)

    Evtool fungerar bara med senaste m8plus.

    Du måste ha SAMMA lba48 som ditt befintliga bios. Har du en c:a 160GB stor F: så är det "partition 6 takes rest of the drive".
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    39
    Respekt
    20
    Ah! Fan det gick ju som en dans! Tack så mycket!
    ?????????????????????????
    ? SmartXX ? M8 - EvoX ?
    ? XBMC (2005-01-15) ?
    ? X-link KAI: tobson ?
    ???????????????????

Liknande diskussioner

  1. FTP funkar ej med XBMC som dash?
    By Micke. in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2005-02-27, 12:06
  2. xbmc som dash - HUR?
    By spigo in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-08-09, 00:37
  3. ARG...över PSXCare och en massa andra saker
    By wyntoon in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2002-10-06, 18:13
  4. Lite frågor...
    By qlz in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-04-02, 17:37

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •