Visar resultat 1 till 29 av 29

Diskussion: Varför får man inte välja på Digital 5.1? Hjälp

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0

Varför får man inte välja på Digital 5.1? Hjälp

Hej, för ett tag sen så köpte jag en kabel med S-video, samt optisk utg, jag fick problem med störningar i bilden och det var kablen som inte höll kvalliten. Jag byte till ett annat märke och då var bilden bra, men nu kan jag inte
    välja på 5.1 ljud i MS dash eller media center. Så fort jag koppla in kablen med störningarna på så får jag upp allternativet.

Finns det nåt sätt tvinga fram 5.1 för jag får ljud igenom utg men endast 2 kanals.

Tack på förhand!

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Du har otur med dina kablar. Den är nog sönder bara. Prova byta den där du köpte den.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Hej! Du har nog rätt, läste om en annan kille som hade samma fel, och efter bytet fungerade den. Synd bara att dom är slut och restade för 1mån fram över. :-(

Tack!

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Hej, hämtade ut en ny kabel idag samma fel.... Meddans no name kabeln fungera felfritt förutom störrningar i bilden.... Hur kan detta komma sig? Kabeln som jag inte får ut 5.1 ljudet är en Köning.

http://www.koniggaming.com/xbox2.html

Snälla går det att tvinga fram, för det kommer ljuda via den optiska men inte 5.1.

Mvh Tobias

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Skitprodukt alltså. Begär pengarna tillbaka, köp en bättre kabel.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Okej, vad ska jag ha för kabel då, behöver:

1st. Komposite.
    1st. S-video.
    1st. RGB (Scart eller RCA).
    1st. Ljud analog.
    1st. Opstik.

Vad har du för förslag? Har testat dragon också men då suger bilden..... Hittar ingen annan än dessa två, öppen för förslag.

Varför jag behöver ha alla dessa portat är för att kör en till projektorn och en till Tv (snart kanske en plasma eller nåt därför RGB).

tack.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    För de flesta projektorer och plasma ger komponentvideokabel bäst bild, eftersom man du kan aktivera high definition läget på xboxen, t.ex. 720P 1280x720

Denna kabel har iaf det du frågade efter:
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=8

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Hej Hansi. Jag har haft 2st sådana kablar hemma och jag får störningar på bilden, en massa svaga ränder i bakgrunden av bilden, syns lättast i svarta partier. Både på S-video, Komponet och RGB.

Men med kabeln som jag inte får igång 5.1 ljudet på är bilen perfekt.

Vad ska jag göra.. Finns det igen orginal kabel som har allt detta och då kanske fungera..

Tack för tiden du lägger ner på detta.

//Tobias

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    25
    Vad kul att bilen är perfekt i en kabel då.. :-)
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    19
    Går ju att sätta dit en egen coaxial utgång på xboxen.
    Funkar kanon. kräver dock lite lödkunskap...

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    25
    Jo, kolla min guide under Xbox Hårdvara....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Okej, ska kolla din guide och slänga kabel åt helv... Konstigt att tillverkar inte testa prylen innan dom börja massa producera.... 2 av 2 möjliga frågan är om det är så på alla tillverkade...??

//

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Men hur kan det vara så att Xboxen inte känner igen att det är en optisk utg (5.1), för det kommer ju ljud ut från kabeln. Någom som vet vilket stiff eller vad som kan vara fel i kabeln? Går det inte att tvinga Xboxen att skicka ut 5.1 ljud via den optiska för då skulle det särket fungera.?

Tack för all hjälp..

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    25
    Du kan jorda ut en pin i A\V connectorn, då får xboxen för sig att det sitter en 5.1 kabel i, och man kan välja det alternativet...
    Skruva ur moderkortet och vänd det upp-o-ner och titta vid A\V connectorn. Löd en kabel så som den orange'a visar. Om du inte har nån fyrkantig gul plupp, så kan du sätta den änden i plåt-chassit:

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    25
    Stor bild...

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Tack! Jag ska testa detta.. Och om man vill ha en digital ljudkälla ut så är det bara att göra allt på bilden..? Stort tack, kan inte nissarna som gör kablana göra rätt så får Blixten100 rycka in

//

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    25
    Precis, dra alla kablarna och lägg till en RCA-sockel så har du en koax output. Och Taiwan-barna kan ju ta o lära sig att löda....

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Hej igen! Du Blixten100 som vet allt, vilket stiff i den kontakten som går in i Xboxen ska vara jordat för att xboxen ska fatt 5.1 ljud? Vet jag bara det så kan jag ju jorda det manuellt och då slipper jag gå in och röra runt i xboxen mer än jag redan gjort

Tack!

//Tobias

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    19
    [IMG]http://******************/tutorials/svideo/spdif2.jpg[/IMG]

Brygga den markerade punkten mot den punkten precis ovcanför som är jord.

Så aktiverar du digitaltljud.
    Sen löder du fast kabeln till vänster. Dra den till din rca sockel. och sen jordar du rca sockeln mott chassit.
    Så har du en fungerande ljudutgång.

obs!
    bry dig inte om dom 2 kablarna till höger på bilden... DOm är till för svideo utgång om man vill ha det och då måste man jorda ytterligare en puntk..

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Jo, det förstår jag. Men jag undrar vilken kontakt i en orginal kabel som ska vara jordad för att xboxen ska fatta att det är 5.1 ljud inkopplat? Jag har ju en kabel som det kommer ljud ifrån fast inte 5.1 och xboxen känner inte av 5.1, därför undrar jag vilket stiff på kontakten som man sätter i Xboxen som ska vara jordad för att xboxen ska fatta 5.1 ljud.

Tack.

Z.Z

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Hej igen! Hittade en bra överblick på vad alla stift är tillför.

http://www.gamesx.com/avpinouts/xbox.htm

Nu ska jag bara jorde stigt 18 så kanske det fungera.

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Vilket skit.....

Jag fick igång det men så fort jag får fram 5.1 valen med den kabeln som bilden fungerade kanon på så får jag tillbaka störningarna som jag hade på den kabeln där 5.1 ljud fungerade från början på...

Så fort jag jordar stift 18 emot chassiet eller någon av de andra 4st jord punkter i kabeln så får jag störningar i bilden. Går jag in i Xboxen och jorde dirket på mordebordet så lä jag väl få samma fel eller vad tror ni?

Jag behöver ju en kabel med S-video, Composite, Optisk eller coax och en analog stereo, sen om det finns någon annan anslutning så är det bara bra...

Har testat på en annan Xbox samt i en annan lägenhet så det kan inte vara störningar/Xboxen.

Tack för alla tips på lösningar..

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    25
    Bygg in koax/SP-Dif anslutningen så ska det vara biff...

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Du tror det kommer att fungera då med min kabel som har utan störningar? För just nu är det ju så att s fort jag koppla stift 18 till jord så får jag störningar i bilden...

Z.Z

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Rensa din kabeldragning lite hemma. Dra ur antennsladden ur tvn, koppla bara tv:n och boxen till eluttaget, använd samma eluttag. Verkar som om du har lite jordproblem...

Blev det bra så koppla in en apparat i taget sedan så kanske du hittar en felkälla.

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Jag har ju testat min xbox hos en kompis och där testade vi hans Xbox, samma fel.

Skiter snart i den och köper en 360 istället.

Jag tycker det är så konstigt att det bara är jag som stött på detta.

Tack för all hjälp.

Registrerade
    May 2006
    Respekt
    0

inte ensam

Citat Original inlägg av zippa
    Jag tycker det är så konstigt att det bara är jag som stött på detta.
    Det är då definitivt inte bara du som har problem med detta. Jag och tjejen är på god väg att returnera vår nyinköpta, modifierade XBOX. Vi letar febrilt efter info som kan hjälpa oss men hittils har vi inte hittat något som löser våra problem...
    Mvh // Marcel

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Hej! Har ni testat att göra en mod direkt på mordekortet? Jag fundera på att testa om det kan fungera bättre, för det är så fort jag koppla den punkten som gör att xboxen känner av 5.1 ljud till jord som det upp kommer störningar i bilden.

Z.Z

Registrerade
    Apr 2006
    Respekt
    0
    Hade problem med störningar i bakgrunden...ändrade då läge till ntsc och vips så var störningarna borta...

Liknande diskussioner

1. Rosa EvoX logga, hur får jag bort den?
    By PureDigital in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2005-03-02, 08:53
  2. Varför tar den inte CD skivan
    By mrosen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2002-06-02, 19:13
  3. Digital in... tydligen inte.
    By Mooshie in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2002-02-01, 02:21
  4. Varför kan man inte spela psx spel på en jap ps2 maskin?
    By Nosferatuu in forum Playstation 2 - spelfrågor
    Senaste inlägg: 2001-05-25, 20:43
  5. Varför kan jag inte köra ANTI-MOD spel?
    By psxcare0007 in forum Playstation - backup/patchar
    Senaste inlägg: 2000-09-04, 13:52

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner