Visar resultat 1 till 22 av 22

Diskussion: Risker? (ps-one)

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0

Risker? (ps-one)

Hej.
    Jag valde att löda själv trots att jag inte lödit mycket tidigare.
    Jag råkade spilla lite tenn vid en av de svarta blocken med piggar och fick sitta länge innan jag fått bort allt tenn. Det ser inte ut att vara någonting kvar men jag är fortfarande lite orolig.
    Resten är iaf klart och jag har skruvat ihop allting.
    Vad kan hända om det nu visar sig att det finns lite tenn där?
    Kan min ps-one sprängas i luften eller fungerar den bara inte?
    Om ingen svarar innom kort så gör jag ett försök iaf.

Om ni undrar vilken "svart kloss" jag talar om så är det den som sitter vid siffran 2 (själva cirkeln) på bild 1:

http://forum.psxcare.com/support/sho...p?postid=33705

Det jag vill veta är om någonting kan börja brinna, att den ger ifrån sig stötar, om den exploderar eller om den bara slutar fungera.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Det är så låg spänning där så allt som händer är att den inte fungerar. I värsta fall kanske en av säkringarna på moderkortet går sönder.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0
    Ok, det var skönt att höra...

Jag har tänkt att pyssla och försöka att lösa det här själv men frågar ändå några saker så att det kanske går fortare...

Jag har kopplat in den, tryckt på Power och skärmen hoppar till (som om den får signaler men det är bara svart). Ibland så snurrar cd-läsaren sig lite och stannar igen men oftast står allt still...

Jag gjorde ganska långa sladdar till chippet och antingen är det felet eller så beror det på att det fortfarande finns lite tenn kvar kring platsen där jag råkade spilla en klick.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Skaffa/låna en multimeter så kan du kolla om det är kortslutning mellan benen på kretsen...samt kolla om någon säkring blåst.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0
    Vilket mätmoråde ska jag kunna ha på den?
    Och hur mäter jag? (behöver jag bara använda multimetern eller måste jag starta ps-one samtidigt?)

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Du behöver bara använda multimetern. Helst skall du ha en sådan som kan "pipa" när du håller pinnarna mot varandra. Då piper den om t.ex. en säkring är hel, eller om det är kortslutning mellan de två benen du mäter på.

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0
    nu har jag provat lite med multimetern och skrapat bort tenn med olika ritskrokar... Har någon en bild på det där stället som jag har problem med, utan den där stora cirkeln med en tvåa i, så att jag ser hur det egentligen ska se ut? ... Så att jag inte råkat repa bort några ledare på kortet, tänkte jag...

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0
    Skivläsaren har börjat fungera nu iaf. Den läser och snurrar men det händer ingenting på skärmen. Den verkar bli bättre men behöver förmodligen fixas till lite mer... Synd att jag inte har kvar mina gamla skivor som jag gjort backup av för att se om det kanske är backupen som det är fel på.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Ett bättre sätt än att sitta och skrapa (sönder...) är att smälta ner MER tenn mellan benen som är kortslutna. Då smälter även det tenn man vill ha bort ihop med det nya tennet. Sedan använder man en lödfläta som man lägger på och värmer med lödpennan så sugs allt tennet in i lödflätan.

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0
    Ah, tack för tipset... Synd bara att jag inte visste det tidigare. Jag ska införskaffa en sådan och prova vidare. Hoppas bara att inget gått sönder. Om jag råkat skrapa sönder någon ledare (eller vad linjerna på kretskortet heter), är min playstation förstörd då?
    Isf får jag nog köpa en ny ps-one. :P (jag vill klara av det här)

Förresten, lödpunkt 6 var väldigt svår att fästa någonting på. Vad kan det bero på? Det gick lite bättre med en 15W med mycket liten spets än den lite tjockare 30W som jag användt till de andra punkterna...

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Det går att löda kablar runt brott i banorna.

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0
    Lödflätan fungerade bra och jag fick bort allt spillt tenn. Multimeterns mätare stiger inte när jag kollar mellan tänderna på de svarta klossarna...

Men den fungerar fortfarande inte... Vart sitter säkringarna? Hur ser dom ut? Jag tänkte iaf använda multimetern och försöka att kolla allting på kortet imorgon. Men om nu någon säkring är blåst, kan man byta ut den på något sätt? Vart köper man säkringar?

Om det inte beror på någon säkring, vad kan det då vara? Skärmen hoppar till och sedan är det bara svart. (och Läsaren gör ingenting längre)

Kan för långa sladdar vara ett problem?

Lödpunkt 6... Den där lilla klossen, vad är den till för egentligen? Det gick inte att löda fast sladden på klossen utan att sladden egentligen satt fast lite med hjälp av tenn som åkt ner på kortet. Nu smälte jag tennet under klossen och bytte ut klossen mot tenn och satte fast sladden. Skulle klossen fungera som en bro mellan två punkter och inte sitta fast i det under den eller var det bara en slags bricka som skulle binda alla 3? ... Just nu binder den alla 3 och sladden som skulle dit.

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0
    Jag har sökt efter trådar om säkringar och jag antar att det är en säkring som har gått i mitt ps-one när jag provade det då jag inte tagit bort det spillda tennet med lödflätan...

Men jag vill gärna ha svar på det där angående lödpunkt 6 och om längden på kablarna spelar någon roll.

Imorgon ska jag gå igenom säkringarna...

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    lödpunkt 6 är en kondensator eller ett motstånd som skall sitta mellan två kontaktytor på moderkortet

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0
    Utan kondensatorn så ser jag 3 punkter.
    En punkt här - någonting här - En annan punkt här

Är "någontinget" bara något som ska hålla fast kondensatorn eller får den här punkten inte ta i någonting?

Jag antar att "någontinget" bara ska hålla fast kondensatorn.

Men jag fick aldrig fast sladden på kondensatorn. Om det i mitten (under kondensator) bara ska hålla fast den, så kan jag löda fast sladden lite bredvid kondensator så att det går tenn ifrån kretskortet upp på kondensatorn och sedan till sladden, för en liten klick tenn på kondensatorn fick inte sladden att fastna.

....Om "någontinget" i mitten (mellan de två punkterna som kondensatorn ska vara emellan) inte får ta i varandra, då blir det svårt. :/

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0
    Jag tog bort chippet nu och då fungerar min psone... Jag provar att löda fast det igen och är noggrannare den här gången.

Behöver man löda fast alla kablarna eller?

Vilka kablar måste man löda fast för att kunna använda chippet, och vilka är till för stealth-mode?

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0
    Inget chip: fungerar vanligt.
    chip med alla kablar: svart bild, läsaren död
    chip med alla kablar utom 2 & 6: svart bild, läsaren fungerar

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Kolla att du "räknat rätt" på chippets ben

1 8
    2 7
    3 6
    4 5

(om jag inte minns fel...)

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0
    Ja, jag har lött rätt enligt beskrivningen men jag vill fortfarande veta vilka som behövs och vilka man kan strunta i...
    Som sagt så fungerar läsaren med alla utom 2 & 6.
    Men jag har fortfarande ingen bild och tänkte prova att ta bort kablarna en efter en och se när bilden vill fungera... Och när bilden fungerar efter att en viss sladd blivigt bort tagen så försöker jag att sätta fast resten eftersom tills så mycket som möjligt fungerar. (och förhoppningsvis chippet också)

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0
    Okej, här kommer resultaten av min lilla analys, i en tabell...

Sladdar ikopplade - Skärmen - LÄSAREN - Chippet/Skivan
    1 2 3 4 5 6 7 8

1 2 3 4 5 6 7 8 = SVART . DÖD . ?
    1 2 3 4 5 - 7 8 = SVART . LÄS . ?
    1 3 4 5 - 7 8 = SVART . LÄS . ?
    3 4 5 - 7 8 = SVART . DÖD . ?
    1 3 4 5 - 8 = SVART . LÄS . ?
    1 3 4 - 8 = SVART . LÄS . ?
    1 3 4 - - = SKÄRM . LÄS . OFF
    1 3 4 5 - 7 - = SVART . LÄS . ?
    1 2 3 4 - - 7 - = SKÄRM . LÄS . OFF

Den kanske blev svår att tyda med ett teckensnitt där allting inte tar lika stor bredd men jag fick iaf reda på det här:

läsaren dör med sladd 6
    läsaren behöver sladd 1
    skärmen blir svart med sladd 5 eller med sladd 8

Farliga sladdar: 5,6,8
    Nödvändiga sladdar: 1

Så nu fungerar min PS-one men chippet/skivan fungerar inte... Jag använder sladdarna: 1 2 3 4 7

Det är kanske lika bra att köpa ett nytt chipp...
    Last edited by sprock; 2006-02-22 at 22:06.

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0
    Jag hittade äntligen en "installations" bild med endast 4 sladdar som jag antar visar vilka sladdar som ska vara nödvändiga i "classic mode".

Kanske är det så att mina försök av vilka sladdar som fungerar eller inte, beror på att jag bara kopplat in de extra sladdarna för "stealth mode", och att om jag bara använder "classic" sladdarna så är problemet löst.

Jag ska prova att koppla den i classic mode och se om det löser sig då, annars kanske jag förstörde chippet då det fanns spillt tenn i början av mitt försök.

Och då ska det vara sladdarna: 1 5 6 8 .enligt bilden (och färgerna på sladdarna).

Kan chippet förstöras pga kortslutningar?

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0
    Jag provade 1 5 6 8 och allt verkar fungera förrutom chippet/skivan. Det står "insert ps format disc"

Liknande diskussioner

1. Risker med att byta hårddisk
    By mange_h in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Senaste inlägg: 2005-03-19, 16:02
  2. Risker vid byte av Hårddsik och Flashning.
    By Kekka in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-01-27, 19:28

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner