Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: Bränna backup på spel till PS2

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2006
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Post Bränna backup på spel till PS2

    Vissa ps2 spel är svåra att bränna, jag har fått den erfarenhetet att mina spel funkar bäst om jag bränner dem på pluss skivor. En del personer säger att detta går bäst med minus skivor. Varför är det olika erfarenheter vi har. Kan det bero på chippet eller lasern ?? En del spel har jag inte lyckats att göra backup av. Brännarprogrammen jag har använt har gått en bit när de läser in skivan till imagefilen och sedan hänger de sig eller sannar. Någom som har lösningen?!
    Tacksam för svar.. maila gärna direkt till joppe.joppe@home.se för att byta erfarenheter om ditt och datt. mvh joppesatman
    Last edited by joppesatman; 2006-02-09 at 00:35.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    286
    Respekt
    20
    att du har svårt o läsa in spel har säkert att göra med att orginalen inte är i perfekt skick.
    + eller - är svårt o säga, men att använda kvalitetsskivor är nog viktigare än att välja + eller -

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    92
    Respekt
    19
    Har man bara lyckats få ner spelet på hdd ska det inte vara problem att göra backup, har du använt din brännare mycket och börjar få fel nu kan rengöring an linsen allternativt ny brännare vara en bra idé.

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2006
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Tack för era inlägg, jag har inte lyckats med att köra minus skivor ännu.
    Därför tar jag det säkra före det osäkra och väljer pluss.
    Orginalet som jag försöker bränna backup på ser ok. ut med det kanske kan vara så att skivan inte är i bra skick. Brännaren är hyffsad jag flera DVD brännare och samma problem i alla.
    mvh joppesatman

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    286
    Respekt
    20
    kanske skulle testa något annat program att läsa in med... bara för att utesluta att det är felet, du har redan uteslutit att det kan va fel på brännaren, så om det inte går bra med något annat program att läsa in spelet med o bränna så är det bara skivorna kvar som det kan va fel på.

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2006
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Har testat Nero, Alcohol 120%, DVD-Decrypter, BlindWrite, samtliga program läser en bit på den aktuella skivan och sedan så hänger sig programmet eller vissa skriver ut ett felmeddelande att imageinläsningen har misslyckats. Undrar om det är vanligt att några copyskydd kan fungera så eller har någon varit med om att vissa spel till PS2 inte går att kopiera pga. kopieringsskydd?
    Eller är det så att alla skivor till PS2 går att kopiera och det helt enkelt är fel på det orginalet som jag har? Anledning till att jag måste gör backup är att vi har en handikappad son i familjen som älskar att spela cd-skivor, och han skiter fullständigt i vad det är på skivorna, och tar allt som han hittar så det ryker en hel del skivor eftersom han drar dom på golvet när han inte får upp dom med en gång och hanterar dem ovarsamt etc. med stora repor som följd. Har tröttnat på att köpa nya PS2-spel till de andra yngre sönerna som gillar att spela PS2-spel En annan fråga är: Jag läste på forumet att man skulle löda in ett motsånd i serie med laserpickupen då PS2:an var chippad. Jag har köpt en färdigchippad PS2 SCPH 50004, kan man utgå ifrån att allt är ok då? Eller skall man kolla om det sitter ett motstånd på det exemplaret som jag har? Hur viktigt är just detta?
    Last edited by joppesatman; 2006-02-09 at 22:58.

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    286
    Respekt
    20
    vilket spel är det du försöker backuppa?
    jag har aldrig varit med om att någon titel inte gått att läsa in pga kopieringsskydd.
    är det ett skydd implementerat i spelet så går skivan fortfarande att läsa in och sedan bränna utan problem, när du väl ska spela så brukar den sluta läsa in spelet i början någonstans av spelet.

    ang laserskydd så behövs det inget skydd till dom gammla modellerna, bara i den nya slimmade versionerna behövs det ett sådant skydd.

    Jag skulle kunna rekomendera att du införskaffar en hårddisk o installerar i maskinen.
    då kan du läsa in dom spel du har på den så behöver du aldrig vara rädd för att nå spel blir obrukbara.
    visst kostar en stor hårddisk en slant men det kan det ju vara värt.
    för att kunna koppla in en hårdisk måste man även köpa till en nätverksadapter för att rent fysiskt koppla in hårddisken i maskinen, (IDE och power anslutning finns på baksidan av adaptern)

    vet du föresten vilket chip som sitter i maskinen?

    Har du provat o tvättat skivan i ljummet vatten och med tvål?
    torka innefrån o ut...

    Dom enklaste metoderna ska man också pröva
    Last edited by TPsys master; 2006-02-10 at 01:59.

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du måste ha NTSC filsystem och 5GB ledigt på hårddisken, om inte ditt brännprogram är smart nog att dela upp imagefilen i mindre filer när du kör kopieringen.

    FAT32 klarar bara 2GB stora filer, så det kan ju vara en anledning till att det stannar vid halva inläsningen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    286
    Respekt
    20
    Det kan det mycket väl vara. kolla vad du har för filsystem på disken.

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Haha, jag skrev NTSC istället för NTFS

    Jag som alltid brukar reta mig på när andra blandar ihop dom förkortningarna :-)


    NTSC = Amerikansk tv standard
    NTFS = bra filsystem när man jobbar med 4GB filer :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2006
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Man tackar så mycket för era inlägg. Det var matnyttig info. för mig!!! Det är nämligen så att jag försöker att bränna backupen på NHL 2005 från EA sports i FAT 32 filsystem med OP win98, och har inte haft en tanke på att det skulle kunna bero på att jag inte kör med NTFS filsystem. Har kopierat ett antal andra spel utan broblem i FAT32 och win98! Någon som vet om det går att ställa in i något brännprogram att det skall dela upp imagefilen så man kommer runt detta problem? Jag har en burk med win2000 i, men den går också i FAT 32. Men det kanske går att styra på något sätt, eftersom Win 2000 läser slave-diskar i NTFS fast OP går i FAT 32! Någon som vet? Fårväl så småningom formatera en disk med NTFS men har inte kommit till skott. Jag har hört att det kan vara svårare att återställa data om det krånglar i NTFS, men har inte provat. Har förkärlek till win98, lat att lära sig nya saker och den går väl bara i FAT 32. Ibland måste man stänga av autopgramen, och det går lätt i win98 med msconfig, det komandot gillar inte win 2000, så det är en anledning till att slippa lära sig nya saker !
    Har inte heller tänkt på att sätta i en HD i PS2-konsollen, det var ju ett smart råd. Får tänka över detta. Kan man använda vilken datadisk som hellst? typ 160GB IDE från Samsung, eller liknande? Hur stor disk bör man ha? Får man upp nya menyer i PS2:an för att komma åt HD.n och kopiera in spelet på HD och slippa ha skivan i PS2.an vid körning då? Måste man ha någon form av drivrutin eller programvara för att få SP2:an att funka med HD? Vet inte vilket chip som sitter i den, skall jag kolla? Har det någon betydelse, är de olika bra etc.?
    MVH joppesatman
    Last edited by joppesatman; 2006-02-10 at 12:13.

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...it+fat32&meta=

    http://www.mrbass.org/dvdburn/
    (sök/kolla efter imgtool och split image into 1gb chunks)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    92
    Respekt
    19
    På win 2000 högerklickar du på hdd du vill göra om till NTSF och välj "Formatera" klicka i formatet NTSF sen på ok, tänk på att all data du har på den disken försvinner så du sparar det du vill ha kvar till nån annan enhet eller skiva.

    I DVDdecrypter klickar du på tools sedan på settings, sen klickar du på fliken Iso Read Mode och i option rutan har du högst upp File Splitting sätt den på 2 gig, klicka på ok. Done.

    När det gäller hdd till din PS2:a så är väl Maxtor som gäller då det är lite si och så med andra märken, samt programvaran HDAdvance och nätverksadapter http://www.psxcare.com/product.php?xProd=298&xSec=8 lite längre ner på sidan hittar du det sistnämnda. Vet inte hur det står till med den hdd du har.

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Annars finns ju "CONVERT C: /FS:NTFS" så slipper man formattera om

    Läs lite mer tips här

    http://aumha.org/win5/a/ntfscvt.php
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    (Fungerar givetvis inte i Windows 98)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Guide till autouppdaterande TvGuide i XBMC
    By ktd in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 150
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 20:33
  2. Hur bränner man spel till PS2?
    By tobiasklint in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-10, 19:41
  3. Bränna backup kopia på sina ps2 spel
    By Ps2 gamer in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-25, 12:00
  4. Import spel till ps2??? med neo2 och ar2???
    By Redcheat in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-04-15, 15:04
  5. PS2 Multi-tap till gamla spel??
    By jonasarvidson in forum Playstation 2 - spelfrågor
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2001-02-19, 08:48

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •