Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: 1.2 Vanliga problem, spel som inte startar osv

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    1.2 Vanliga problem, spel som inte startar osv

    Har du problem med att vissa spel inte startar på din xbox?

    Testa detta först:


    1: Använd ett av de nyaste biosversionerna. Om din xbox är tillverkad före 2003-07-25 så använd "X-ecuter 2 4977". Om din xbox är tillverkade senare så använd "Evo-X M7" eller "Evo-X M7 EF". Om denna guide inte är uppdaterad på länge så kan det finnas ännu bättre BIOS men just nu är det dessa vi rekommenderar. X-ecuter 2 4978.03 rekommenderas inte, det är inte "final" version.

    2: Stäng av In Game Reset / IGR. I Evolution-X system utils->settings menyn hittar du detta på TRE ställen, ändra alla till NO eller OFF. Glöm inte "Save & Exit" längst ner.

    3: Med Enigmah Videomode Switchdisc (Ligger ofta installerad i menyn APPS) kan man ändra videoläge mellan PAL och NTSC. På senare versioner av evolution-x finns det även en inställning i settings för detta. Vissa spel kräver att boxen kör i "rätt" videoläge.

    4: Glöm inte att starta om boxen efter att du ändrat inställningarna.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Uppdatering till punkt#1: Använd senaste X-ecuter 2 4979 bioset, det fungerar i alla xbox.

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det nya X-ecuter 2 4979 bioset låter boxen starta utan problem även om minnet som håller reda på tid, datum och diverse inställningar blivit raderats eller blivit korrupt. Men flera spel får problem isåfall!

    Gå in i MS Dashboard och ställ in tid+datum om du har problem i t.ex. Grand Theft Auto 3 / Vice City.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kolla om problemen försvinner när du drar ur nätverkskabeln ur xboxen.

    Vi har en xbox i labbet som är kopplad till en billig dlink switch. Just den xboxen kan vara "knepig" ibland, och vi har haft kunder vars problem försvunnit när dom tagit bort/ersatt vissa komponenter i nätverket.

    Även om en nätverkskabel fungerar "perfekt" när den används till en dator i nätverket så behöver det inte betyda att den fungerar med xboxen. 10+ meter långa kablar kan orsaka problem.

    Hjälper det att ta bort nätverkskabeln, börja med att byta ut den. Testa sedan med så lite utrustning som möjligt mellan xboxen och datorn, och bygg sedan vidare med komponent efter komponent i nätverket så kanske du hittar någon felkälla.

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Hansi
    Kolla om problemen försvinner när du drar ur nätverkskabeln ur xboxen.

    Vi har en xbox i labbet som är kopplad till en billig dlink switch. Just den xboxen kan vara "knepig" ibland, och vi har haft kunder vars problem försvunnit när dom tagit bort/ersatt vissa komponenter i nätverket.

    Även om en nätverkskabel fungerar "perfekt" när den används till en dator i nätverket så behöver det inte betyda att den fungerar med xboxen. 10+ meter långa kablar kan orsaka problem.

    Hjälper det att ta bort nätverkskabeln, börja med att byta ut den. Testa sedan med så lite utrustning som möjligt mellan xboxen och datorn, och bygg sedan vidare med komponent efter komponent i nätverket så kanske du hittar någon felkälla.

    Prova även att gå in i settings i system utils menyn i evo-x.
    Ändra "Setup network" till NO.
    Välj "save and exit" längst ner
    Boota om
    Ändra "Setup network" till YES.
    Välj "save and exit" längst ner
    Boota om

    Den här huskuren har löst massor av konstiga problem med boxar som hänger sig, vägrar komma åt nätverket osv.

    (Du medlem i forumet som tipsade om detta häromdagen, maila mig länken till det du skrev så jag kan ge lite credit )

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om du av någon anledning inte kan starta MS DASHBOARD på din XBOX och därmed inte kan fixa en korrupt klockinställning, installera "UNLEASHX" om du inte redan har det på din xbox. UNLEASHX fixar automatiskt en korrupt klockinställning vid uppstart.

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Fler tips om spelen inte startar:

    ftp:a till xboxen eller använd en filhanterare (avalaunch t.ex.) för att ta bort:

    - Allt i X, Y och Z
    - E:\CACHE

    Om du har ett X-ecuter 2 chip, prova att använda ett och samma BIOS i båda bankerna på chippet. Vissa BIOS gör att spelen hänger sig om man bara har flashat första banken och har ett annat BIOS i andra banken.

    Om INGA program/spel startar kan det även vara så att E: är HELT FULL!

    Då måste man rensa bort t.ex. något installerat spel eller annat onödigt.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om ett specifikt spel strular, prova att gå in i MS DASHBOARD och radera spelets gamesave. Se till att klockan går rätt först när du är i ms dashboard menyerna.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Tips från Schlbuditz angående Forza som inte startar - mycket möjligt att det även hjälper för något annat spel som vägrar starta:

    "Problemet är löst, man får gå in i MS Dash, ändra språk till t.ex. tyska, starta om xboxen, ändra tillbaka till engelska, starta om och sedan är det bara att spela...=)"
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Hmm, hade tydligen glömt att lägga till det här:

    Om din TV klarar 60Hz, aktivera "PAL60" i MS Dashboard. Då brukar även NTSC spel som vägrar fungera i 50Hz gå igång.

    Hjälper inte det så kör Enigmah Videomode Switchdisc (brukar ligga under APPS) och ändra till NTSC och se om det går bättre. Kan kräva RGB-kabel med vissa tv-apparater, annars blir det svartvit bild.

    Ändra tillbaka till PAL om dina europeiska spel får problem.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. spel på dvd-r som inte startar
    By PiZZaMaN in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-01-23, 15:55
  2. HJÄLP! BACKUPEN STARTAR INTE!!
    By fabbe in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-05-25, 13:09
  3. original pal - ntsc spel funkar inte på min ps2. svara ( inga spel funkar !!!! )
    By Mephisto-Live in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-02, 12:08
  4. PS1 spel startar inte, DVD-filmer startar inte
    By Hansi in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2002-01-28, 19:57
  5. cd2,cd3,cd4 osv. Dessa går INTE att ladda. Bråttom.
    By Mantis in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2001-06-04, 22:10

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •