Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 38

Diskussion: X3IR - IR-mod till fjärrkontroll

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    54
    Respekt
    10

    X3IR - IR-mod till fjärrkontroll

    Här kan du ladda ner installationsanvisningar, program och manualer för X3IR.


    Montering utan Xecuter 3
    Kablarna du sätter i Xecuter 3 adaptern måste kopplas till moderkortet istället.

    V1.6
    Strömkabeln till X3IR har fem kablar.
    RÖD1, SVART, VIT, RÖD2, RÖD3
    De två sista röda sitter i en kontakt och måste klippas av och skalas så du kan löda fast dem på moderkortet.

    Den enklaste lösningen är att lokalisera de små komponenterna på moderkortet till vänster om sladden som kommer från strömbrytarkretskortet.

    Där monterar du RÖD2 på högersidan av R3G8 eller R3G6 eller den till höger om R3G6.

    Du monterar RÖD3 på högersidan av R3G7 eller R3G5 eller R3G3.

    Felsökning
    Om du inte får X3IR att fungera som du vill så prova att programmera om den ett par gånger. Glöm inte att ladda inställningarna från X3IR varje gång.
    Attached Files Attached Files
    Soldiers of Mist

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    54
    Respekt
    10
    X3IR-Features_and_Use.pdf
    Här är en svensk översättning av den officiella guiden, har dock lagt till lite extra kommentarer för att underlätta. Numreringen är fel i pdf-guiden så det kan bli lite förvirrande. Kolla bilderna i den och följ dessa instruktioner.

    X3IR ? X3 Frontpanels Installation
    V2.0 ? Svenska

    Innehåll
    1. X3IR Produktinnehåll
    2. Montering
    3. Installation i frontpanelen

    X3 = Xecuter 3
    X3CP = Xecuter 3 Control Panel

    1. X3IR Produktinnehåll
    X3IR Huvudkretskort
    IR-kretskort
    Programmerarkretskort
    Sladdar
    Dubbehäftande klistermärken

    2. Montering

    1) Sladden med de tre lösa kablarna ska lödas fast på undersidan av strömporten på XBOX:ens moderkort. Följ bilden som motsvarar din version på moderkortet.
    2) Koppla in 2-pinnars kontakten i kretskortet vid handkontrollsporten som följde med X3-chippet.

    3. Installation i frontpanelen

    1) Klistra fast ena sidan av det lilla klistermärket på baksidan av IR-kretskortet.
    2) Skruva upp de två skruvarna som finns inuti X3CP.
    3) Klistra på IR-kretskortet på X3CP-kretskortet enligt bilden.
    4) Dra kablarna runt till baksidan av X3CP-kretskortet och skruva tillbaka skruvarna.
    5) Koppla in den vita kabeln i programmeraren.
    6) Dra IR och programmerarkablarna genom hålet på Xbox till framsidan. Det underlättar om man skruvar bort kontrollporten.
    7) Koppla in IR-kablarna (3 pinnar), Programmerar-kabeln (5 pinnar) och elkabeln (stor 5 pinnars) till X3IR-kretskortet.
    8) Med hjälp av ett av de dubbelhäftande klistermärkena så sätter du fast X3IR-kretskortet mot framsidan av plåten i XBOX:en.
    9) Installera också programmeraren på nedre framsidan av XBOX:en med hjälp av ett dubbelhäftande klistermärke.
    10) Nu är du klar!
    Soldiers of Mist

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    54
    Respekt
    10
    X3IR-Programming.pdf
    Här är en svensk översättning av den officiella guiden, har dock lagt till lite extra kommentarer för att underlätta. Numreringen är fel i pdf-guiden så det kan bli lite förvirrande. Kolla bilderna i den och följ dessa instruktioner.

    X3IR Programmeringsinstruktioner
    V2.0 ? Svenska

    Innehåll
    1. Hårdvaruinställningar
    2. Mjukvaru-manual
    3. ?Learning Mode?

    1. Hårdvaruinställningar

    1) Koppla ur strömkabeln till din XBOX.
    2) Koppla programmeraren till en PC med hjälp av en Seriel-kabel. Den ska ha portbeteckningarna DB9HA-DB9HO/DB9F-DB9M.
    3) Ställ om programmeraren i programmeringsläge genom att trycka knappen på kretskortet neråt.
    4) X3IR kan nu programmeras med den nya inställningen.
    5) När du är klar med programmeringen ska du trycka tillbaka knappen uppåt till dess ursprungliga position.
    6) Koppla tillbaka strömmen till din XBOX.

    2. Mjukvaru-manual

    Allow Power ON = X3IR låter dig sätta på din XBOX med din fjärrkontroll
    Power Button Push Delay = Hur länge strömknappen på din XBOX ska vara intryckt när du sätter på den med eller utan chip.
    Turn On with Mod Enabled = Vilken knapp som sätter på din XBOX i chippat-läge.
    Turn On with Mod DIsabled = Vilken knapp som startar din XBOX i original-läge.
    Turn Off = Vilken knapp som stänger av din XBOX. (Ska tryckas in tre gånger.)

    1) Starta ?X3IR Settings Manager?
    2) Tryck på ?Read Settings? för att ladda informationen som finns i X3IR-kretskortet.
    3) Ställ in fälten som du önskar. För att bestämma hur du ska trycka via fjärrkontrollen ska du kolla in Sektion 3 ?Learning Mode?. För att inte ställa in någon knapp matar du in "000000".
    4) När du har konfigurerat klart så tryck på knappen ?Write Settings?. Detta sparar all data till X3IR-kretskortet.
    5) Programmeringen är nu klar, koppla ur programmeraren från din PC och stäng av programmeringsläget (se Sektion 1).

    3. ?Learning Mode?

    Den här funktionen gör det lätt för dig att konfigurera X3IR med vilken RCA-kompatibel fjärrkontroll som hellst.

    Viktigt: Var noga med att ha kopplat X3IR-programmeraren till X3IR och till din PC. Och att programmeringsswitchen är tryck nedåt. Du måste också ha startat programvaran och tryckt på ?Read Settings? innan du börjar ändra i inställningarna. Så att du arbetar med informationen som redan finns på X3IR-kretskortet.

    1) Tryck på ?Select Tools? och sedan ?Learn Mode?. Då kommer ett nytt fönster och visas.

    2) Klicka på ?Start?

    3) Sikta på IR-mottagaren som följde med X3IR och tryck på den knappen du vill att den ska lära sig. Då kommer koden för den knappen visas i fönstret.

    Ibland så kan koden bli olika beroende på hur länge du trycker på knappen. Det är därför rekommenderat att du trycker på knappen du vill använda om och om igen med 2 sekunders intervaller tills du får samma kod om och om igen.

    4) Skriv ner alla knappkoder du vill använda och tryck på ?Done? och sedan ?Exit?.

    5) När du är tillbaka i huvudfönstret så skriver du in koderna du vill använda för de olika funktionerna. (Var noga med att ha tryckt på ?Read Settings? innan du gör några ändringar så att du arbetar med inställningarna som finns på X3IR-kretskortet.)

    6) Nu är du klar. Fortsätt på Sektion 2, punkt 4. Glöm inte att skriva tillbaka inställningarna till kretskortet.
    Soldiers of Mist

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    54
    Respekt
    10
    X3IR-Features_and_Use.pdf
    Här är en svensk översättning av den officiella guiden

    X3IR Funktioner och användning
    V2.0 ? Svenska

    X3IR Funktioner
    - Stäng av och sätt på din XBOX med din XBOX DVD-fjärrkontroll, eller vilken RCA DVD-kompatibel fjärrkontroll som hellst.
    - Starta med eller utan modchip
    - Programmeringsbara knappar
    - Safety Off(tm) gör så att du måste trycka på avknappen tre gånger för att inte stänga av den av misstag
    - Blå statuslampa
    - Fungerar med alla modchip
    - Perfect-Press(tm) gör så att du kan ställa in hur länge knapparna ska vara intryckt vid uppstart för att fungera felfritt med alla modchip

    Användning av X3IR
    Med grundinställningar:
    Select på ?Xbox Remote? sätter på din XBOX i chippat-läge.
    Display på ?Xbox Remote? sätter på din XBOX i original-läge.
    0, 0, 0 på ?Xbox Remote? stänger av din XBOX.

    0, 0, 0 betyder att du måste trycka på 0 tre gånger i rad.
    Soldiers of Mist

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Angry

    Ärligt talat, hur svårt är det att beskriva förfarande för folk som saknar Xecuter 3? Och hur blåsta är Team Xecuter som inte har med ett foto på insidan av en xbox där man med ett par rader text förklarar vart man lokaliserar lödpunkterna som är avbildade på ritningen?

    Sen skryter man om att stödja alla möjliga modchip men säger inte ett ord om hur man gör då. Ni är ju inte heller direkt tydliga i att förklara detta.

    "Där monterar du RÖD2 på högersidan av R3G8 eller R3G6 eller den till höger om R3G6."

    "Du monterar RÖD3 på högersidan av R3G7 eller R3G5 eller R3G3."

    Bra att göra när man saknar R3G8 och R3G6? Och med v1.6 i rubriken menar ni att den instruktionen gäller bara för folk utan X3 med Xbox 1.6? Vi som har tidigare versioner får klara oss själva eller?

    Komplettering:
    Man ska löda fast de tre lösa kablarna enligft ritningen i pdf-filen, och de lödpunkterna hittar man på undersidan av moderkortet där den stora strömkontakten går in från nätdelen. Man måste då alltså ta bort moderkortet och vända upp och ner på det.

    Har man inte X3 ska de två röda kablarna lödas fast på eject och power-knapparnas lödpunkter på kretskortet de knapparna sitter i, kolla in X3IR-tråden i Team Xecuters forum för en bild på hur det ska se ut.

    Satt i flera timmar igår inna jag lyckades luska fram detta, tänkte hjälpa andra som råkar ut för detta. Förstår inte hur svårt det kan vara att vara tydlig.
    Last edited by tut; 2006-03-02 at 14:23.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ny produkt...vi har utgått från det material som fanns till hands, vi har inte hunnit med att förbättra det.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    100
    Respekt
    19
    Installations anvisningar

    För att installera X3IR utan xecuter 3 och controll panel så måste man klippa av kontakten till röd 2 och 3 och löda fast dessa direkt på moderkortet.

    Last edited by RalleB; 2006-06-03 at 17:45.

  8. #8
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    100
    Respekt
    19
    Installations anvisning 1.0-1.1


  9. #9
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    100
    Respekt
    19
    installations anvisning 1.2-1.5


  10. #10
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    100
    Respekt
    19
    Installations anvisning 1.6


  11. #11
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Tack för det!

    Här är bilderna som attachments ifall dom försvinner från källan
    Attached Images Attached Images
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  12. #12
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    Hurra för x3ir chippet. Nu behöver jag inte längre resa mig ur soffan och gå fram till xboxen för att sätta på den. Efter inmonterat chip så behöver jag bara resa mig ur soffan och stanna en meter ifrån xboxen. Tänka sig vilken grej. Den där sista metern var alltid den jobbigaste att gå, vad skönt att slippa röra mig den sträckan.

    FAN vad förbannad jag blir. Jävla skitprodukt. Hur fan kan det vara tillåtet att sälja sådan dynga. Skulle kunna ta och dra en yxa rakt igenom xboxen. Jag hade hopppats på att ni på psxcare hade något bättre saker för er än att sälja massa skitprodukter, men nej. Att köpa detta chip får nog räknas som årets klart dummaste köp.

    Mvh

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Använder du en kass fjärrkontroll eller?? Prova byt batteri.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  14. #14
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Ankarsrum
    Inlägg
    196
    Respekt
    21
    Köp en lång pinne istället

  15. #15
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Det är svårt att träffa med en pinne... Tro mig, jag vet.. Jag har byglat knappen i xboxen, och så har jag flyttat proppskåpet så att den ligger i soffan. Då behöver jag bara använda huvudströmbrytaren...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Är det någon här som har lyckats får Safety Off att fungera?

    Har köpt 2 st x3ir jag och ingen av dom fungerar Safety Off på.

    Boxen stänger av sig på första trycket på den knapp som jag programmerat som avstängningsknapp.

  17. #17
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    100
    Respekt
    19
    Jag måste trycka 3 gånger på 0:an för att min box ska stänga av sig. FUnkar perfekt..

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av The_Crow Visa Inlägg
    Är det någon här som har lyckats får Safety Off att fungera?

    Har köpt 2 st x3ir jag och ingen av dom fungerar Safety Off på.

    Boxen stänger av sig på första trycket på den knapp som jag programmerat som avstängningsknapp.
    hoppas du använder en orginal fjärrkontroll då

    jag har köpt kittet men inte monterat än

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    måste man ha programmeraren inkopplad när man använder produkten?

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    vafan skiten funkar ju inte, den startar ju ochippat hela jävla tiden. jag kör med duox2

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    ska den lysa blått hela tiden? fan va onödigt?

    fick till det nu, fick byta dator bara.

    iallafall, den är ju skitkänslig, ir-mottagaren, så du som fick problem borde inte fått det. jag satte min diod liggandes pekandes mot golvet, längst in på chassit. längst ner.

    sitter i soffan 2-3 meter bort (xboxen står på marken) startar fint =)

    orginal MS remote =)
    Last edited by PiGGELiN; 2007-02-21 at 20:41.

  22. #22
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Jag kör med orginalfjärren, samt att jag även provat med och utan programmerare inkopplad.

    För övrigt så fungerar det inte heller för mig att programmera chippet när det är anslutet till moderkortet, kopplar jag bort kontakten med kablarna som går till moderkortet så går det att programmera chippet. Har provat både med och utan elkabel ansluten till Xboxen.

  23. #23
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    jag tog ut chipet från xboxen och satte den i en äldre burk, en p2a med win2000, sen programmerade jag bara den. efter det satte jag den i xboxen och så funkar det hur bra som helst nu.

    hade lött fel först :P hade råkat löda på punkterna bredvid, så den spottade ut eject och på DuoX2 så är eject att starta ochippat så det gick ju inge bra.

    jag har ingen programmerare i, chippet satte jag på insidan väldigt nära moderkortet med dubbelhäftande tejpen jag fick med.

    riktigt snyggt när det lyser blått lite milt hela tiden, men vet inte om jag är så sugen på att den ska lysa blått hela tiden :P

    har en crystal, satte bara ir dioden under xboxen den syns inte om man kollar riktigt noga och det här funkar hur bra som helst =)

  24. #24
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    87
    Respekt
    22
    Vore kanske bättre om Hansi tog hem "XIR Remote" istället.

    Installerade precis en "XIR Easy Kit" idag... Fungerar kanon...

  25. #25
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Själv har jag gett upp X3IR, visst den funkar, men har inte fått saftey off att fungera på nån av mina X3IR, utan den stänger av på engång när man trycker på knappen.

    Dock kan jag rekomendera Xerc2, tycker nästan att Hansi kan ta hem den och börja sälja, info om den finns på http://diy.sickmods.net/Our_Products/XERC_2/About/

    Grymt bra ir mod måste jag säga.

  26. #26
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    100
    Respekt
    19
    Jag harhaft X3IR sedan den släpptes och har aldrig haft prolem med safety. Måste trycka 3 gånger på 0:an för att stänga av.
    Har även XIR remote kitet. FUnkar bra det med. Funderar på att beställa xerc2 och löda in min dvd dongle inuti xboxen på min 3e xbox.

  27. #27
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    33
    Respekt
    18
    Någon som har provat Xerc2 modden?

  28. #28
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Axan Visa Inlägg
    Någon som har provat Xerc2 modden?
    Jag har provat den, och den fungerar gudomligt bra Har dock inte kopplat in DVD-Dongle till den då jag har haft problem med att ha dvd donglen inkopplad när jag kört vissa emulatorer förut.

  29. #29
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    Var har du köpt den, och vad kostar den? Svår att installera?

  30. #30
    Registrerade
    Aug 2005
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Jag köpte den på www.sickmods.net och är väl inte jätte svår att montera, men är väl kanske inget för en nybörjare

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Guide till autouppdaterande TvGuide i XBMC
    By ktd in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 150
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 20:33
  2. Spela in spelandet till VHS
    By Darkchild in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-24, 11:33
  3. Fjärrkontroll till Dvd:n, bättre förklaring tack!!
    By Steeth in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2002-12-29, 23:15
  4. Lusifer mod??
    By Bullit in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2002-04-08, 17:47
  5. Sonys Fjärrkontroll + DVD reg. mod chip
    By paro in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2001-11-14, 00:32

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •