Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 42

Diskussion: Pajjat softmoddad xbox

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0

Pajjat softmoddad xbox

Hej

Jag har en softmoddad xbox som jag skulle installera nya xbmc som nytt dashboard på förra veckan. Tydligen så gjorde jag ett stort misstag då jag kopierade över fel filer till c: och översatte orginalen.

Jag har provat att starta upp datorn med en dvdfilm och tydligen så läser den av filmen korrekt. Dock om jag stoppar in ett bränt spel så försöker den först läsa från hårddisken vilket resulterar i error 21.

Jag skulle behöva hjälp nu att komma åt hårddisken så jag kan lägga över de filer som igentligen ska ligga där (jag säkerhetskopierade dessa innan). Hur ska jag göra?

Jag skulle helst vilja kunna mounta min hårddisk från min pc och därefter lägga över filerna. Men går detta? Jag har läst runt på forumet men inte hittat ngn med samma fel.

Eller finns det chans att jag kan använda en bootbar cd? Eller kommer den alltid att läsa från hårddisken först innan den xboxen läser av en bränd skiva?

Tacksam för svar

Jim

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    19
    Har du andvänt nåt program som t.ex FlashFXP för att överföra dina filer till datorn med? Har du alla nödvändiga filer som behövs till Xboxen så att du kan lägga in de igen?

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Ja filerna har jag säkerhetskopierat till pcn. Nu är kruxet att jag inte kommer åt hårddisken på xboxen pga att jag pajjat dashboarden. Har du ngt tips?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Kan du starta ett originalspel?

Annars måste du chippa den.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Just, ska prova detta. Anledningen till att jag inte provat är att jag inte haft tillgång till ngt.

Är det skillnad på att kunna boota spel som att kunna boota dvd-filmer då?

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    19
    Ja. Men har du nått backupkopierat spel som du kan testa med. Om inte ta ett av dina egna och bränn det på en skiva och testa.

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Den klarade av att boota orginalspelet Halo iaf. Däremot jävlas den när jag försökte boota upp en bränd version av ngt live-linux operativsystem.

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    19
    Men testa att bränna Halo på en skiva och sen testa. Om den inte fungerar så måste du nog chippa den. Är du säker på att du inte har låst hårddisken?

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Hårddisken är väl låst som default? Jag kommer nämligen inte åt den om jag stoppar hårddisken i en PC och försöker mounta den därifrån.

Halo 2 har jag som bränd skiva och den vägrar boota. Det verkar med andra ord kört att starta brända skivor i den trots att den är softmoddad.

Ett sätt att rädda den nu vore om jag kunde mounta upp den i PCn på ngt sätt, eller hur?

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    19
    Men anslut Xboxen till datorn med FlashFXP och öpnna hårddisken därifrån om det går. Då kan du lägga in dina säkerhetskopierade filer på det sättet.

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    19
    Om det är nåt fel på Bara hårddisken så kan du köpa en ny orginalhårddisk för 100:-.

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Men jag kommer aldrig så långt att den bootar upp ett dashboard ens. Jag får error 21 på skärmen och lampan börjar blinka grönt och rött. Detta betyder väl att ingen ftp är möjligt antar jag.

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av XeoN_
    Om det är nåt fel på Bara hårddisken så kan du köpa en ny orginalhårddisk för 100:-.
    Men då finns det ju inget dashboard installerat med ftp-support till eller hur? Ett sånt måste väl installeras separat.

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    19
    Nej du har rätt. Är du säker på att det bara är fel på hårddisken? Annars så har du nåt allvarligt fel på din Xbox.

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    19
    Det finns inget sånt program om du köper en orginalhårddisk. De har bara vanligt M$ Dashboard. Du måste själv installera ett nytt dashboard om du ska ha det som t.ex Slayers.

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av XeoN_
    Nej du har rätt. Är du säker på att det bara är fel på hårddisken? Annars så har du nåt allvarligt fel på din Xbox.
    Jag vet vad jag har gjort för fel, jag försökte nämligen uppdatera dashboardet så den startade xbmc som default. Iochmed det så kopierade jag över filerna till c: men gjorde samtidigt någon tabbe. Detta resulterade i att boxen inte hittar ett dashboard som fungerar och därför skriver Error 21 varje gång jag startar den.

Så jag skulle bli jätteglad om jag kunde få kopiera över de säkerhetskopierade filerna som jag har på PCn till xboxens C:.

Kanske skulle det räcka med att jag lyckas mounta hårddisken på PCn, men går detta?

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    19
    Formatera hårddisken och lägg sedan in dina filer i den igen. Kan du gå in i hårddisken när den är kopplad i datorn?

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    19
    Annars är det lättare att köpa en ny hårddisk för 100:- och sedan skicka in Xboxen för chippning. Det är både stabilare och du får inte så många fel som med en softmoddad Xbox.

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Ja jag skulle kunna formatera den om jag bara visste hur jag gör för att se den från PCn. Men är det verkligen lättare att göra en formatering på den än att bara lyckas mounta upp xboxens c: och kopiera över filerna?

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    19
    Det är nog lättare att ta ut hårddisken och sedan koppla in den i datorn. Då kan du ta bort alla filer och sedan lägga in din säkerhetskopior.

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Ja men jag har faktiskt tagit ur hårddisken ur xboxen, lagt den i PCn. Men det är omöjligt att upptäcka den från windows.

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    19
    Jaha. Den fråga borde du ställa till Hansi eller nån som är mer advancerad i såna saker. Jag har aldrig försökt koppla in min Xbox hårddisk till datorn. Men sök här på Forumen. Du är säkert inte den enda som har haft Error 21.

Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Respekt
    22

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Nej error 21 vet jag vad det betyder. Det är mountningen som är problemet.

Ska jag tolka http://forum.psxcare.com/support/sho...6&page=2&pp=30 det som att det inte går att bara mounta en hårddisk som suttit i en softmoddad xbox direkt över på en pc. Detta för att den är låst och jag inte kan ta ut lösenordet?

Tackar för alla svar hittills.

Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Respekt
    22
    Visst fan... Glömde att den aldrig varit upplåst. Som jag ser det får väl bara ta och köpa en ny hdd (jag har en om du vill ha), alt. vet jag inte om det går att fixa med din nuvarande hdd om du sätter i ett chip...

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av rejjo
    Visst fan... Glömde att den aldrig varit upplåst. Som jag ser det får väl bara ta och köpa en ny hdd (jag har en om du vill ha), alt. vet jag inte om det går att fixa med din nuvarande hdd om du sätter i ett chip...
    Menar du att det kan vara så illa att inte ens med ett modchip kan jag få burken att fungera då jag förstört dashboardet? Det finns inget modchip som möjliggör exekveringen av brända cdskivor utan det att den behöver starta upp ett dashboard i bakgrunden? Isf skulle jag ju klara mig.

(Annars är jag intresserad av din hårddisk)

Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Respekt
    22
    Du jag vet faktiskt inte, men det finns ju modchip som man bara installerar och så har de redan bios och grejjer inlagt, då räcker det alltså att du monterar chippet, sen kommer din xbox kunna läsa brända skivor, men jag vet inte om det går att boota på skivorna utan en fungerande dashboard...

Eftersom det numera är lag på att man inte får sälja sånna här modchip i sverige så kan det vara lite svårt att få tag på ett, men jag har importerat från utlandet (Aladdin XT), vet inte om det är aktuellt för dig... Var bor du?

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Umeå. Är det klater att montera ett sådant för en person med bara lite lödvana? Jag kan läsa kopplingscheman men om lödpunkterna sitter för nära varandra tror jag itne att jag klarar av det.

Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Respekt
    22
    Nja, jag tyckte det var ganska lätt första gången jag chippade en xbox (1.6) och då hade jag noll lödvana. Kolla vilken version du har först och främst, det kan du kolla här:

http://www.xbox-scene.com/versions.php

Sen kollar du vilket schema som hör till din version;

http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=19892

De där bilderna är till Duo-x2 chippet. Men det är ingen större skillnad mot de andra. Sen kanske du som sagt måste (rätta mig om jag har fel någon) ha ett chip som redan har ett bios inlagt. Jag vet inte om det går med vanliga chip med typ linux och flashbios inlagt, det får väl Hansi eller någon annan svara på. Men när du väl fått igång xboxen så att den kan läsa brända skivor så är det bara att bränna slayers så formaterar den hela hdd:n åt dig också kan du använda din xboxen hur mycket du vill sen!

Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Respekt
    22
    Okej nu har jag informerat mig lite mer här. Det går med ett vanligt Duo-x2 också, eller smart xx, eller xecuter 3, ja du fattar. Montera ett chip så kommer den fungera fint sen! Om du har lite dålig ekonomi () så satsa på ett Duo-x2 eftersom det är ett bra budgetchip. Kolla lödschemat jag posta här ovan, sen har du här en guide på hur du flashar det;

http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=24459

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

1. IGR - Kommer till MS-dashboard
    By mansnet in forum Evolution-X Dashboard
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 10:28
  2. vet inte vad jag skall göra...
    By tiito78 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2004-10-19, 11:04
  3. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 01:28