Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Sabbat konsollen eller?

Registrerade
    Jan 2006
    Respekt
    0

Red face Sabbat konsollen eller?

Hej hej.

Jag och min käre svärfar, som har flera års erfarenhet av lödning (dock inte i PS TWO) gjorde ett tappert försök att chippa min PStwo (v12). Det gick inte som vi tänkt oss kan man ju säga.

Jag beställde ett DMS4lite SE chip här på psxcare och ett Slimlinefix för att skydda lasern. Vi lödde en gång (fel skulle det visa sig, bland annat förväxlade vi punkterna O och D eftersom det var så suddigt tryckt på chippet). Vi missade även den kabel som skulle lödas på moderkortets ovansida. Kort sagt - vi hade för bråttom och slarvade. Vi justerade och testade ett par gånger. Tillslut kunde vi i alla fall få igång spelet. Men nu tog inte maskinen skivor längre. Menyn funkade men inget hände då man la i en skiva.

Vi satte oss igen ett par timmar och fick nu allt på rätt plats. Vi var extra noga med en fet minuskabel för att undvika BSOD. Denna gången dubbelkollade vi att allt satt rätt, även kabeln (C tror jag det var) som skulle sitta på ovansidan. Men nu funkade ingenting istället. Inte ett liv i maskinen. Lampan på av/på knappen lyste visserligen grönt och rött när vi tryckte, men det var också det enda som hände.

Testade att byta laser, men det gav plus minus noll. Vi testade att mäta upp lasern och den låg inom gränsvärdena.

Någon som upplevt något liknande? Någon som kan hjälpa mig att få en fungerande konsoll igen? Mer detaljerade bilder på chip och moderkort kan givetvis fixas.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Du får bäst hjälp om du tar fram kvittot eller mailet med kund+order# och ringer direkt till butiken 08-643 26 13. Då får du hjälp av någon av våra erfarna PS2 lödare!
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jan 2006
    Respekt
    0
    Det låter ju fantastiskt bra det. Ska leta upp kvittot.Om vi likförbannat inte får någon ordning på det, finns det möjlighet att skicka in den till er för en riktig lödning och vad skulle det i så fall kosta?
    Last edited by Thorsson; 2006-01-24 at 16:52.

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    Får man fråga vad det är du har under gulingen?
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Respekt
    21
    Är du säker på att det är en V12. Vissa version 13 maskiner är farligt lik V12.
    Har gått på den tabben engång, hursomhelst så var det laserfixen som ställde till störst problem.

Registrerade
    Jan 2006
    Respekt
    0
    Det är en kylplatta avsedd för Laptops, som funkar lika bra under ett ps2. Två stora tysta fläktar och en platta av aluminium leder bort värmen effektivt och ansluts till usb-kontakten. Köpt på www.inwarehouse.se

Registrerade
    Jan 2006
    Respekt
    0
    Hmmm, kollade numret under (SPH och en massa siffror) konsollen innnan jag lackade den och det stämde med v12 i en lista jag kollade på nätet. Ja, det verkar ju vara lasern som är det största problemet. Den reagerar ju över huvudtaget inte. Vi har kollat extra noga att vi skurit av den kolbanan som anges i instruktionen. Får väl ta och ladda ner anvisningen för v13 också och kolla efter likheter.

Vi var jävligt osäkra på om "japankabeln" "V" skulle sättas dit eller inte. Vi testade med den. Spelar det någon roll? Någonstans vill jag ha för mig att jag läste att våra ps2 här är samma som ps2 i japan.

Registrerade
    Jan 2006
    Respekt
    0
    På DMS hemsida visade det sig vara samma kopplingsschema för v12 och v13. Vilka skillnader upptäckte du deejaypa?

Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Luleå
    Respekt
    21
    Dels är det skillnad vid "laserfixen" samt att spänningsmatningen till chipet tas från en annan säkring. det bästa är att kolla efter "kretskortets numer" ex "GH-036-37" för att avgöra villken version man har. GH-032-24 är äckligt lik ett V12 kort. det första jag hadde gjort med din maskin är att tabort laserfixen. Och försöka fåigång chipet

Registrerade
    Jan 2006
    Respekt
    0
    Det står GH-035-21. Verkar vara en v12 och då ska man väl ha laserfix?

Liknande diskussioner

1. Om nya upphovsrättslagen 2005-07-01
    By Hansi in forum Fritt Forum
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 14:53
  2. Lys Diod enkelt eller svårt?? Billigt eller dyrt??
    By olssson in forum XBOX Case Mods
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 19:07
  3. Löda med eller utan pinheader?
    By Thern in forum SmartXX Support
    Senaste inlägg: 2005-01-04, 22:22
  4. Spela upp 5.1 AAC eller OGG
    By manzu68 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2004-12-13, 11:57
  5. Behöver en guide eller tips eller nåt.
    By Kirabira in forum XBOX Case Mods
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 23:21

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner