Hej hej.
Jag och min käre svärfar, som har flera års erfarenhet av lödning (dock inte i PS TWO) gjorde ett tappert försök att chippa min PStwo (v12). Det gick inte som vi tänkt oss kan man ju säga.
Jag beställde ett DMS4lite SE chip här på psxcare och ett Slimlinefix för att skydda lasern. Vi lödde en gång (fel skulle det visa sig, bland annat förväxlade vi punkterna O och D eftersom det var så suddigt tryckt på chippet). Vi missade även den kabel som skulle lödas på moderkortets ovansida. Kort sagt - vi hade för bråttom och slarvade. Vi justerade och testade ett par gånger. Tillslut kunde vi i alla fall få igång spelet. Men nu tog inte maskinen skivor längre. Menyn funkade men inget hände då man la i en skiva.
Vi satte oss igen ett par timmar och fick nu allt på rätt plats. Vi var extra noga med en fet minuskabel för att undvika BSOD. Denna gången dubbelkollade vi att allt satt rätt, även kabeln (C tror jag det var) som skulle sitta på ovansidan. Men nu funkade ingenting istället. Inte ett liv i maskinen. Lampan på av/på knappen lyste visserligen grönt och rött när vi tryckte, men det var också det enda som hände.
Testade att byta laser, men det gav plus minus noll. Vi testade att mäta upp lasern och den låg inom gränsvärdena.
Någon som upplevt något liknande? Någon som kan hjälpa mig att få en fungerande konsoll igen? Mer detaljerade bilder på chip och moderkort kan givetvis fixas.
![]()
Bookmarks