Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Den som löser detta problem är kung!

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0

Exclamation Den som löser detta problem är kung!

Hej alla

Jag har säkert det mest underliga problem som gäller en ps2, philips tv och Sonys egna scart kabel.

Det är så att när jag använder en scart kabel så får bilden rödtonad. De andra färgerna syns, men det är som om man har lagt ett rött filter över bilden. Detta händer när jag pluggar in scart kabeln i det uttaget på TVn som har stöd för RGB-signal. Jag har även dubbelkollat så att kabeln är tillräckligt intryckt.

Min ps2 är inköpt utomands och använder NTSC-J. TVn ska klara av den signalen för att jag har en DVD som jag kört DVD filmer med NTSC på. För övrigt så blir inte denna effekten när jag tittar på DVD-filmer som också utnyttjar RGB.

Jag testade min ps2 och scartkabeln på en annan TV och där är bilden helt perfekt. Inga rödtonade färger. Det är endast på min stora Philips TV i vardagsrummet.

Jag har redan ringt Playstastions support och Philips support och ingen av dem känner igen problemet.

Är det någon som har haft liknande problem eller vet vad det är för problem så vore jag verkligen tacksam.

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    20
    Har du provat att använda cinch uttaget (den som normalt brukar användas till att ansluta videokamera), kör min ps2:a på detta uttag.

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    20
    Då är det något på TV:n. Men testa att sätta på din PS och sedan röra lite på scarten bakom TV:n när det är igång. Testa att sakta trycka scarten upp ner eller på sidorna. Jag hade en lila färg på TV:n och testade att röra lite på scarten. Då kom färgen tillbaka.

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Den funkar perfa med cinch kopplingen, men jag vill ha en rgb-signal från ps2 för att få en bättre bild. Annars hade jag inte brytt mig att köpa den kabeln.

Ska testa det med att röra på sladden, men jag tror inte att det hjälper. Är hundra på att den är helt nedtryckt.

Förresten: Ska även testa om DVDn kör på svhs, eller komposit, signal via scart så den inte skickar RGB. Så det har varit fel på TVn från början.

Jag återkommer när jag har testat.

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    20
    ok

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0
    Har du provat olika scart-ingångar? Inklusive den som du kör DVD-spelaren på?

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Jag har nu testat min ps2 på tre olika TV-apparater inklusive min egen som det blir fel på.

Jag provade min ps2 på en kompis tv. Jag vet med säkerhet att den använder RGB i första SCART-ingången. Bilden var helt problemfri. Ingen röd film över allt. Sen testade jag även själva kabeln mellan hans ps2 och hans tv och det var inga problem med det heller. Så problemet kvarstår oc det verkar mer och mer att det är själva TVn jag har hemma som det är fel på.

Jag kollade även om DVD går på RGB eller inte. Men enligt dess inställningarna kan man välja mellan SCART och SVHS och det säger inte om den klarar av RGB. Så det jag behöver bedöma om RGB-signalen in i TV fungerar eller ej.

Om det är så att RGB-signalen fungerar i TV och problemet kvarstår att min NTSC-ps2 kopplad med en SCART-sladd ger en felaktig bild så är det något allvarligt konstigt med det jag har.

Registrerade
    Feb 2006
    Respekt
    0
    Hej igen

Det var ett tag sen, men nu har jag checkat min TV med en annan ps2 och det blev samma resultat som med min egen. Som slutsats så verkar det som om RGB-signalen inte fungerar in i tvn. Känns skönt att mysteriet är löst. Jag vill tacka er som försökte hjälpa er och uppskattar att ni försökte.

Tackar än en gång

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    20
    Inga Problem

Registrerade
    Dec 2005
    Respekt
    20
    No problemo .

Liknande diskussioner

1. Kontroller fungerar inte som den ska (testat fler kontrollers)
    By schizo in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 13:05
  2. Problem med Pyton script efter att ha satt XBMC som Dash
    By moquist in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2004-11-12, 16:16
  3. Problem med överhettning
    By PetsonGBG in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-10-21, 16:17
  4. Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2004-07-06, 00:42

Bookmarks

Behörigheter