Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: PS2 trasig efter två veckor? *Hansi hjälp*

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    39
    Respekt
    21

    PS2 trasig efter två veckor? *Hansi hjälp*

    Hejsan. Jag hade ett DMS4 Lite chip instalerat utav er i min helt nya PS2 för ungefär två veckor sedan. En v9 tror jag att det var. SCPH:50004

    Efter att jag tog hem konsolen fungerade allt jätte bra. Fram tills ett par dagar sedan. När jag tryckte på Reset så frös PS2:an och inget fungerade förutom att slå av strömbrytaren där bak. Efter det så fungerade den igen, så jag tänkte inte mer på det.
    Men igår kväll mitt under mitt spelande av Suikoden V började den helt plötsligt ladda karaktärerna under striderna mycket långsammare. Och värre blev det nästan direkt efter när jag gick in i en by. Det tog ungefär 30 sek - en minut för att Now Loading ikonen skulle förvinna. Jag startade om konsolen, och hela spelat laddar mycket långsamt. Tar nästan en minut nu att starta up den, att gå ut från en by likså, osv.

    Jag provade andra spel jag har, Soul Calibur 3 (ljudet hackade up sig när den laddar)
    Devil May Cry 3 (vill inte starta/Cannot Read Disc)
    Tekken 5 (vill inte starta/Cannot Read Disc)

    Något verkar vara fel på linsen redan, men så ska det ju inte vara. Linsen och hela konsolen var helt ny, refurbished från Sony.
    Jag hade min gamla v1 PS2 överleva med en Missiah i nästan 5 år, och nu dör den nya på två veckor?

    Jag läste ochså på ett forum om hur man skyddar linsen. "På v9 och v10 behöver man löda om en kabel för att hålla lasern vid liv överhuvudtaget"
    Brukar ni göra det? Eller kan det vara det som är problemet?

    Mycket tråkigt, men jag hoppas at det här går att lösa snarast.
    Om jag måste ta in min PS2 för reparation så hoppas jag att jag inte behöver stå i kö, eftersom jag bor i Uppsala, och tågresor fram och tillbaka flera gånger blir dyrt. (Jag vill helst inte skicka den med posten, eftersom paket blir slängda utan tillsyn ibland.)

    Hoppas på svar. Tack på förhand.
    Last edited by Hikusaak; 2006-02-28 at 19:29.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi gör alltid romeofixen på v9/v10

    Man vet ju aldrig vad man får under skalet på en "refurb". Det är ju typ en "hopplockade delar" maskin.

    Du får ringa och kolla läget innan du kommer in. Idag var tre av fem tekniker sjuka/borta, så det köade på sig lite...är alla inne igen imorgon så hinner dom snart ikapp men annars kan det bli svårt att lova en "medan du väntar" fix.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    39
    Respekt
    21
    Jo det är det, men det borde vara nya delar eftersom det kom från Sony? Jag fick nya kablar och handkontrol, garanti och sånt.

    Men vad tror du det går att göra åt saken? Att den frös när jag resettade verkade ganska konstigt. Och att linsen dör så här snabt desamma, eftersom min gamla PS2's lins pretty much dog sakta men säkert. Den här gick från perfekt till väldigt väldigt dålig inom loppet av några minuter.
    Jag ringer in och kollar läget. Förhopningsvis kan jag "boka" en plats på Torsdag kanske.

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    39
    Respekt
    21
    [Nytt problem]

    Det verkar som om min PS2 inte var så frisk och kry trots allt, Hansi.

    Jag skaffade en DVD - brännare för att testa om - skivorna fungerar bättre än + skivor som ni sa, och jovisst gör dom det. Så bra att jag t.o.m. kunde starta dom på min gamla PS2a.

    Men tyvärr han jag inte prova detta på min nya PS2, eftersom den nu inte vill starta brända eller piratkopierade spel alls.
    Inget "Disc Read Error", utan att den ber mig lägga in en Playstation eller Playstation 2 Disc.
    Den kan varken starta brända spel, eller piratkopierade tryckta skivor from Hong Kong.
    Det enda den startar nu är PAL spel.
    Och chippet fungerar på sätt och vis fortfarande, eftersom jag fortfarande kan gå in i DMS 4 Lite's meny och ändra saker.

    Jag har provat att stänga av chippet, och sätta på det igen. Inget hjälper.
    Och jag har ingen aning om varför detta hände, eftersom jag spelade lite Residen Evil 4 på den kvällen innan, och har inte ens rört den sens dess.

    Jag tror faktiskt att anledningen till att dess kapacitet att läsa + skivor sjönk så drastiskt och så hastigt, (även om den inte föredrar dessa skivor så har det alltid fungerat i alla fall på min eller mina kompisars konsoler) och att den frös med en blackscreen och tvingade mig att slå av strömbrytaren, och att den nu inte vill starta multi-x spel alls, är att någon kabel antagligen hoppat ur, eller inte är rätt installerad.

    Jag antar att jag måste ta in den igen, men mitt schema är ganska fullt på veckodagar, förutom helger.
    Men nu på Torsdag kan jag faktiskt ta mig ner till Sthlm. Annars vet jag inte när jag kan. Så jag undrar om du kan "boka in mig" en plats på Torsdag, så att jag kan få en "medan du väntar fix"?

    Det skulle vara jobbigt om jag behöver åka tåg även en extra gång nu, utöver den senaste. (Kostar mycket pengar )

    Men om min PS2 mirakulöst nog skulle fungera när jag tar dit den, så öppna den ändå, och laga vad det nu än är som är fel på den, för jag är ganska säker på att något är på tok nu, och det är inte skivformatet jag använder.

    Tack på förhand

    ~Alex
    Last edited by Hikusaak; 2006-03-14 at 02:23.

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Förutsatt att vi har tekniker på plats så kan vi titta på den med lite förtur. Men jag kan inte lova att den går att fixa direkt.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    39
    Respekt
    21
    Okej. Hur lång tid brukar det ta normalt annars? Så att jag vet vilken tid jag ska komma in med den. (Tex klockan 11 eller 13)

    ~Edit~
    Det får bli på Lördag i stället, eftersom jag måste jobba på Torsdag trots allt.
    Last edited by Hikusaak; 2006-03-17 at 10:35.

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    39
    Respekt
    21
    Jag fick ett mess igår att den var färdig nu.
    Skulle du kunna tala om vad det var som var fel på den? Var det en kabel, eller nåt annat?

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Bäst är att du ringer (jag har inte kommit iväg hemifrån än) och anger ditt "könummer" (det handskrivna på inlämningskvittot)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    39
    Respekt
    21
    Jag kan tyvärr inte ringa just nu, (inte hemma) men mitt könummer är: P252.
    Om du skulle kunna kolla vad felet var och tala om det, skulle det vara jätte schyst.

Liknande diskussioner

  1. Hjälp mig trasig PS2!
    By FarmerMan in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 15:37
  2. PS2 som inte läser DVD men CD efter fall mot marken.
    By danne.sk in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 23:40
  3. Ps2 säkring trasig
    By stargatefour in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-08-23, 01:11
  4. ps2 dör efter en stund
    By mindgrape in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-02-05, 19:50
  5. Betyder detta att min PS2 är trasig?
    By david2 in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2002-08-09, 01:13

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •