Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Kan inte starta MS Dashboard - Felkod 21

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Kan inte starta MS Dashboard - Felkod 21

    Hej!

    Jag har försökt att komma in i MS Dashboard på min chippade Xbox, men det verkar inte fungera. Jag har beställt en komponentkabel då jag gärna vill kunna köra i HD upplösning på den nya LCD TV:n. Vad jag har förstått så måste jag gå in i MS Dashboard för att kunna ställa om upplösningarna. Har provat de tips som getts, men tyvärr har det inte fungerat för mig hittills. Som det är nu kommer jag inte in alls. Jag har sett att detta verkar vara ett vanligt problem och har sökt runt efter svar både på detta och andra forum.

    Jag har provat med att låsa hårddisken.. Har även försökt att starta upp MS Dashboard från SuperDisc 3.7. Jag har också provat med att gå in och starta de msdashfilerna som finns på hårddisken via avalaunch och boxplorer, men utan framgång. Den dashboarden som startas automatiskt är Evo-X. Xboxen ska tydligen vara chippad hos PSXCare, men jag vet inte om jag kan stänga av chippet eller inte. Verkar inte så.

    Jag är nybörjare på Xbox och har bara haft den i några månader så om ni har några förslag på vad jag kan göra så tas det tacksamt emot. Jag har tyvärr ingen aning om vad det är för chip i, vet inte om det har betydelse.

    Felkod 21 har kommit upp varje gång jag provat starta MS Dashen, både från Superdisc och hårddisk.

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    533
    Respekt
    22
    Hittade följande info med Google:

    Service Error 21
    Info: This error says that the machine was booted to display a error, basically someone told the machine to reboot (or launch a xbe) with this flag, and the error code just means its been rebooted by the flag. This error seems to show up more often when hacking/patching/customizing the original dashboard. E21 (Error 21) is a dashboard related error.
    Normally it means you are missing vital files from your xbox c:\ parition or you are running the wrong M$ Dashboard for your xbox version.
    E20 is directly related to the Dashboard files but i have found from previous experience E21 is very simlar. Even though you get E21 you should still be able to BOOT GAMES from the DVDROM drive.. The bios boots the DVDROM first and if no dvd found in the drive it will boot the xbox c:\ parition next.

    Solution: You probably are running the wrong dashboard for your xbox version. Use the 'HQ Auto Installer Deluxe' to reinstall your Retail M$ Dashboard.. It should fix this error no matter which xbox version you have.. If not try downloading another Retail M$ Dashboard.
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
    IR-Mod<>XBMC

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Prova stänga av chippet se om den startar på orginal bios, om inte kolla så inget löddspill finns på MK.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Merlin.swe: Efter att jag läst ditt inlägg så testade jag att ominstallera dashen genom att föra över alla Msdash filerna via ftp till C: på Xboxens hårddisk. Filerna tog jag från Superdisc. Det fungerade och nu kan jag komma in i Ms Dashboard. Super. Antagligen så låg det väl kanske någon felaktig dash där innan som inte riktigt var kompatibel med min box..

    En sak som jag fann nu dock är att jag inte kan hitta någon meny eller flik under video i MSDash där man kan ställa in upplösningar och så. Visseligen kör jag bara med RGB scart just nu, så då kanske det inte kommer upp. Får se om det kanske löser sig när jag fått hem komponent kabeln. Läste någonstans att man bör ha de kablarna inkopplade för att de möjliga upplösningarna ska kunna visas i Xboxens meny..

    Tack för era svar.. Jag återkommer om fler problem uppstår..

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    326
    Respekt
    20
    Du måste sätta om boxen i NTSC-läge.

    HDTV är inget för oss europeer som kör PAL. Tydligen är vi u-länder allihopa enl Microsoft.

Liknande diskussioner

  1. Kan ej starta Ms dashboard i Evo-x
    By Zhark in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-05, 11:04
  2. Jag kan inte spela spel efter hårddiskbyte!
    By Zemathar in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-02, 22:05
  3. Kan inte flasha med Xecuter2 4978! HJÄLP!!
    By Peter.nilsson in forum X-B.I.T. support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-11, 13:34
  4. Igr i spel till dashboard, inte starta om.
    By digital1 in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-11-17, 09:28
  5. Varför kan jag inte köra ANTI-MOD spel?
    By psxcare0007 in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2000-09-04, 12:52

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •