Hejsan!
Jag har nyss skaffat en PSP:a. En av de egenskaper jag gillar allra mest är möjligheten att kolla film, serier osv...
Rätt snabbt insåg jag att det inte var det lättaste att få filmen i rätt format (aspect ratio) till din PSP:a. Jag räknade lite och insåg att 4:3 videos bör skapas i 320x240 pixels, 16:9 i 368x208 pixels och de lite "smalare" filmerna oftast i 416x176 pixels (2.35:1). Detta funkade utmärkt i gamla fw 2.00. I normal-läget fick man svarta kanter på sidorna vid uppspelning av 4:3 och svarta kanter i över- och underkant på "smala" filmer.
Alldeles nyss valde jag att uppgradera till 2.60. Jag tror mig ha hittat en bugg med denna fw. I 4:3-material får jag fortfarande svarta kanter i sidorna, men i de "smala" filmerna försvann över- och underkanterna. Istället dras filmen ut så den täcker hela. Dvs i sådana filmer (2.35:1) får man samma resultat i normalläge, zoomläge och full screen Detta gillas inte alls!
Snälla hjälp mig! Har någon annan samma problem, finns det något sätt att undkomma det?
Tacksam för svar,
Peter
Bookmarks