Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 55

Diskussion: Död Xbox v1.4

Registrerade
    Apr 2005
    Respekt
    0

Död Xbox v1.4

Hej jag har en stendöd xbox v.1.4
    jag har försökt luska ut vad det kan vara, har bland annat bytt ut nätaggregatet och det gjorde ingen skillnad.

Boxen är köpt trasig av en kompis så jag vet inte vad som gjordes för att den skulle gå sönder men tydligen hade den uppfört sig mysko tidigare med bl.a. grafikproblem och hängningar, omstarter.

Jag kan inte se några synliga fel på varken komponenter eller lödningar.

HELP!

Registrerade
    Apr 2005
    Respekt
    21
    Testa att ta bort chippet. Löser det problemet var det ju antagligen Chip/bios problem, annars kan det ju vara produktionsfel. Vem vet?

Registrerade
    Apr 2005
    Respekt
    0
    Nja boxen är ej chippad... med lödningar menade jag fabrikslödningar.
    Kommit fram till att det måste vara moderkortet men vilken komponent är troligast?

Registrerade
    Apr 2005
    Respekt
    21
    Är den o-chippad så måste det vara något stördt seriöst fel. :S Testa att chippa och byt HD om det löser problemet. Annars tror jag att du får köpa en ny (med chip i.)

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Kolla um transformatorn ger ström om inte fel på den, om det ger fel på MK
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Apr 2005
    Respekt
    0
    Xboxen är död den ger inte ifrån sig ett ljud eller lyser med några signaler eller något alls.

Jag har ju som sagt bytt ut nätagget och trasformatorn sitter väll där eller?

Registrerade
    Apr 2005
    Respekt
    0
    vad kan det vara för komponenter på MK som är mest troligt att gå sönder och kan man byta dessa...
    det måste ju som sagt ha något med strömtillförseln att göra ??

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Jag tippar någon transistor. Har en box med exakt samma fel, när jag får tid (hmm fick den för några månader sen så det kan ta tid =) ) ska jag kolla upp lite vad som är fel. Återkommer då.

Registrerade
    Apr 2005
    Respekt
    0
    låter finnemang det :-)

ska kolla lite själv på det också fick ett tips om att mäta "OK" spänningen överallt

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Citat Original inlägg av darklink
    Xboxen är död den ger inte ifrån sig ett ljud eller lyser med några signaler eller något alls.

Jag har ju som sagt bytt ut nätagget och trasformatorn sitter väll där eller?
    Ja men har du mätt om den får ström när du har i kabeln i kontakten?
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Registrerade
    Apr 2005
    Respekt
    0
    vilka piggar ska ha ström när kablen är inpluggad men inte mer då?

Registrerade
    Apr 2005
    Respekt
    0
    när jag mäter på +5 och +12 i molexkontakten till hdn så får jag reaktion på multimetern
    de power on och power ok ger nada

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    mäter du i den genomskinliga strömkontakten som ska ner i moderkortet ATX sockel?

Registrerade
    Apr 2005
    Respekt
    0
    jag har mätt både där och in mot hårddisken

Registrerade
    Apr 2005
    Respekt
    0
    jag får ta och uppdatera det där lite...
    ps_on(vit) ger utslag men inte pok(blå)

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av psychocowboy
    Jag tippar någon transistor. Har en box med exakt samma fel, när jag får tid (hmm fick den för några månader sen så det kan ta tid =) ) ska jag kolla upp lite vad som är fel. Återkommer då.
    Hmm ett år senare...

Fick äntligen tid att titta på lite "döda" saker i garderoben, bl a xboxen från mitt inlägg här ovan. Visade sig att det är pic-processorn som sitter på kortet som spökar. Det verkar som om den har hand om lite initieringskrafs, bl a så verkar det som det är den som "startar" upp xboxen, den ska reagera på on/off- och eject- knapptryckningar i vilket fall. Med den utbytt så fungerade xboxen klockrent. Synd bara att jag fick ta pic-processorn från en fungerande xbox, så nu behöver jag en processor till

Registrerade
    Apr 2006
    Respekt
    0
    mitt problem är nästan samma..fast när jag trycker på on knappen så rycker grafikfläkten lite och inget mer händer vad är felet då?

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Nja lite svårt utan att mäta någonting men skulle jag tippa på nåt så samma fel.
    Dvs:
    < 1.6 => pic-processorn
    = 1.6 => transistorn som fixar ner standbyspänningen till 3.3V åt diverse skit

Vet att jag har lagat en xbox med exakt samma fel en gång i tiden, att fläkten bara rör på sig litegrann och sedan händer inget mer, men jag kommer inte ihåg vad felet var. Tror eventuellt att det kanske =) var en 1.6 med fel på nyss nämda transistor.
    Om du har en 1.6 och vill kolla upp transistorn så skrev jag en länk till någon sida någonstans här på forumet för bara några dagar sedan. Bara att söka =)

Registrerade
    Apr 2006
    Respekt
    0
    jag tror ej det är en 1.6 för när jag kollade på baksidan så var den tillverkade 2002-02-22 så då är det väll en 1.0 eller? nä men jag ska kolla på nätdelen och kolla så att jag har den ström jag behöver. Men vart i furomet skrev du det. på hårdvara eller?

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Ja är det inte en 1.6 så är det inte transistorn för modeller innan 1.6 hade 3.3V standby direkt utifrån nätdelen. Kommer tyvärr inte riktigt ihåg vad det var för fel på boxen som jag fixade, ska tänka på saken.

Kanske att jag skrev i hårdvara, vem vet =) Sök på inlägg av mig bara

Registrerade
    Apr 2006
    Respekt
    0
    såg att du hade skickat en länk där det stog att man kunde ha skrapat i en resistor eller någo liknade och det gjorde så att den ej gick att starta

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av Kajan_87
    såg att du hade skickat en länk där det stog att man kunde ha skrapat i en resistor eller någo liknade och det gjorde så att den ej gick att starta
    En resistor? Det har jag inge minne av, är du säker på att det inte var en transistor som kunde gå sönder? men det gäller som sagt bara 1.6or

Registrerade
    Apr 2006
    Respekt
    0
    men vad kan ha hänt med min då...för fläkten rycker ju bara lite...kan du ej komma ihåg vad som var felet på din när det hände så?

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Tyvärr, kommer inte ihåg, var mer än ett år sedan och du pratar med killen som har sydsveriges sämsta minne =)

Svårt att gissa någonting utan att mäta någonting. Du har inget extra nätagg att testa med? så kan man åtminstone utesluta det.

Registrerade
    Apr 2006
    Respekt
    0
    nä jag har inget extra men jag har en annan kompis som också har xbox fast han har lite nyare verision än vad min är så jag vet ej om det skulle funka

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    nä jag har inget extra men jag har en annan kompis som också har xbox fast han har lite nyare verision än vad min är så jag vet ej om det skulle funka
    Ok, naa om det är en 1.6 så fungerar det inte att byta förstås. Du får helt enkelt mäta upp spänningarna med en voltmeter.

Registrerade
    Apr 2006
    Respekt
    0
    på vilka kontakter är det jag ska mäta och hur stor ström ska jag få fram

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    Gul=12v Röd=5v Orange=3.3v Svart=jord
    Det ska absolut inte skilja sig mer än högst +/-0.25v ifrån dessa värden...
    Och nu snackar vi spänning, inte ström...

Och var FÖRSIKTIG, om du sätter nåt finger på fel komponent på nätagget medans det är igång, så kan det skada dig allvarligt.... Så ta en öl innan och slappna av...

En bild säger ju mer än tusen ord.... >>> http://www.xboxrepairguide.com/troub...php?episode=38
    Last edited by Blixten100; 2006-04-08 at 13:21.
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    på vilka kontakter är det jag ska mäta och hur stor ström ska jag få fram

Mät på atxkontakten. Du ska inte mäta ström utan spänning. Sök reda på en spec. vad atx ska ge ut och mät. Se till att det finns rätt standbyspänning och kolla vad som händer med +5 och +12 när du försöker starta lådan

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    Jag hann först....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

1. Playstation 2 versus XBox (updaterad)
    By visuatrox in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 12:59
  2. vet inte vad jag skall göra...
    By tiito78 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2004-10-19, 10:04
  3. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 00:28
  4. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24

Bookmarks

Behörigheter