Hej!

Efter en fantastisk hjälp från supporten på psxcare så kände jag att jag måste skriva lite i detta forum. Och kanske hjälpa någon mer eller nästa person som ska köpa en dansmatta till PC.

Jag köpte följande dansmatta...
Dansmatta

Och EMS2-USB adaptern...
EMS2-USB

Jag hade först problem med att få detta att fungera. Jag startade datorn, kopplade in adaptern men mattan vägrade svara på tryck.. jag provade alla drivrutiner som fanns till EMS2-adaptern, men inget fungerade.

Så efter lite mailade till supporten så fick jag en ny matta.. som fungerade perfekt.

Så här gjorde jag för att få mattan att fungera ihop med stepmania....

1. Ställ om denn lilla knappen på EMS2-adaptern till läge "PC".
2. Starta din dator med Windows XP (Jag har bara testat med XP)
3. Koppla in adaptern.
4. Kontrollera i kontrollpanelen - Spelenheter, att två enheter dyker upp.
Om dom inte gör det så plugga ut adaptern, vänta 5 sekunder och plugga in den igen.
5. Använd INGA drivrutiner som medföljer eller finns på EMS-hemsida. Det ÄR windows XP's egna drivare som fungerar bäst.
6. När adaptern är installerad och fungerar, dvs när dom två enheterna dyker upp under spelenheter så koppla in mattan.
7. Välj att kalibrera den första enheten.
8. Kör igenom kalibreringsguiden UTAN att röra mattan, klicka bara vidare med musen.
9. Testa nu att mattan fungerar som den ska.
10. Installera nu Stepmania. Finns gratis på www.stepmania.com
11. Ladda hem några låtar från deras hemsida också och installera dessa.
12. Starta stepmania och välj OPTIONS och att ställa in input.
13. konfigurera steg för UPP, NER, HÖGER, VÄNSTER, UPP-HÖGER, UPP-VÄNSTER, START och MENU.

14 DANSA!!! :-)

TIPS:
a) Adaptern kan vara svår att få igång första gången, plugga in och ur den tills enheterna dyker upp under spelenheter.
När den väl installerats ok så har den nu fungerat i flera dagar utan problem.
Kolla i enhetshanteraren, när adaptern installerats OK så ska den inte ha några varningar och den ska listas under "HID-input devices".
b) Jag har alltid mattan och adaptern inpluggad till datorn och har nu kört i flera dagar utan några problem.
c) drivruinerna som medföljer är snygga, men dom har tabbat sig ordentligt dåp det inte går att köra någon kalibrering.. vilken offtast orsakar att några "knappar" på mattan är nertryckta hela tiden...

Detta "KIT" fungerar underbart. Responsen är mycket bra, det är inga problem med att man trampar ner flera kommandon samtidigt.
Som nybörjar matta kan jag ABSOLUT rekommendera detta paket.
Det är precis hur kul som helst!

MVH. Magnus