Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: Hjälp med Ir-mod till v1.6

  1. #1
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Red face Hjälp med Ir-mod till v1.6

    Jag har köpt en ir mod men får den inte att funka med min xbox v1.6. Det går inte att starta xboxen med ir mod men när man startar xboxen så går det att stänga av den med hjälp av ir mod. jag har testat ir moden på min väns xbox som är en v1.4 och där funkar den klockrent. Jag har använt mig av v1.6 lödshemat men får den inte att funka. jag har läst lite på olika forumar och det verkar som om jag inte är den ända som har detta problem. Det verkar som om 3.3v stnby punken på v1.6 är problemet. Finns det någon som kan hjälpa mig med detta?
    Är tacksam för alla svar.

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Varför plockar du inte +3.3V direkt ifrån PSU'n om detta är problemet?
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  3. #3
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Jag vet inte om detta är problemet, det är bara något jag har läst lite om i andra forum. Och enligt vissa så ska man köpa en spänningsregulator för att koppla den vid en 5v punkt. Men jag undrar om ingen har haft detta problem och vet hur jag ska gå till väga. Var jag exakt ska löda 3.3v punkten eller om det är något annat jag ska göra.
    Är tacksam för alla svar.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det behövs ingen regulator. En av teknikerna hos oss har koll på hur man gör, men jag tror inte vi gjort några ritningar. Men numera rekommenderar jag faktiskt x3ir istället.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Hej hansi.

    Nu är det så att jag redan har köpt den här och skulle gärna vilja veta hur jag ska få den att fungera. Skulle du kanske kunna ta reda på hur man gör? Jag skulle vara väldigt tacksam.
    Tack på förhand.

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Varför inte bara använda en multimeter och mäta dig fram till var det finns 3.3 V ?

  7. #7
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Jag har tyvärr ingen sådan. Jag tänkte om någon som har kunskap om detta hjälpa mig med en lösning.

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Äsch jag som tänkte vara snäll och mäta upp på en kontakt men så hade jag ingen 1.6 hemma =(
    iaf enl w w w.eurasia.nu/wiki/index.php?pagename=XboxXyclopsEventLog%2F2004-05-11 så finns det ingen 3.3V på kontakten från psu:n så antingen får du fixa en regulator av något slag eller så finns det 3.3V någon annanstans, vad kör pic-processorn på för något t ex?

    Edit: Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på en 1.6 då jag som sagt inte hade nån hemma (var så länge sen jag höll på med gamla xboxar så jag minns inte ens om 1.6:orna har någon pic-processor) men på en 1.3 som jag hade så matades pic-processorn med 3.3V så då är det ju inte omöjligt att det sitter en regulator till denna krets på 1.6:orna.
    Last edited by psychocowboy; 2006-03-28 at 15:35.

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Det ska komma 3.3v nånstans på PIC-chippet........
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  10. #10
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Blixten100
    Det ska komma 3.3v nånstans på PIC-chippet........
    Är du säker på att pic:en går på 3.3V även på 1.6:orna? Chippet klarar ju nämligen av att drivas på 5V också vid behov. Om det nu är 3.3V matningsspänning på pic:en så är det ju bara att sno matning till ir-historian därifrån.

    Pinne 11 har jag för mig är VDD på pic:en

  11. #11
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Är det ingen än som har kommit på hur jag ska göra, var jag ska löda och var jag kan få 3.3v stnby?
    Hansi finns det någon möjlighet att du kan hjälpa mig med detta trots att jag tyvärr inte har köpt mitt ir mod hos er.
    Jag skulle vara väldigt tacksam!!!!!!!!!!!!! PLZ!!!!!

  12. #12
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Såg på ett 1.6 kort att den inte hade nån pic-processor så där går inte iaf. Köp dig en billig multimeter och mät bara. Såg en när jag var ute på stan idag för 69:-
    Skulle lätt kunna mäta upp åt dig men jag har inget fungerande 1.6 kort att mäta ifrån.. Sorry

  13. #13
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Den har visst ett pic-chip som övervakar start och avstägning....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  14. #14
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Iof så är jag ju fortfarande lite påverkad av ölen jag har druckit ikväll och iof så ofunkar ju 1.6 kortet jag har men inte f-n ser jag nån pic-processor =) Verkar vara Xyclops chipet som har tagit över den funktionen.

  15. #15
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Det är xyclopsen jag syftar på. Den har en integrerad pic-processor, ungefär som två kretsar i samma hölje.....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  16. #16
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Blixten100
    Det är xyclopsen jag syftar på. Den har en integrerad pic-processor, ungefär som två kretsar i samma hölje.....
    Ja om dom använder ett pic-processor ip-block i Xyclopsen så matas väl det kanske med 3V så då borde man kunna sno det där ifrån.

    Edit: Nu när jag tänker på det så har jag bytt någon transistor där en gång i tiden, har för mig att den hörde till 3V matningen.

Liknande diskussioner

  1. Hjälp med att koppla kablar till min lcd tv
    By Dolph Lundgren in forum High Definition (HD-stöd) på XBOX
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2005-11-16, 23:21
  2. Hjälp med Emulator till Nes-spel
    By anneli71 in forum Emulatorer
    Inlägg: 26
    Senaste inlägg: 2004-08-12, 15:55
  3. Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2004-04-16, 20:39
  4. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09
  5. Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2003-08-25, 16:35

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •