Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: Gör jag rätt?

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    14
    Respekt
    0

    Question Gör jag rätt?

    (Inte *helt* Aladdin-relaterat, men forumet skulle vara rörande "allt om Aladdin Advance chippet", så helt malplacerad är den väl inte heller. )

    Jag köpte nyligen en begagnad moddad xbox över Internet som jag nu tänkte gå lös på. Den förre ägaren hade fått den moddad av en "spe******erad firma" och visste inte mycket mer än att det var ett Aladdin Advance-chip i den, så jag grävde fram torxnyckeln och tog en titt, samtidigt som jag googlade runt lite efter information om Aladdin.

    Helt grön i området är jag inte - jag har chippat två boxar tidigare, samt försökt rädda en tredje box från dess generation ett Enigmah Beta-chip till en fräschare Xecuter 2.3b, fast det gick inte helt bra.
    Citat Original inlägg av Hansi
    Blinkar orange:
    Kan bero på lödspill eller en skadad bana på moderkortet.
    Det kan även bero på överhettning, så kontrollera att fläkten är inkopplad/fungerar.
    Eheh.
    Hursom!

    Boxen verkar vara en 1.4/1.5 - svårt att veta utan en multimeter, men huruvida det är en 1.6 eller inte är väl vad som är viktigt. Vad chippet egentligen är flashat med vet jag inte, men någon har haft roligt med färgerna i flubber splashen. Vilket för övrigt är en av de primära orsakerna till att jag vill flasha om~

    På hårddisken (som för övrigt är en standard 8/10gb) fanns Evo-X och lite allehanda program, så den biten var redan avklarad.

    Enligt xbox-scene så finns det totalt fem olika Aladdin Advance-varianter; v32, v64, +, ++ och Live. Vilket chip det är som sitter i ser jag inte; den sitter monterat baksidan uppåt med pogo pins + några kablar, och de ser så sköra ut så jag vill gärna inte riktigt vara och röra i det. Om jag går efter xbox-scenes bilder på de olika varianterna så ser det ut att vara en ++, helt enkelt för att endast den och Live verkar ha möjlighet att fästas med pins. Vidare tror jag inte att det är en Live, då jag inte fick med någon programmerare (men den förre ägaren kan ju bara ha glömt att skicka med den). Någon större skillnad verkar det inte göra, då alla varianter har ett 256kb chip.

    Då jag inte fick med någon dokumentation alls rörande chippet så tog det mig en stund att lyckas hitta knepet med powerknappen. Något offentligt manual fann jag inte, men på informationssidan om Aladdin Live+ här på psxcare så nämndes det.
    1: Ett snabbt tryck på xboxens powerknapp gör att xboxen startar UTAN att aktivera chipet. Då fungerar xboxen precis som vanligt, man kan använda XBOX Live osv.

    2: Håll in xboxens powerknapp i en sekund vid uppstart så startar boxen med chipet aktiverat. Beroende på vilket BIOS du använder så kan du nu köra Linux, Evolution-X, XBOX Media player osv. I detta läge är chipet "skyddat" mot biosuppdatering.
    Något om det tredje läget nämndes dock inte, och jag fruktade att jag hade något skräpchip som inte gick att flasha ända tills jag sökte på forumet - - och hittade att man kunde hålla inne knappen två sekunder för att komma till ett tredje läge, där chippet är aktivt och flashskyddet är av.


    Så. Nu planerar jag att göra följande:

    1) Starta boxen genom att hålla inne powerknappen två sekunder.
    2) FTPa in och ladda upp antingen M8plus.bin eller x2_4983.06_256k.bin, utan att först öppna den i x2bm eller EVtool för att resiza.
    3) Gå in på flashmenyn i Evo-X och köra hårt.



    Ser det rätt ut? Gör jag något uppenbart fel någonstans?

    Valet M8+ vs. x2 4983? Smaksak? Båda har väl Xbox Live!-blocken, såvitt jag ser...

    Tacksam för svar. Vill inte göra fel, bara.

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Oj du, det var en jedra roman du har skrivit där, men man fattar iaf vad du vill ha svar på . Ja du kan väl göra som du skriver, m8plus (som jag föredrar) finns på #xbins om du vet vad det är, tror det är 256 kb redan när du har laddat hem det. Skapa en mapp i C:\ som heter bios, prega in ditt bios där, reboota och tryck flash bios i menyn i evox. Håll tummarna för att inget strömavbrott hälsar på, så ska det nog gå fint.
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    M8 har inte liveblockering
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Nej men det har väl inget bios som bara är på 256 kb? Det är väl bara x2_5035 som har det, och det är väl på 512 kb om jag inte minns fel. Dessutom, bara håll dig borta från "go live-knappen" så ska det nog gå bra
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Eller (dock lite att ta i tycker jag) så kan man (om man har router, eller 2x nätverkskort varianten) blockera den TCP/UDP port som Live! kör på...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    X2 4983.xx 256KB har liveblockering
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Man lär sig nåt nytt varje dag...
    Offtopic, men, är det bara jag som inte kommer åt Xecuters sida? Har legat nere ett par dagar nu....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Aha visste inte det hansi, som sagt, man lär sig något nytt var dag. Jag kommer då in på http://www.teamxecuter.com/ förmodar att det var den du menade?
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Musko, det funkade inte för 20min sen...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  10. #10
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    14
    Respekt
    0

    Question

    Har inte M8 Liveblock? Men..hm.

    På evox.consolehackz.com så står det några korta rader beskrivning om olika releases, varav releasen 2004-11-08 är den man kan hitta på #xbins. Rörande den releasen står inte mycket;
    Evolutionx Bios M8+
    fixed :

    Works on 1.6B
    Thanx to Franz for uncovering the problem.
    !! This bios wont work on X2 lite/lite+ series off bank 1 !!
    Går man ner en bit på sidan så nämns en tidigare release, släppt 2004-07-06.

    Evolutionx Xchip Bios 1.1
    Due to the latest confusions, leaks etc. we have decided to make an official M8 release.

    There are still some unsolved matters, so we will release it in two different versions:


    M8.BIN Is a new BIOS based on the latest 5838 kernel, and has the same features as M7,
    It will work on XBOX versions (1.0, 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5)

    M8_16.BIN Is also based on the 5838 kernel and has the same features as M7.
    It will ONLY work on XBOX version 1.6


    The XChip bios takes advantages of the SRAM.
    Here is the first version of this bios :

    Main Features List

    - Trainer Menu System (Supports EvoX ETM files)
    - Bank Selection / Switching
    - DVD Region Setting
    - Audio Setting (Mono, Stereo, Dolby Surround Sound)
    - Language Setting
    - TV Mode (Pal_I, NTSC_J, NTSC_M)
    - Video Mode Settings (Normal, Letterbox, Widescreen)
    - Video Refresh (50Hz, 60Hz)
    - Game Region (Manufacturing, North American, Japanese, Rest of World)
    - XBOX Live Blocker <-------------------------
    - Eject Fix (Enable / Disable)
    - Setup Text (Enable / Disable)
    - Boot from CD-ROM (Yes / No)
    - 1st, 2nd, 3rd Dashboard Boot Priority
    - USB Debug Output (Enable / Disable)
    - Setup Password Protection
    - Skin Selection
    - Fan Control (Auto, Low, Medium,Fast, Max)
    - Auto EEPROM Backup on first boot
    - Make EEPROM Backup
    - Recover EEPROM
    - Lock Harddisk
    - Unlock Harddisk
    - View CPU Temperature
    - View Motherboard Temperature
    - View FAN Voltage
    - View Harddisk Model
    - View Harddisk Serial No.
    - View Harddisk Lock status
    - View Harddisk Key
    - View XBOX Serial No,
    - View MAC Address
    - View AV Pack info
    - View PIC Info
    Det som förvirrar mig dock är att titeln på den fräschare releasen är "Evolutionx Bios M8+", medan den äldre har titeln "Evolutionx Xchip Bios 1.1". Texten hävdar dock att det är en "officiell M8-release". I .nfo-filen för #xbins' M8+ så står även följande, vilket klart liknar "Evolutionx Xchip Bios 1.1"s beskrivning. Aningen ändrat för läsbarhet.
    ...
    DATE: 08/11-2004

    EvolutionX Proudly presents Evox M8+ BIOS.

    Now works on XBOX 1.6B also


    M8plus.bin Is a new BIOS based on the latest 5838 kernel,
    and has the same features as M7,
    It will work on XBOX versions (1.0, 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5)

    M8plus_16.BIN Is also based on the 5838 kernel and has the same
    features as M7.
    It will ONLY work on XBOX version 1.6 and 1.6B
    ...
    Det *tycks mig* som att Evolutionx Xchip Bios 1.1 (släppt 2004-07-06) *är* M8 och har en Live!-block, samt att den senare släppta M8+ (släppt 2004-11-08) har allt som M8 har plus stöd för 1.6b.

    Eller är det så att hela raden med "features" där endast är för "Evolutionx Xchip"? Var kan man isåfall hitta en lista med features för M8+?
    Last edited by Azrael; 2006-04-02 at 18:16. Anledning: Addition

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Jag överlåter svaret åt hansi...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  12. #12
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Fusk.

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    LIVEblock finns inte i M8 endast i X2 4983 & 5035 vet inte om X2 4981
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  14. #14
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Mjo, Xecuter's Liveblock ska väl enligt uppgift ha tillkommit i 4980? Hursomhelst. Gissar att ni har rätt och jag bara missförstått EvoXs sida, så jag tror jag kör med x2 4983. 5035 går ju inte riktigt; verkar bara finnas i 512k och Aladdins fixar bara 256k.

  15. #15
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Ja men kör med x2_4983 du, det är inget dåligt med det, jag bara föredrar m8 eftersom man slipper ha "xecuter2-texten" under x:et vid uppstarten.
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om du kollar på resten av listan över XCHIP BIOS funktioner du listade så hittar du rätt mycket annat som inte heller finns med i en m8plus bios...


    ....
    - Setup Password Protection
    - Skin Selection
    - Fan Control (Auto, Low, Medium,Fast, Max)
    - Auto EEPROM Backup on first boot
    ...mfl....
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 10:47
  2. Överföra HD-spel via nätverk till PS2
    By slicstik in forum HD Loader, FTP-server m.m.
    Inlägg: 146
    Senaste inlägg: 2006-03-04, 11:48
  3. Det lyser grönt hur än jag gör
    By Temp in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 08:36
  4. Hur gör jag, hela bios raderat???
    By F@lken in forum SmartXX Support
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-05, 22:48
  5. Nu ska detta lösas en gång för alla.
    By Ragee in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-10-31, 17:02

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •