(Inte *helt* Aladdin-relaterat, men forumet skulle vara rörande "allt om Aladdin Advance chippet", så helt malplacerad är den väl inte heller. )
Jag köpte nyligen en begagnad moddad xbox över Internet som jag nu tänkte gå lös på. Den förre ägaren hade fått den moddad av en "spe******erad firma" och visste inte mycket mer än att det var ett Aladdin Advance-chip i den, så jag grävde fram torxnyckeln och tog en titt, samtidigt som jag googlade runt lite efter information om Aladdin.
Helt grön i området är jag inte - jag har chippat två boxar tidigare, samt försökt rädda en tredje box från dess generation ett Enigmah Beta-chip till en fräschare Xecuter 2.3b, fast det gick inte helt bra.
Eheh.Original inlägg av Hansi
Hursom!
Boxen verkar vara en 1.4/1.5 - svårt att veta utan en multimeter, men huruvida det är en 1.6 eller inte är väl vad som är viktigt. Vad chippet egentligen är flashat med vet jag inte, men någon har haft roligt med färgerna i flubber splashen. Vilket för övrigt är en av de primära orsakerna till att jag vill flasha om~
På hårddisken (som för övrigt är en standard 8/10gb) fanns Evo-X och lite allehanda program, så den biten var redan avklarad.
Enligt xbox-scene så finns det totalt fem olika Aladdin Advance-varianter; v32, v64, +, ++ och Live. Vilket chip det är som sitter i ser jag inte; den sitter monterat baksidan uppåt med pogo pins + några kablar, och de ser så sköra ut så jag vill gärna inte riktigt vara och röra i det. Om jag går efter xbox-scenes bilder på de olika varianterna så ser det ut att vara en ++, helt enkelt för att endast den och Live verkar ha möjlighet att fästas med pins. Vidare tror jag inte att det är en Live, då jag inte fick med någon programmerare (men den förre ägaren kan ju bara ha glömt att skicka med den). Någon större skillnad verkar det inte göra, då alla varianter har ett 256kb chip.
Då jag inte fick med någon dokumentation alls rörande chippet så tog det mig en stund att lyckas hitta knepet med powerknappen. Något offentligt manual fann jag inte, men på informationssidan om Aladdin Live+ här på psxcare så nämndes det.
Något om det tredje läget nämndes dock inte, och jag fruktade att jag hade något skräpchip som inte gick att flasha ända tills jag sökte på forumet - - och hittade att man kunde hålla inne knappen två sekunder för att komma till ett tredje läge, där chippet är aktivt och flashskyddet är av.1: Ett snabbt tryck på xboxens powerknapp gör att xboxen startar UTAN att aktivera chipet. Då fungerar xboxen precis som vanligt, man kan använda XBOX Live osv.
2: Håll in xboxens powerknapp i en sekund vid uppstart så startar boxen med chipet aktiverat. Beroende på vilket BIOS du använder så kan du nu köra Linux, Evolution-X, XBOX Media player osv. I detta läge är chipet "skyddat" mot biosuppdatering.
Så. Nu planerar jag att göra följande:
1) Starta boxen genom att hålla inne powerknappen två sekunder.
2) FTPa in och ladda upp antingen M8plus.bin eller x2_4983.06_256k.bin, utan att först öppna den i x2bm eller EVtool för att resiza.
3) Gå in på flashmenyn i Evo-X och köra hårt.
Ser det rätt ut? Gör jag något uppenbart fel någonstans?
Valet M8+ vs. x2 4983? Smaksak? Båda har väl Xbox Live!-blocken, såvitt jag ser...
Tacksam för svar. Vill inte göra fel, bara.
Bookmarks