Vet inte om det finns någon guide för hur man flashar om sitt chip via evox, men eftersom jag inte har något annat att göra så kastar jag ihop en iaf. Okej, som sagt så ska jag förklara hur man flashar sin xbox via dashboarden evox. Info om vilket bios du bör använda till vilken version av xbox osv. behandlas av många andra trådar i detta forum. Till en början är det väl bra att ha det bios man vill flasha med, det hämtar man lämpligast från #xbins eller på x-b-o-x.net.
När du har dragit hem ditt bios kanske du vill ändra lite på det för skojs skulle, tex. kan man ändra färgen på eject-dioderna, lägga in patchar för större hdd än 137 gb eller ändra fläktfarten (detta är bara ett urval av vad man kan göra). Dessa ändringar görs lättast med Evtool. Storleken på bioset behöver du inte bry dig om att ändra, den sätts automatiskt av evox.
Förberedelser:
Okej, då ska vi ha in bioset i xboxen, då får du börja med att koppla upp dig till xboxen, se Hansis guide för hjälp om hur man gör det. Du får börja med att kolla om du har valet ?Flash bios? i menyn i evox, om inte, gör som följer, om du däremot har det så hoppa fram till nästa rubrik. Ja om du inte har valet så får du gå in i C:\ via ftp:n och sen skicka över filen evox.ini till datorn. Öppna filen i tex. anteckningar, och skriv inte det här under [menu]:
Item "Flash BIOS",ID_Flash_Bios
Spara och skicka sen över filen till xboxen igen.
Flashningen:
Nu ska du föra över bioset också ju, skapa en mapp i C:\ som heter Bios och kasta in ditt bios i mappen. Starta om xboxen, leta upp ?Flash bios? i menyn och tryck på det. Tryck Y för att flasha in bioset, stäng INTE av xboxen under tiden som mätaren går upp och inte heller när det ser ut att vara klart, xboxen kommer att stänga av sig själv. Glöm inte att hålla tummarna för att inga tillfälliga strömavbrott kommer på visit...
Jaha, det var väl allt, följer du instruktionerna så kommer allt gå bra, lycka till!
Bookmarks