Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Är det RGB eller ?? Vad gäller ??

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    16
    Respekt
    0

    Question Är det RGB eller ?? Vad gäller ??

    Jag undrar hur det ligger till med scarten på PS2.

    Jag har en US PS2, och när jag kör med en psx rgb kabel, så blir det finfin bild när jag spelar, men grönt!! när jag kollar DVD.

    Frågade lokala Gameshop, och de sa att det var för att jag hade en psx RGB, men jag tror inte att det stämmer, för jag läste att de gjort så för att de säger att det är för lätt att kopiera DVD filmer när man kör RGB ??

    Jag undrar vad det är för scart till den europeiska, inte RGB tror jag, för den är inte fullstifts.

    Jag vill veta om jag som US PS2 ägare, får bäst bild med S-vhs sladd...eller om det går med en europeisk RGB scart..eller kanske en original US PS2 RGB scart ??

    Och hur ligger det till med den europeiska...finns det någon RGB scart..eller

  2. #2
    yoshi2 Guest

    Exclamation

    Det kan bero på vad för TV man har!
    eller nån annan kabel till psx!
    jag har samma prob, man ska kunna lösa det för 300kr. dvs en annnan RPG!

    //MhV yoshi

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Vår bedömning är att RGB endast fungerar när man spelar spel, inte med DVD. För bästa bild med DVD rekommenderar vi S-video.

    Att det skulle bero på kopieringsskydd verkar långsökt, eftersom man normalt kopierar till en vanlig video via composite eller s-video.
    Ingen video jag känner till klarar av RGB...

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    16
    Respekt
    0

    Wink

    Ang. kopierings-skyddet så var det PS2:s skandinavia-chef som sa det, på releasepartyt/presskonferensen !!
    http://www.dvdforum.nu/artiklar/show.asp?id=39

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Man ska inte lyssna så noga på folk med slips när dom försöker förklara tekniska detaljer...
    ¨
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Quote från dvdforums artikel:

    ...AV adapter + kabel - 199:- (RGB i detta fall, som dock ej kan spelas DVD-film på pga. risken för piratkopiering till VHS. Har Sony inte hört talas om macrovision?)

    1: AV adapter + kabel kan ALDRIG bli RGB, det är ju bara den vanliga skräpsladden för compositevideo + stereo med en scartadapter. Det behövs mer anslutningar än så för att det skall bli RGB...

    2: Återigen, VHS-spelare kan inte hantera RGB - endast composite eller S-video.

    Det luktar tjurskit lång väg, antagligen en konstruktionsmiss som gör att mpeg-avkodaren inte klarar RGB...

    Återigen ett lysande exempel på att många artiklar på webben består av 10% fakta och 90% snömos utan någon som helst källgranskning.

    Ungefär som när expressens hemsida hade en artikel om att IBM har patent på någon sexmojäng, och sedan länkade till IBM's databas över alla amerikanska patent. Patentet i sig hade ingenting med IBM att göra öht, men det låg naturligtvis med i IBM's databas...


    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    j-b Guest

    Post


    1: AV adapter + kabel kan ALDRIG bli RGB, det är ju bara den vanliga skräpsladden för compositevideo + stereo med en scartadapter. Det behövs mer anslutningar än så för att det skall bli RGB...

    Nja, det går ju att skicka signalerna separat via Scart då den har ett gäng stift (21?). Kör jag med kompisit-sladden som medföljer får jag ok bild. Kör jag med min gamla Scart-sladd från PS1:an säger TVn att det är RGB och bilden är perfekt.

    RGB ger bäst bild av de alternativ PS2:an klarar. S-Video vid DVD-tittande, men till det har man givetvis en Pioneer DV-737 ;-)

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Originally posted by j-b:

    1: AV adapter + kabel kan ALDRIG bli RGB, det är ju bara den vanliga skräpsladden för compositevideo + stereo med en scartadapter. Det behövs mer anslutningar än så för att det skall bli RGB...

    Nja, det går ju att skicka signalerna separat via Scart då den har ett gäng stift (21?).
    Det vanligaste missförståndet är att en videokabel med "gul, röd, vit" sladd samt en liten scartadapter att stoppa den i är en RGB-kabel.

    Naturligtvis skulle man kunna tillverka en kabel med separata kontakter för röd, grön, blå, synk, left audio, right audio samt göra en scartadapter som tar emot dessa - men en "normal" RGB-kabel har en av-multi-out kontakt i ena änden och en scartkontakt i andra änden utan några adaptrar eller liknande på vägen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    j-b Guest

    Post

    [QUOTE]Originally posted by Hansi:
    [B] Det vanligaste missförståndet är att en videokabel med "gul, röd, vit" sladd samt en liten scartadapter att stoppa den i är en RGB-kabel.

    Det jag använder är en "Multi AV"-kontakt jag köpt hos er i somras till min PS1:a. TVn visar som sagt "RGB" i inforutan, och bilden är klart bra i jämförelse med de medföljande kompisitsladdarna.

    Det är alltså ingen adapter i mellan eller så. Bara av-kontakt till scart.

Liknande diskussioner

  1. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  2. Min ps2 verkar helt plötsligt ha fått problem med RGB kabeln eller tvns scart? Hansi?
    By Kampfar in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-16, 18:32
  3. RGB... Info, fakta mm mm mm. LÄS!!!
    By KnasHatt in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-03-25, 20:16
  4. Betyder detta att det är något fel, eller?
    By ate-bitt in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2001-11-11, 21:35
  5. Hur går deT?
    By Olle in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2000-12-28, 18:36

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •