Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: Kuben har slutat boota DVDr

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Unhappy Kuben har slutat boota DVDr

    För ett tag sedan chippade jag min Gamecube med QOOB Pro. Jag gjorde lasertweaken så att jag hamnade på 197 ohm. Sedan dess har det inte varit nåt problem att boota "backuper" ( ) med BIOS 1.3c. Men i lördags (1:a april) så spelade min syrra och min kompis och lyckades med att dra ner GameCuben var sin gång från min hylla som sitter ungefär en halvmeter ifrån golvet. Eftersom både ljud-/bild- och strömkabeln sitter ganska sträckta så åkte båda ut varje gång den åkte i golvet.

    Men i söndags så började den att vägra boota från DVDr-skivor, men när den väl gjorde det så gick det att spela felfritt utan att det laggade. Senare blev det så att skivan snurrade, och lasern "tickade" utifrån och in i flera steg, och efter att den gjort så ett par gånger så stannade DVD-motorn och i BIOS stod det fortfarande "Reading disc...". Provade även med originalspel, och de bootade felfritt. Jag provade att flasha om BIOS, och då funkade det igen. En eller två gånger. Sen var det samma symptom igen.

    Pappa föreslog att jag skulle kolla kablarna, och när jag skruvade isär kuben så fann jag att de såg ut så här, men han tror inte att det är problemet, och inte jag heller, eftersom jag är säker på att de sett ut så sedan jag skruvade ihop kuben första gången för några veckor sedan.

    En annan sak jag lagt märke till är att det tar mycket längre tid för 12 cm-skivorna att snurra upp än 8 cm-skivorna (<0.5s jämfört med ~2-3s). Kan detta stäla till problem? Men jag har aldrig haft problem med det innan, men kan det ha varit så att lasern skadats vid smällarna?

    Efter ett råd från goomakid på MaxConsole's forum kollade jag motståndet på lasern igen. Den hade ändrat sig från 197 till 190... Skumt... Hur som helst ändrade jag den till 204 igen, men det blev ingen skillnad.

    Min åsikt är att det är antingen chippet eller själva kuben som gått åt, men jag vet inte hur man ska fastställa detta. Alla tips och råd är välkomna.

    P.S. Jag har skal på den. Jag öppnade luckan för att se hur lasern betedde sig.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ser kablarna ut så där (sönderklämda) så kan det bli problem när som helst...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Uff, det där såg hemskt ut...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Har nu mailat qoob och frågat vad en ny kabel kan kosta. Hoppas att det är det som är problemet.

Liknande diskussioner

  1. Hastighet mellan PC --> Xbox har sjunkit dramatiskt!
    By Boris in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2004-11-19, 12:23
  2. Vägrar boota annat än msdashboard!!!
    By evil2k3 in forum X-B.I.T. support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-02-16, 21:20
  3. Kunde boota superdisc efter hd byte men inte längre
    By silent666 in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-03-19, 15:26
  4. Måste jag har matrix-chip?
    By XGUY in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-03-07, 09:49
  5. CDn vägrar boota !
    By GungHo in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-02-12, 20:26

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •