Visar resultat 1 till 21 av 21

Diskussion: Can anyone help me identify this chip!?!

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Question Can anyone help me identify this chip!?!

    Hey guys! - been trying to find out what chip this is for ages....my hunch tells me its an aladin chip...and no it doesnt say aladin on it but looking at this from xbox-scene

    http://www.xbox-scene.com/modchips/a..._diagrams.html

    it appears to look very similar esp the wiring.... this xbox basically stopped working properly, its now in black and white. I believe one or two of the wires have snapped off...including the switch to enable / disable...this was my old xbox and ok i guess i neglected it a little...but would love to fix it but in order to do that i need to figure out what chip it is...and then get some info on it.

    ANY help would be most appreciated...these are the best pix i could take... i hope someone out there knows what this spaghetti junction of a chip is!!






  2. #2
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    Ok man, I've no idea of what chip that is, but one thing is sure, you should go and buy yourself a new one, that's my suggest... Do you know how to solder a chip?
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Thats a homebrew chip. Constructed by a sst flash-circuit soldered to the LPC port. It works just as a normal LPC modchip, it holds an external bios. You really don't have to upgrade to another modchip. Could you tell me the moddel numbers on the flash-circuit?
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Also, have a look at this: http://warmcat.com/milksop/cheapmod.html
    I think you should re-wire this flash-circuit. That would say if you think you have what it takes.... Don't worry, it's not that hard. Och rejjo, känner du inte igen ett gammalt "cheapmod"?
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    För helv*te nej, det är bara något år sen jag gav mig in i den då än så länge okända xbox-världen. Då fanns ju redan Aladdin och smartxx och duo-x2 och allt det där, så jag har aldrig hålt på med cheapmod/softmodd eller liknande. Som jag ser det är det ändå bättre att skaffa ett riktigt chip
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Jag var inte heller med riktigt ifrån början, men man har ju sett en och annan nostalgi-bild på nätet.... Så jag har aldrig heller hållt på med sånt här "cheapmod"-ande... Själv så skulle jag ha haft tag på ett kultigt 29-wire mod, helst enigmah, dels för kultets skull, men också för att fixa pajjade TSOP's. Jag vet inte hur många pers som bett mig fixa deras TSOP, och ända lösningen var ju då att sätta i ett chip...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Inlägg
    540
    Respekt
    24
    hela installationen såg ut som kattskit,, fast det lär ju ha fungerat ett tag

  8. #8
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Ja, den såg inget vidare ut.... En orange skrikapa ifrån bangladesh skulle kunna göra ett bättre lödjobb. För att inte nämna kabeldragningen...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    thanks guys.....what language are you speaking? maybe i can translate it!!

  10. #10
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Swedish....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  11. #11
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    thanks blixten ;o) now I know I can translate it ;o)

  12. #12
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Well its great that Bangladesh Monkeys can do a better job....any practical advice?

  13. #13
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    As stated above, remove all the wires, clean up on the motherboard if nescessary(spelling? ), and resolder the "chip" to the motherboard. You have diagrams on the install-points in the previous links..... And, an advice, try to make the install more "keen" than before, and avoid long un-isolated cables, just for your own good.
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  14. #14
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    Isn't it both better and easyer to go buy a real chip if you're going to solder anyway?
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  15. #15
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Waste of money since he has allready got a "chip". Though it might be worth getting a new one, if he gets a SmartXX, etc, because of the intergrated OS...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  16. #16
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    A little off-topic:

    Hänger inte med riktigt nu, vad är skillnaden på ett cheap-mod och ett riktigt chip?
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  17. #17
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Ingen egentligen... En cheapmod består ju av en minneskrets med ett hack-bios inflashat, som lödes till LPC-porten. Känns det igen på nån annan mod? På ett modchip så finns det en minneskrets som det är ett hack-bios inflashat på, som sedan går via banorna till pinheadern, som lödes i LPC-porten. Skillnaderna:
    Storlek på minneskrets
    lite extra diodrar, lysdiodrar, kontrollerchip
    ett kretskort

    Båda moddarna bygger på samma princip....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  18. #18
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    22
    Hmm ok, då vet man det, men det är lite snyggare med ett "riktigt" chip
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  19. #19
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    fucktist....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  20. #20
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    325
    Respekt
    19
    Detta chippet var ju riktigt fult. Blixten du sa ju waste of money. Köper han ett DuoX 2 så kostar det ju 19$ ungefär så de e ju lungt för honom att fixa det eftersom han kan löda och att det är billigt.

  21. #21
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Men han har ju redan ett fungerande chip.... Att köpa ett nytt chip bidrar ju inte till nåt, förutom att skövla extra regnskog... Iaf inte om han köper ett Duox2 eftersom det har ju samma funktion som detta chip (förutom att den kan hålla 2 biosar). Däremot om han köper ett chip med ett inbyggt OS, så kan det ju vara värt det, enligt MIN åsikt....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Liknande diskussioner

  1. IGR - Kommer till MS-dashboard
    By mansnet in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 09:28
  2. Nytt chip: qoob NO SWAP!
    By GrävPeter in forum Gamecube Hårdvara / Multi-X chip
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 20:44
  3. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09
  4. PlayStation 2 Multi-X chip NEO2.2 för svensk/amerikansk PS2 - 250:- Behöver HJÄLP!
    By Bastjeman in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2002-10-22, 17:08

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •