Visar resultat 1 till 30 av 30

Diskussion: Ram minnen?

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25

    Ram minnen?

    Hörru Hansi, Skulle du kunna fixa fram nåra ram minnen som man kan köpa? Pris? Hade tänkt göra en 128MB ram uppgradering.... 4st minnes-chip alltså...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  2. #2
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Är det något roligt linux-projekt pågång lr vadan detta nya begär efter mer minne?

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Dels linux, lite PS1 emulation, och förstås bara bättre flyt i övriga apps o spel... Samt att jag ser det som en utmaning att löda in dom där (är det 40pins?) minnes-chippen... Ett nöje för en nörd alltså.
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  4. #4
    Registrerade
    May 2005
    Inlägg
    121
    Respekt
    19
    Vad ska du köra för linux projekt, linux på en 1.6 är ju inte så roligt...
    Xbox v.1.0 - X3 - X3CP - Thomson DVD - 200 GB - Kai - X-DSL

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    I mitt hem så cirkulerar det förfullt med xboxar. De e köp-o-sälj, köp-o-sälj, köp-o-sälj.... Så det är inga problem att komma över en verre på 1.5-..
    Och jag hade tänkt mig mest lite PS1 emulation, linuxen är ju bara en bonus... Sen så kan man ju inte extenda ramet på en 1.6'a
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det är väl bara å plocka från ett skrotat kort om du vill ha minnen, maila mig om du behöver ett...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Blixten100
    Dels linux, lite PS1 emulation, och förstås bara bättre flyt i övriga apps o spel... Samt att jag ser det som en utmaning att löda in dom där (är det 40pins?) minnes-chippen... Ett nöje för en nörd alltså.
    Hehe.. är inte så svårt direkt att löda dit dom, är mest tålamod man behöver. Försök inte löda loss dom med lödkolv bara om du ska löda loss från gamla kort. Varmluft lr minisvets är det som gäller

  8. #8
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av psychocowboy
    Hehe.. är inte så svårt direkt att löda dit dom, är mest tålamod man behöver. Försök inte löda loss dom med lödkolv bara om du ska löda loss från gamla kort. Varmluft lr minisvets är det som gäller
    Jo, det är väl samma tankar som går i mitt huvud...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Ja du, jag vet en kompis som har gjort det, han har lite bilder och så på ett annat forum, som man självklart inte får skriva här. Jag ska varna dig för att det är 200 st pyttesmå ben som ska lödas fast, och du bör ha rejält litet lödtenn, killen hade 0,25 mm som han beställt från tyskland . En smal lödspets underlättar nog också. Kan mejla dig länken men sist hade du full inkorg tror jag . Du vet väl också att du inte kan göra det på en 1.6?

    Här har du en bild på ETT av chippen, en fjärdedels jobb alltså . http://surl.se/pictures/20061/35651.jpg (tryck upp i fullstorlek).
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  10. #10
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    100
    Respekt
    19
    Kan säga så mycket som att extra lödtenn är värdelöst att ha..
    Gjorde den här modden i torsdags och det räckte gott och väl att bara använnda tennet som fanns på bennen och på dom tomma minnesplatserna..

    gjorde så här:
    Man behöver inte ha någon dyr utrsutning för att fixa den här modden.

    Själv använnde jag det här:
    En varmluftspistol som jag lånade av en kompis. Denna använnde jag för att få bort minnena från ett defekt moderkort. Värmde ca 10 sekunder på minnena sen plockade jag bort dom med pincett.

    Till själva lödningen på det andra moderkortet använnde jag:
    1 st lödkolv 15w för 89 kr.
    1 st avlödningsfläta 1.5 mm 29 kr.
    1 st lödspray 69 kr.
    1 förstoringsglas

    Sen använnde jag även en multimeter men detta är inget måste. Använnde den billigaste jag hittade. Kostade 98 kr.
    Dessa saker inhandlade jag på kjell.

    Sen gäller det natruligtvis att man har lite lödvana sen innan. Men det funkar allldeles utmärkt att köra med dessa grejor, man behöver inte några proffs saker.

  11. #11
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Rejjo: Jo, jag har varit inne på det forumet... Men jag är ju "Da-loüd-master" (En optimist alltså) så i teorin så är det inge svårt. Sen får man se hur det går i praktiken... Nä, men jag har gjort liknande moddar med lika små ben, bara färre..

    RalleB: Jag vet vad du menar, chippade ett xbox en gång med en 35mm mejselspets....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Spelen är ju optimerade för 64MB så ngn större skillnad gör det ju inte för spel iaf. Handen på hjärtat bara för man vet att man får 128MB så tror man att det ska gå snabbare......
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  13. #13
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    100
    Respekt
    19
    xbox spelen ja men emulatorer funkar sååå mycket bättre..

  14. #14
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Men det finns utilitys som tar bort "64MB-ra-spärren" i Xbe executives. Så då går det ju lite mjukare.... Men den främsta orsaken till uppgraderingen är ju PS1 emulationen, och förstås utmaningen...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Emus & Linux enda som gör det värt att modda
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  16. #16
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Och det är därför som jag ska göra denna mod. Sen OM spelen flyter lite bättre, så skadar det ju inte...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  17. #17
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Jo förresten, jag vet inte om det finns nå andra ram minnen än Samsungs, men om det skulle finnas andra, tror ni att man kan blanda? Borde ju gå... Tänkte om man slutar med 4st samsung minne på kortet, och 4st "no-name" minnen i handen....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  18. #18
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    100
    Respekt
    19
    Finns andra ram minnen.
    Hynix ram minnen. Går inte att blanda dom med samsung.
    Och dessutom finns det olika versioner av samsung ram minnena..
    samsung K4D263238M-QC50 och samsung K4D263238F-QC50 minnen funkar att blanda iaf i min xbox...)

  19. #19
    Registrerade
    Nov 2005
    Inlägg
    100
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av pege63
    Minneskretsar: Samsung, Hynix
    Vad skrev jag ovanför?????

  20. #20
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Pege har druckit svammelkaffe... Men, ee, vet du vilka olika versioner som har vilka minne då? På ett ungefär förstås...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  21. #21
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Ovanför???
    Inget där har allt nedanför
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  22. #22
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  23. #23
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av rejjo
    Ja du, jag vet en kompis som har gjort det, han har lite bilder och så på ett annat forum, som man självklart inte får skriva här. Jag ska varna dig för att det är 200 st pyttesmå ben som ska lödas fast, och du bör ha rejält litet lödtenn, killen hade 0,25 mm som han beställt från tyskland . En smal lödspets underlättar nog också. Kan mejla dig länken men sist hade du full inkorg tror jag . Du vet väl också att du inte kan göra det på en 1.6?

    Här har du en bild på ETT av chippen, en fjärdedels jobb alltså . http://surl.se/pictures/20061/35651.jpg (tryck upp i fullstorlek).
    Äsch extra tunt lödtenn, vad ska det vara bra för? Oftast så (som RalleB påpekade) räcker det gott och väl med tennet som sitter på dom avlödda kretsarna, om man kör med nya minnen så brassar man på med lödtenn och tar bort bryggor sedan med avlödningsflätan. Vad jag har fått för intryck utav blixten100 så tror jag han klarar det galant, bara han tar det lite lugnt.

    Finns det någon annan typ av minne än samsung på icke 1.6:er? Kommer inte på nåt annat just nu iaf. Jag har aldrig haft problem med att blanda olika samsung minnen iaf, dock har dom bara skillt sig med några nuffrer hit eller dit.

    Lite info hittar du på http://www.xbox-linux.org/wiki/Upgrading_Xbox_RAM_HOWTO

  24. #24
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Tack för alla svar, nu känner jag mig rejält sporrad till att göra detta! Och ja, jag får nog ta det lite lugnt, se till att ha pissat innan man börjar, och sådär... Nä, det ska nog inte vara några problem att sätta in dessa, särskilt inte när man har våra goda vänner lödflätan och flusset (som en del kallar lödfett? ). För att inte nämna koppar-pastan... Och blir det för drygt så får jag väl dela upp installationen på 2 dar (Men det gör ju inte en lödgud/optimist)
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  25. #25
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Blixten100 jag respekterar ditt kunnande men är det inte dags du skaffar en kvinna och gör lite annorlunda saker *Ler* .... Nog för att jag är nästan lika nörd och stolt över det men ..........

  26. #26
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Vilken liten tomte är det som har varit framme och sagt att jag inte har en kvinna i mitt liv? Man ska aldrig lyssna på rykten....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  27. #27
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Sprang på dom här videorna;
    Löda Loss: http://s93078980.onlinehome.us/archive/RAM_Removal.ace
    Löda Dit: http://s93078980.onlinehome.us/archive/RAM_Install.ace

    Dom är packade i .ACE format, det sväljer winrar: http://rarlabs.com/rar/wrar351sw.exe

    Ganska fiffigt med pennan...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  28. #28
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Den har funnits ute ett tag ca 2 år skulle jag tro
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  29. #29
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Jajajaja....
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  30. #30
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Har plockat av ram minnena nu. Gick hur lätt som helst med varmlufts-pistolen.....
    En bild på mitt väl belastade köksbord


    Inga minne på moderkortet


    Här är dom


    Efter att ha kört med varmlufts-pistolen så blev det några bryggor här o där, men det fixade man med lite Biltema () flusspasta


    -Och lödfläta. Sen blev dom fin...


    Och Hansi ska ha tack för moderkortet! Nu ska jag bara leta fram ett 1.5-eller-neråt kort att montera dessa på.
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Liknande diskussioner

  1. Ang mer ram!
    By 2bias in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-01-14, 07:51
  2. Ang mer ram!
    By 2bias in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-01-14, 07:49
  3. Uppgradera Ram minnet?
    By BabyFace in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-01-28, 17:24
  4. RAM DeLimit
    By Sheytan in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2002-10-10, 08:05
  5. 128MB RAM Xbox
    By Sheytan in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-10-07, 17:59

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •