Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Examensarbete

Registrerade
    Mar 2006
    Respekt
    0

Examensarbete

Tja!

Jag är ny på detta forumet och även ganska ny inom xbox-moddning. Det är så att jag går tredje året på Elektro-datoringenjörsutbildningen på Karlstads Universitet. Jag ska snart börja med mitt examensarbete. Jag ska göra en "studentdator" av en xbox. Något av ett "dröm-examensarbete" skulle jag vilja kalla det. Många studenter har ju väldigt lite pengar så att köpa en xbox och att modda den är förstås väldigt mycket billigare än att köpa en dator.
    Basen består då av en chippad xbox, möjligen med en lite större hårddisk än default. På xboxen finns linux, varifrån man kan surfa, ordbehandla, rita och köra andra applikationer. Vidare har man givetvis fortfarande en maskin man kan spela spel på när man vill koppla av. Slutligen har man även en mediamaskin för film, musik och bild.

Nu till problemet. Min skola säger att de tycker att detta är ett bra förslag men eftersom det finns hur mycket information som helst om moddning av xbox på internet och att det inte ska vara för lätt så säger de att jag även måste hitta på något eget, något som inte är så vanligt och finns jättemycket information om. Som har med xboxen att göra förstås. Jag frågar alltså om ni här på forumet kan hjälpa mig att komma på något som man skulle kunna göra.

Det blir lite dubbelmoral detta, eller vad man ska säga. Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra annars så all hjälp är välkommen...

Mycket tacksam för svar!

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Blir det verkligen så mycket billigare än en beg 500-1000Mhz:are när du räknar på kostnader för USB adaptrar, tangentbord, mus, VGA kabel/adapter osv :-)

Tycker nästan projektet är lika spännande som för en fordonstekniker att byta fläktrem på en volvo 240, att installera Linux på en XBOX var coolt för 5 år sedan.

Du kanske skulle ta och göra en egen linuxdistribution som automatiskt klustrar sig med alla andra xboxar i nätverket eller nåt?
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Ja gör en som klustrar sig plus att nästan alla har ju xbox/xbox på ftp-servern så då borde du kunna smyga in din linux-dist på alla xboxar som inte har linux också =) Lite av en mask.

Allvarligt talat tycker jag du ska göra ditt arbete lite mer hårdvaru-betonat, så du fyller ut elektro-delen utav din utbildning också. Hur svårt är det att installera chip plus linux?
    Bygg din egen fjärrkontrollsmotagare kanske? så man slipper köpa microsoft dvd-kit plus att du kan använda vilken fjärrkontroll man vill.
    Det bästa vore ju om du kunda bygga nån elektronisk pryttel och sedan skriva kommunikationen med den i linux. Då skulle du ju täcka upp din utbildning fint. Behöver väl egentligen inte vara något svårt, du kanske kan använda dom lediga pinnarna på Xenium/smartXX till något skoj, lr bara skriva ett api till dom borde räcka. Du kan ju alltid dema api:t med en display eller nåt.
    Last edited by psychocowboy; 2006-03-23 at 10:29.

Registrerade
    Oct 2002
    Respekt
    23
    Om du går el utbildning kanske du bör ge dig på något som ingen riktigt lyckats med, som en enkel grej kan du juh uppgradera ramminnet till det dubbla (det har folk lyckats med dock) men sen kan du juh försöka ersätta eller uppradera USB gränsnitet till USB 2 gränsnitt för det är typ där alla möjligheter öppnar sig då kan du juh liksom även göra om den till en digitalbox med inspelning genom att koppla på en USB 2 digital tv grunka samt kortläsare samt kanske ta lite ideér från Dreamboxen så att alla med liknande omgjorda boxar kan ansluta till dig genom internät och på sätt köra cardshearing och dela på ett boxer abbonemang med 20 pers, slå till rejält gör så att Dreamboxarna blir kompatibla med din och xbox dom kör juh oxå linux så det bör gå att att samordna en sådan sak. Och det här med digital tv är väldigt hett just nu hela sverige ska juh gå över till det eftersom analoga nätet släcks när som....

Men huvud grejen är att du anpassar en usb 2 gränsnitt till boxen, för det är typ då alla möjligheterna öppnar sig, och det kan jag slå vad om att ingen gett sig på ännu, då är du ensam om det. Då kan man i princip koppla på hur många hårddiskar som helst, men naturligtvis beroende på hur du hubbar dom.....

Lycka till!! Det här bör vara möjligt eftersom några i tyskland lyckats till och med lyckats byta ut processorn mot en snabbare, och klarar någon av en sådan stuntgrej lär inte ett USB 2 gränsnitt vara altför svårt. Du kan juh försöka ta nått billigt PCI USB2 kort och försöka använda dig av komponenterna på den, men om du nu pluggar elektronik bör ni juh ha tillgång till riktiga grejer...

PS . Om du skulle klara av nått sådant så skulle jag gärna sätta mig i kö på en omgjord box eller om du skulle Göra om den boxen som jag redan har eftersom USB 2 är typ det enda jag saknar på xboxen förutom bättre processor och mera minne givetvis
    Last edited by Skevast; 2006-03-24 at 04:59.
    Om du inte leker med livet leker livet med dig

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    En uppgradering utav minnet är en bra idé, borde ju främja syften att ha xboxen som en dator. 64 Mb är ju inte mycket att komma med.

Att uppgradera till USB2 blir nog värre, hur hade du tänkt att han skulle göra? Byta ut sydbryggan lr försöka smyga sig in på pci bussen? Iof har jag sett att efterföljaren till den "komersiella varianten" utav sydbryggan som sitter i xboxen har USB2 men det är knappast bara är att byta. Jag tittade faktiskt på den idén för nåt år sedan men då var avseendet att få upp ethernet hastigheten då xboxen är den enda enheten som kör 100Mbit i mitt nätverk. Tyvärr fick jag avfärda det ganska snabbt.

Att försöka smyga sig in på pci-bussen kanske vore nåt dock, har jag faktiskt aldrig tänkt på. PCI-bussen är väl parallell så räkna med 47 pinnar om jag inte missminner mig.

Registrerade
    Mar 2006
    Respekt
    0

Tackar!

Tackar för alla svar jag fått.

Nu har jag i alla fall fått examensarbetet godkänt att börja arbeta med och har precis börjat så smått med det. Men det är ett problem. Examensarbetet är godkänt i praktiken men det är själva rapporten som blir svår. Läraren ville inte läsa en rapport om hur man chippar en xbox och lägger in linux, utan det kan han lika gärna läsa om på internet. Utan han vill ha nån större redogörelse av något problem av något slag. Kanske problemet med att ha två operativsystem installerade eller kanske varför man inte använder windows istället? Jag vet inte riktigt, några förslag?

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    22
    Hur modchip fungerar rent hårdvarumässigt kanske?

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    20
    mm precis.. berätta hur chippet påverkar hela grejjen och vad det är bra till.

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    Dra nåra skillnader mellan 29-wires chip och lpc-moddar. Och varför Xcalibur videochippet inte gillar linux osv...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    20
    Smart Blixten100

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    Har jag rätt i att du var sarkastisk där?
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    20
    Ja

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    26
    Mobbare...

Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Registrerade
    Mar 2006
    Respekt
    0
    Nu är inte jag så bra på detta (det märks nog på frågan) men varför var du sarkastisk?

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner