Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Xbox HD component, Pioneer "Overload" ljudproblem

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    Xbox HD component, Pioneer "Overload" ljudproblem

    Har precis skaffat mig projektor. Bestämde mig för att använda min moddade xbox som dvdspelare och köpte därför xbox hd pack(component kabel). Passade samtidigt på att uppgradera till senaste XBMC. Har kopplat ljudet från xboxen med optiskkabel, till min Pioneer förstärkare. Det jag först reagerade på var att jag nu är tvungen att ha -32 på stereon mot -38 som jag hade innan. Jag måste alltså höja, för att få samma volym som tidigare. Sen när jag tittar på film, så helt plötsligt när det kommer kraftigare ljud, så står det "Overloaded" på Pioneern och så stänger den av sig själv. Har testat att sänka volymen, men det har ingen större betydelse. Tänkte först att det kanske var något fel på kabeln, så jag gick och bytte den idag, men när jag såg på film ikväll, då hände samma sak. Har skruvat loss alla kablar som är kopplade till Pioneern och skruvat tillbaka dom igen, för att säkra mig att det inte är någon kabel som ligger och kortsluter. Som det verkar, så är det enbart problem när jag tittar på dvd, inte om jag lyssnar på musik eller tittar på en .avi fil. Verkar alltså enbart hända när det är DTS eller DD5.1 som är källan. Börjar bli ganska less på detta nu och hoppas att någon av er har något förslag eller aning om vad det kan bero på.

    Den enda förändringen som jag gjort är alltså byt till componentkabel(hade advanced scart innan) och uppgraderat till senaste xbmc. Använder samma stärkare, samma högtalare och samma optiska kabel och ingång som tidigare. Har dock flyttat på förstärkaren.

    Har testat 2 componentkablar, båda MS orginal.

    Har kopplat ur och i alla kablar i stärkaren och xboxen.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vad händer om du gör samma sak utan högtalarna inkopplade?

    Overload borde ju betyda att förstärkaren inte orkar driva högtalarna. Dom kanske har för låg impedans (för lite ohm). Kan bero på t.ex. ett trasigt delningsfilter i en högtalare.

    Att ljudet är lågt och du måste höja, och det sedan kommer KRAFTIGA ljud kallas för DYNAMIK och det är något man eftersträvar men det kräver att alla komponenter är bra nog för att det skall fungera.

    Din förstärkare har säkert någon inställning för att komprimera dynamiken = göra skillnaden mellan högt och lågt ljud mindre. Sök efter "compressed dynamic range" eller "night listening" i förstärkarens bruksanvisning.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Tack för ditt svar. Igår testade jag att köra med min gamla advanced scartkabel till tvn, med optiskt ljud ut(toslink,spdif) alltså samma optiska kabel och allt annat. Fläskade på ordentligt med volym på förstärkaren och det fungerade hur bra som helst. Bytte tillbaka till komponentkabeln och vips så var problemet tillbaka. Kan dock sägas att Pioneerförstärkaren är väl inte ett av mina bättre köp. Har Canton movie cd-1 högtalarsystemet och pioneern har alltid haft lite svårigheter att driva dom. Blir tvingad till att köra med midnight/loudness för att få nån kräm/tryck i systemet. Utan det igång låter det inte mycket. Men jag tycker endå att det är konstigt att det skiljer sig mellan de kabeltyperna. Har nu beställt en annan componentkabel 3djepartstillverkad noname, för att testa med den. Verkar finnas ett dåligt utbud på componentkablar. Givetvis kan jag ju testa monsterkablen också, men den är ju så förbaskat dyr. Det bästa hade ju givetvis varit att köpa en bättre förstärkare, men är ganska så fattig just nu, så det är inte ett bra alternativ. Tacksam för alla förslag.

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Jaha. Fick då den nya componentkabeln idag, den som var av ett annat märke, men det hjälpte inte. Är det så att komponentkablarna på nåt sätt får annan signal/tar upp mer av kabeln för video/skickar en annan signalinställning till xboxen? Det är det enda jag kan komma på som skulle kunna förklara saken i så fall. Det verkar va så förbaskat j-vligt att jag måste köpa en annan förstärkare helt enkelt. Har ju precis som sagt köpt projektor och är inte speciellt rik, attans.

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Har äntligen hittat vad felet var. Blev helt galen när den nya kablen inte fungerade och bestämde mig då för att börja från början. Körde vanligt tvljud och körde hög volume. Helt plötsligt stängde recievern av sig. Insåg då att det inte hade med kabeln att göra. Hade bara haft "tur" innan att det inte hände med Advanced scart kabeln eller med andra ljudkällor. Drog då ut alla högtalare och körde på för fullt, det var inga problem, alltså var det inget fel på recievern. Hade av någon anledning en svag aning om att det kanske skulle vara vänster bakre högtalare som var problemet (då jag hade lagt märke till att i filmtittande, hade recievern "nog" stängt av sig vid starka ljud ur just den högtalaren). Kopplade alltså in den bakre vänstra högtalaren först och körde på för fullt. Vips sa det så stängde recivern av sig. Tänkte att antingen är det högtalaren som är kass, eller så har det hänt något med kabeln. Började då följa kablen från recievern mot högtalaren. På vägen märkte jag helt plötsligt att kabeln låg klämd under ena soffan. Dessutom var soffbenets skyddsplast borta så metallen skar rakt in i kabeln. Det var detta som ledde till att recievern stängde av sig. Drog ny kabel och nu fungerar allt som det ska. Wohoooo... Skönt att slippa köpa ny reciever nu. Är lite på lyran när jag skriver detta så jag hoppas att det är läsligt och förståligt.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Som jag sade för 3 dagar sedan, "för lite ohm" :-) Kan tydligen bero både på dåliga delningsfilter och avskavda kablar som kortsluter under soffbenet :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. IGR - Kommer till MS-dashboard
    By mansnet in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 09:28
  2. vet inte vad jag skall göra...
    By tiito78 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-10-19, 10:04
  3. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 00:28
  4. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •