Visar resultat 1 till 22 av 22

Diskussion: Skärmen blir förflyttad med RGB

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21

Skärmen blir förflyttad med RGB

Ja det häringa gamla problemet :P
    Är min femte PS2 nu, fick min RGB-kabel, HD Advance 3.0 och nätverksadapter idag men väntar fortfarande på hårddisken.

Iallafall så minns jag inte dom andra gångerna när jag haft PS2 och frågat om detta om det faktiskt finns någon lösning.

Har då en 32" Widescreen, och en vanlig Playstation 2 och en vanlig noname RGB-kabel.

Och skärmen blir alltså förflyttad snett upp mot vänster, så det blir en svart kant på 1-2cm på högra sidan och nederkanten, mycket störande!

Man kan inte flytta skärmpositionen med TVn, och det är ju bara i vissa spel som man kan ändra skärmpositionen. Ska jag behöva stå ut med dom kanterna i dom spelen som inte har funktionen för skärmflyttning? =(

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Bump :]

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    25
    Blir de inte så när man får ntsc signaler? Har nå minne av det...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Möjligt, fast det blir ju inte NTSC bara för att jag har kopplat in en RGB-kabel.

Fast hmm hmm nu blir det typ inte någon kant där under längre, bara en kant till höger

Lite småirriterande men jag överlever antar jag

Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Finland
    Respekt
    0
    Jag har samma problem men jag överlever inte. Har slutat spela sen jag bytte kabel för det är så störande när bilden är flyttat till vänster. Och jag har blivit för kräsen för att vilja byta tillbaka till component kabeln. Nu ser jag bara på film med ps2:an. I SMS media player kan man ju justera bilden så det är ju inget problem där.

Jag var till Stockholm för något år sedan och lät min ps2:a moddas i er butik så ja undrar nu om det är ni som kanske har gjort något i misstag så att RGB signaler blir förskjutna. Men om de nu finns andra med samma problem verkar det ju inte lika sannolikt.
    Jag har också stött på en från England (troligtvis) i ett annat forum som hade samma problem.
    Är detta nu nånting som har med ps2 versionen att göra? Jag har ver 5 och modchip DMS 4 Pro. Har prövat att avaktivera det men det hjälpte inte heller. Prövat flera TV:n men icke.

Vilken version har du GTJ?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Känt problem det där som drabbar vissa ps2 med vissa kablar med vissa tv. Jag läste en teknisk förklaring på problemet, något om något sony gör som inte är helt standard nånstans eller nåt.

Prova annan ps2, annan tv, annan rgb-kabel, alla varianter av inställningar du kan hitta i toxic bios/os osv. med pal/ntsc/video fix osv.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Finland
    Respekt
    0
    Ja ha prövat med andra TV:n och det hjälpte inte så problemet måste ligga i min ps2 eller rgb kabeln. Alla inställningar i TOXIC OS 0.41 har jag prövat minst tre gånger och ingenting extra hände då heller. Jag har också testat att ändra signalen från ps2:an men de hjälpte inte heller. Det ända som hjälper är att byta tillbaka till original kabeln men den har ju sen heller int RGB så det är ju int så konstigt. Borde få nån annan kabel nånstans ifrån men ingen jag känner har nån. Fast jag tror int heller att den sku ha nån skillnad för det är ju bara en "förlägning" på signalerna. Kabeln i sig har knappast några komponenter. Det som jag inte har gjort är prövat med annan ps2. Fast jag borde få tag i nån som också är version 5 för att riktigt kolla om det är bara de som är drabbade.

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Oj det var en gammal tråd, tur att jag tydligen hade valt att få mail vid svar.

I vilket fall så har jag inte kvar min PS2, men när jag hade den med det här problemet så var den inte moddad alls, hade bara en hårddisk i sig. Så det är inte moddarna som förstört något för dig. Jag har haft 5 olika PS2or och av dom har iallafall 3 haft detta problemet, jag är inte säker på hur det var med mina första, men då hade jag säkerligen en annan TV med dom och det är inte ens säkert att jag använde RGB då.

Har du problemet är jag rädd att det inte finns någonting alls att göra åt. :/
    Ett alternativ om du vill slippa förskjutningen men ändå inte ha kass komposit-bild är väl att skaffa en S-VHS kabel, då blöder fortfarande färgerna som på en komposit men bilden blir skarpare, kanske inte som på en RGB men fortfarande märkvärt.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Finland
    Respekt
    0
    Okej nu ha ja gjort lite undersökningar. Tog upp scart kontakten och mätte resistansen i alla kablar (ända till ända) men det verkade helt normalt. Nån enstaka ohm mätte varje men de är ju int nånting som kunde förstöra bilden. Sen märkte jag att de fanns tre kondensatorer fast lödda före blå, grön och röd RGB ingångarna. Är inte säker på om det är nåt som finns i alla RGB kablar men ja kunde tänka mig att skulle någon kondensator avvika i värdet så skulle någon av färgerna kanske förskjuta sig och då skulle bilden bli dålig men eftersom bilden är perfekt så tror jag heller knappast att alla kondensatorer skulle vara precis lika felaktiga och flytta bilden precis lika mycket till vänster.

Sökte lite på internet och lagade denna tabell om vilka "pinnar" som används på scarten:

pin 2 audio right in
    pin 6 audio left in
    pin 7 Blue in (kondensator 16V 220 uF)
    pin 8 Status (CVBS) (länkad till pin 16)
    pin 11 Green in (kondensator 16V 220 uF)
    pin 15 Red in (kondensator 16V 220 uF)
    pin 16 RGB Status/Fast banking
    pin 17 CVBS Video ground (länkad till 18)
    pin 18 RGB Status ground
    pin 20 Composite Video in

Finns de någon här som kanske sku orka ta upp sin RGB scart kontakt och kolla om ni också har kondensatorer där?

Har ännu inte prövat med min kompis ps2:a men ska nog göra de idag

Läste om det där på din länk Hansi och det värkade ju faktiskt konstigt. Men hur kan de komma sig att de bara är vissa som råkar ut för sånt där då?

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    Jag kan absolut ingenting om lödning och har dessutom inte kvar min RGB.

Men du, vad har du för märke på din RGB? Är det en Sony Original så brukar chansen att dom krånglar med något sånt vara mycket mindre än om du har en noname RGB för 99 spänn.

Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Finland
    Respekt
    0
    Jo jag har en noname men saken är ju den att den bara "förlänger" signalen så den kommer till TV:n. Borde inte vara någon skillnad på original eller noname. I såna fall på kondensatorerna. Om de ens finns såna i en sony.

Skulle vara nice om någon med sony RGB kabel skulle ha möjlighet och ta upp sin o kolla om där är lika som i min. Eller bara kolla skärmen, om den går ihop med jorden (skalet runt pinnarna) på scart sidan och på jorden på kontakten som går in i ps2:an. Alltså om de har samma jord. Det är de ända som ja kommer på för tillfälle. För min scart kabel har ju inte jordad kontakt på ps2 sidan och jorden kring scart kontakten är ju inte lödd till jord kabeln. Sku kunna tänka mig att om jorden int hålls lika som på tv:n så kanske någo störningar uppstår. Fast jag mätte det på original komponent kabeln, den med 3xRCA=>scart, och jorden från scarten ledde inte till jorden på ps2 kontakten.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Läste ni inte det jag länkade till?

Förskjutningen beror på att tv:n använder syncen från composite video stiftet men videoinformationen från R, G och B stiften.

Compositevideosignalen passerar bl.a. ett kamfilter vilket på de flesta moderna tv är av digital typ och ofta av "3D" variant som jobbar med flera fält av videosignalen samtidigt (använder säkert inte 100% korrekta termer, vill någon fylla i så varsågod).

Hur som helst orsakar detta att compositevideosignalen inklusive SYNC blir något försenad jämfört med R, G och B.

Om detta inte kompenseras för i tv:n så blir bilden förskjuten.

Vissa TV har en funktion i vanliga menyerna för att korrigera denna förskjutning, t.ex. min Sony 36" WEGA. Andra TV har detta gömt i servicemenyerna.

Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Finland
    Respekt
    0
    Jo nog läste jag men de låter vettigare när du förklarar.
    Men hur förklarar du då att de är så några som har detta problem? Och enligt GTJ var det bara några av hans ps2: or som hade problemet.

På psxcare säljer ni ju RGB kablar. Vad har ni för erfarenhet av dem då? Har ni så proffsiga TV:n där att de int berör er eller?

Kanske man borde skaffa projektor så att de int sku störa ifall bilden var mera åt vänster :P. Fast den har ju också ett visst område som den måst hålla sig till så där sku de ju också förståss vara möjligt för bilden att bli beskuren fast man sådär direkt int tänker så ju.

Sökte annars lite på nätet och hittade ingen som sålde en original sony RGB kablar. Finns de ens såna eller är de bara bara så långt som till s-video man kommer om man köper original. Konstigt i såna fall att de finns RGB utgångar och tillome i menyn kan man ändra. De verkar lite mysko de här med ps2 och RGB. Ja tror de int rikit ha tänkt igenom de ordentligt. Eller räkna de me att allas TV:n sku klara av att synca signalen automatiskt? Men varför gör int vissa nyare TV:n de automatiskt? Prövade hos en kompis som har rätt så ny TV, men ändå bildrörs, och där hittade jag inget i menyn som skulle kunna fixa de. Fast jag bläddrade väl i fel meny. Undras sen hur man hittar den där special menyn som man kan ändra saker i. Och ändrar den i såna fall bara bilden som kommer från RGB eller också alla vanliga kanaler som kommer från RF eller va de nu heter?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Det var länge sedan jag såg någon ps2 original rgbkabel. Säkert 4 år sedan sist :-) Dom kostade c:a 500:- så de flesta föredrog våra pirat för 150:- på den tiden.

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    20
    Tja! Jag köpte en ny PS2 Slim igår. Och jag kopplade min gamla RGB kabel som jag använde till min PSX eftersom jag såg att bilden blev bättre. Men med båda kablarna så är bilden mer till vänster än till höger och man ser ett svart mellanrum mellan bilden och högra sidan av tvn. Nu undrar jag vad problemet är? Kablarna som jag använde är en orginal PS2 kabel och en bästäld som klarar både PAL och NTSC.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Om bilden är sned med vanliga ps2 kabeln som alltid följer med i paketet, dvs compositvideokabel + stereo med scart adapter, då är det fel på din ps two!

prova en annan tv med

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    20
    Jag köpte den ny igår på El-Giganten. Ska testa på andra tvn. Problemet är att tvn i vardags o i mitt rum e likadana.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Som sagt, blir bilden så skev även med standardkabeln i lådan på två tvapparater (även om det är samma märke+modell) så är det bara att reklamera din ps two så skall du se att den nya fungerar perfekt.

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    20
    De e lungt Hansi. Jag åker till affären imorgon och byter ut denna PStwo mot en ny.

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    20
    Japp köpte en ny PStwo nyss och det är ändå samma sak på tvn. Jag köpte konsollen i en annan affär. Jag tror dock inte att det är något med konsollen. När jag kollar på DVD-filmer så är bilden perfekt. Det är bara när jag är inne på dashboard som bilden är lite längre till vänster än till höger.

Registrerade
    Nov 2005
    Respekt
    20
    Arrrghh :@ asså nu hoppas jag verkligen inte på att det är nåt fel med ps2an. de är en bi att köra till affären och jag orkar inte köra fram och tillbaka hela tiden. Fan va slarvigt av Sony att sälja konsoller med fel på.

Liknande diskussioner

1. Hjälp med att ställa in RGB på XBOX
    By civ in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-07-31, 18:52
  2. Min ps2 verkar helt plötsligt ha fått problem med RGB kabeln eller tvns scart? Hansi?
    By Kampfar in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2003-03-16, 19:32
  3. Problem med RGB.
    By BoneZ in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2002-02-17, 12:00
  4. Hur blir det med Messiah i framtiden?
    By Gustav_A in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2001-12-18, 21:40
  5. Ingen grön bild med RGB?
    By SirCheese in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2001-11-19, 00:37

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner