Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: HDadvance problem - Gåta: Vad strular?

  1. #1
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Post HDadvance problem - Gåta: Vad strular?

    Hej,

    Jag har en äldre variant av ps2:an, med defekt laser; som läser CD's ibland, men inte DVD's, konsolen är chippad (vet dock inte vilken modell, då jag köpt konsolen begagnad).

    Jag har HD Advance 2.1 (original, CD och DVD).

    När jag ska köra HDadvance så startar det upp, och visar därefter "Hardware error: HDAdvance Could not find HDD hardware...". Misstänkte därför trasig HDD...

    Jag har testat 2 st olika hårddiskar, den senaste en 250gb maxtor (modellen ska vara fullt kompatibel) formaterad med WinHIIP, har testat såväl 28bit som 48bit HDloader. Därför antar jag att hårddisken fungerar som den skall, dock så vet jag inte vad som isåfall är fel, eller om jag missat något viktigt.

    1. Bredbandsadaptern; Brukar dessa gå sönder?
    2. Hårddisken; Inte sönder, men bör jag formatera den på annat vis?
    3. Lasern; Klarar inte HDAdvance att starta fullt ut pga den defekta lasern?
    4. Övrigt; Något annat i konsolen, och isåfall vad?

    Jag själv kan inte speciellt mycket om Ps2:an, därför vänder jag mig till er experter - och hoppas få lite vägledning i mitt felsökande =) Så jag inte behöver köpa nytt av allting.

    PS. Vet inte särskilt mycket mer om konsolen, köpte den som lite halvdefekt, och fick den idag. DS.

    Mvh
    Thomas
    Last edited by jazzxl; 2006-05-05 at 19:46.

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    92
    Respekt
    19
    Du måste göra hdd till master med bygeln bak på hdd, annars får man det felmeddelandet du får. Min är formaterad som 48bit vet inte om detta har nån stor betydelse ?. Kan ju vara så att den inte klarar att starta upp HDAdvance då din laser inte fungerar som den ska, men testa först med bygeln om du nu inte gjort det.

    Värsta fall gäller ny ps2 då dom tydligen inte byter laser på dom feta modellerna, tydligen har dom stora problem med dessa ?. Eller kanske kan du få tag på en begagnad "fet" ps2 som inte har defekt laser.

  3. #3
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Hddn är byglad som Master, så det är inte orsaken, ska dock se om jag kan låna en annan beg. stor ps2:a å se om det funkar. Så kanske jag kan utesluta antingen Hddn/Nätverksadaptern eller Konsolen/lasern.

  4. #4
    Registrerade
    May 2006
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Har nu testat adapter+hdd+skiva i en annan konsol, och då fungerade det utan problem.

    Märkte dessutom av att hårddisken lät nu (så antagligen startade den inte ens i min förra konsol). Så en möjlig orskak kanske är strömförbrukningen till hårddisken, dock inte adaptern som felar.

    Då blir det bara till å fixa en ny beg. konsol!

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    92
    Respekt
    19
    Testade du adaptern på en annan ps2:a och hdd fungerar är det inget fel på den, hdd får ju ström från adaptern som bekant. Blir till att ringa runt och höra dig för vem som har en "fet" modell till salu.

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2006
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    om du har tillgång till det kan du testa 2,5 tums (laptop) diskar med vanlig billig adapter, eller en hårdisk med bara "en skiva" (drar lite mindre ström) och 5400varv... blir kanske bara 20gig till 80 gig stor disk då iofs

  7. #7
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Jag skulle nog försöka få PS2an lagad. Det är troligtvis bara en liten säkring som gått på moderkortet som förser bredbandsadapter-porten med ström. Detta borde väl psxcare kunna fixa åt dig för en billig penning? Annars tycker jag du ska leta reda på någon annan kompetent person som åtminstone vill ge det ett försök innan du slänger maskinen.
    Men är du ändå inställd på att köpa ny maskin så kan jag köpa din gamla om jag får den till ett shysst pris

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    32
    Respekt
    0
    HD Advance 2.1 har väl ändå inte stöd för 250GB-diskar. Vad låg den andra disken du testat på?

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att om man kör en HD som är större än vad HD Advance klarar av, så startar i alla fall HD Advance och känner av att hårddisken sitter i, bara det att man inte kan utnyttja allt utrymme som finns på disken?

Liknande diskussioner

  1. Problem med Dashboard...
    By Feten in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-27, 21:44
  2. Vad har ni stött på för problem med 1.6?
    By NiQ in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-02, 13:29
  3. Problem med överhettning
    By PetsonGBG in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-10-21, 16:17
  4. Jösses vad mycke problem!!
    By DSP in forum X-ecuter 2 PRO support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-11-16, 14:25
  5. Problem med RGB. Blir störningar. HJÄLP
    By KnasHatt in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 27
    Senaste inlägg: 2002-05-05, 23:51

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •