Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: Komponent Kabel PS2

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    Komponent Kabel PS2

    Hej!

    Jag köpte en Komponent Kabel till min PS2, för att få bättre bild till mina spel och DVD-spelaren i maskinen.

    Jag stötte dessvärre på ett problem när jag skulle använda den.

    Det blev ingen bild alls när bootmenyn kommer upp, och när man slår igång ett spel. Däremot blir det bild så fort man slår igång en DVD.

    Jag har en Mirai 32" HD-TV

    En annan fråga är om vilka spel som stödjer Progressive Scan.
    Det står ofta när man startar ett spel att man kan köra i 60 Hz mode (NTSC) Betyder det då, att det också finns Progressive Scan mode?

    Tack på förhand.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Är din PS2 chippad? Vilket chip?

    Vilken modell av ps2? SCPH-??????

    Nyare ps2 har progressive scan vid dvduppspelning, kanske därför du får bild då.

    Vissa chip/modifieringar "förstör" funktionen för komponentvideo.

    Du måste gå in i settings (med en annan kabel då du inte får bild) och ställa om komponentvideo från RGB till yb/pb/rb.

    Enda spelet jag känner till som har inbyggt stöd för hög upplösning är Gran Turismo 4. Det går att köra i 1280i (vilket inte är progressive scan, i=interlaced, vet inte om det går att köra i 480P också).

    Med en Blaze VGA adapter kan man få 480P VGA med många spel. Matrix Infinity chippet har också funktioner för att få VGA stöd i spel.

    60Hz i sig har inget med progressive scan att göra, det betyder bara att ett PAL spel som normalt uppdaterar bilden med 50Hz går att ställa om till 60Hz bilduppdatering vilket inte fungerar med alla tv-apparater.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Tack så mycket för det informationsrika svaret. Här kommer ett par följdfrågor, och svar.

    Citat Original inlägg av Hansi
    Är din PS2 chippad? Vilket chip?
    Den är inte chippad.

    Vilken modell av ps2? SCPH-??????
    Det är en standard "PS2" vet inte exakta modellen, men jag köpte den Ungefär 2003.

    Nyare ps2 har progressive scan vid dvduppspelning, kanske därför du får bild då.
    Ja, det förklarar ju saker och ting, i sådana fall.

    Du måste gå in i settings (med en annan kabel då du inte får bild) och ställa om komponentvideo från RGB till yb/pb/rb.
    Hur gör man denna inställning? Jag har inte chippad PS2. Måste det vara en chippad för att ändra?

    Med en Blaze VGA adapter kan man få 480P VGA med många spel. Matrix Infinity chippet har också funktioner för att få VGA stöd i spel.
    Vad innebär VGA då? Att jag måste köra PS2:an in i en VGA port? Eller går det igenom Komponentkabel också?

    Hur mycket kostar en Blaze VGA adapter, vad är det, och var kan jag få tag på en?

    60Hz i sig har inget med progressive scan att göra, det betyder bara att ett PAL spel som normalt uppdaterar bilden med 50Hz går att ställa om till 60Hz bilduppdatering vilket inte fungerar med alla tv-apparater.
    Ja, det har jag nog förstått. Det innebär ringa skillnad då med andra ord? 10 hz snabbare skärmuppdatering.

    Återigen, tack för hjälpen. (Trots att jag behöver ytterligare.)
    Last edited by FireVisor; 2006-05-09 at 17:43.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Starta din PS2 med vanlig videokabel och utan spel och bläddra i menyerna för språk osv så hittar du inställningen där du kan ändra mellan RGB och pb/yb/rb.

    Blaze vga adapter
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=90
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. komponent kabel + min ps2 = går inte ihop
    By syarmi in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 15:58
  2. Ps2 Komponent Snälla hjälp.
    By Leon_azzro in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 14:12
  3. PS2 med komponent video
    By Decept in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-09-21, 20:02
  4. Kabel med både komponent och komposit
    By kuseman in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-08-15, 00:59
  5. Längd på komponent kabel? (High Definition AV pack)
    By Dealon in forum High Definition (HD-stöd) på XBOX
    Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2004-07-20, 23:20

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •