Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Hjälp med att flasha om bios samt byta HD

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Hjälp med att flasha om bios samt byta HD

    Hej!

    I veckan köpte jag en begagnad box, chippad med duo-x2 med orginal hd.
    Efter att ha skruvat isär boxen så har jag konstaterat att boxen är en version 1.6.

    Jag vet dock inte vilken BIOS-version jag har eller vilken version av duo-x2 chippet som är installerat. Kan jag få reda på vilken version av chippet jag har utan att plocka ut moderkortet?
    Jag har heller ingen aning om jag använder bank 1 eller 2. Och spelar det någon roll?

    Jag har nu köpt en 300 gigs hårddisk som jag vill montera i xboxen, och efter att läst på detta eminenta forum så har jag kommit fram till följande tillvägagångssätt:

    1. Flasha om BIOS med M8_16.BIN via Evox. Jag har inte valet i evox menyn idag så jag gör följande ändringar i evox.ini under [menu]:
    Item "Flash BIOS",ID_Flash_Bios

    2. Därefter öppnar jag M8_16.BIN i Evtool och lägger till stöd för stor hårddisk (LBA48). Helst skulle jag vilja klara mig på 6 partitioner om det går, måste jag välja alternativet med en partition 7 för att jag ska kunna nyttja alla 300 gig?

    3. Därefter lägger jag över BIOS:et på C:\BIOS på xboxen och startar om xboxen och väljer ?Flash BIOS? i menyn.

    4. Därefter gör jag en backup av original HD:n, och monterar i den nya HD:n.

    5. Sen har jag tänkt köra Slayers_Evox_Auto-Installer_v2.6 för att konfigurera hårddisken och Evox.

    Vad säger ni som har koll på läget? Är det rätt tänkt, kommer det att funka? Har jag missat något?

    Tacksam för hjälp!!

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Du har tänkt helt rätt. Antar att du har sett i min guide hur man flashar så jag länkar inte. Du måste välja att partition 6 tar upp till 137 gig, också tar 7:an resten. Annars försvinner allt på hårddisken när du har lagt in mer än 256 gb. Tänk på att du bör använda m8plus_16, finns på #xbins.

    Sen om du har möjlighet att ta ett foto på chippet så kan vi nog säga dig vilket det är... Bara fråga om det är något oklart!
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    har du ett chip som är 512 el större sattsa då på x2_5035_v16plus_512k.bin bioset istället
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Tack för hjälpen!

    Vad är det för skillnad på m8plus_16 och x2_5035_v16plus_512k.bin då?

    Spelar det någon roll vilken bank jag flashar? Vet ju ej om chippet är satt till bank 1 eller 2.

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Malmö
    Inlägg
    1 263
    Respekt
    21
    Banken spelar ingen större roll för dig nu, ha det som det är nu. Skillnaden på biosarna är att x2_5035 är skyddat mot live, alltså om du trycker "go live" i något spel när du är i chippat läge i xboxen så kopplar den inte upp sig mot internet, och alltså blir du inte bannad. Om du inte har live så spelar den här funktionen ingen roll då ju. Pege brukar rekommendera x2_5035, medans jag gillar m8plus mer...
    Citat Original inlägg av rejjo, 5 april -06

    "Har du inget och göra, skriv en guide!"

Liknande diskussioner

  1. Program att flasha bios med?
    By bee in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 18:12
  2. Guide till autouppdaterande TvGuide i XBMC
    By ktd in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 150
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 20:33
  3. Klantarsle behöver hjälp med bios, tror jag.
    By Vaafan in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2004-06-09, 20:42
  4. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09
  5. XBOX med Evolution-X 2.4 BIOS samt dvd region 0-4 + 2 spel
    By DannyHammer in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-11-05, 13:41

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •