Visar resultat 1 till 18 av 18

Diskussion: Får ingen bild på xboxen längre...

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    12
    Respekt
    0

    Får ingen bild på xboxen längre...

    Tjening!

    Har haft min box chippad nu i över ett år, men bara för någon dag sedan när jag skulle starta xboxen så fick jag ingen bild. Vad kan det bero på?

    Startar jag boxen i orginalläge så blinkar knappen röd/gul el. orange gul efter en liten stund och ingen bild. Släden går att öppna och stänga.

    När jag startar boxen i chippat läge så verkar allt funka som det skall, men det kommer ingen bild.

    Kan det ha men biosen att göra eller har grafikkretsen gått sönder?

    Startar jag boxen med en hdtvpack kabeln så får jag ljud via den optiska kabeln via förstärkaren men ingen bild.
    Startar jag den med orginalkabeln så får jag varken ljud eller bild.

    Finns det något sett att flasha om biosen utan att behöva se bilden???

    kan det hända att boxen ställt sig i något annat bild läge typ: NTSC-F
    Jag vet att jag har hoppat mellan PAL och NTSC förrut eftersom hdtv kabeln inte funkar annars?

    Jag har testat på olika tv apparater och kablar men jag får varken ljud eller bild?

    Känner någon till detta eller kan hjälpa mig på något vis så vore jag väldigt tacksam.

    mvh
    Storm

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Tackar för ett snabbt svar Hansi!

    Det verkar som om det finns en "liten" chans ändå, tack vare dig.
    Men tycker bara att, det borde ju funkat i orginalläget. Här händer ju inget i varken orginal eller chippat läge. Men visst, det är ju alltid ett hopp.

    Jag glömde notera förut att när jag skulle kontrollera boxen efter att detta hänt, så var omkopplaren till chippet mellan bank1 och bank2. Vet inte om det kan spela någon roll här.

    Jag skall mixtra lite till nu med den där enigma grejen, annars slänger jag ut skiten genom fönstret.

  4. #4
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Kan man flasha om biosen utan att behöva se någon bild? Typ att lägga biosen på en skiva och bara köra igång den?

    Isåfall, vad för bios skall jag använda till ett x2 chip? Jag minns nämlgen inte vad jag använde för något?

  5. #5
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    12
    Respekt
    0

    Ftp

    Hansi!

    Det händer inget när jag använde skivan, men jag kan köra ftp från datorn. Frågan är vad jag skall göra nu?

    Kan man byta ut biosen på nåt sätt, eller skall jag installera om hela xbmc?

    Eftersom xboxen i orginalläget blinkar rött/grönt eller Orange/grönt!

    Vad tycker du jag skall göra nu?

    Jag har prövat att radera face008 både i udata och tdata utan resultat.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Fick du verkligen igång skivan?

    Du skall inte kunna köra FTP när du startat från skivan.

    Ibland är det svårt att få xboxen att boota från skiva.

    Här har vi en hårddisk liggande med enbart enigmah videomode switchdisc på, den tar vi fram i sådana lägen. Den bootar alltid :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Jag har testat med skivan ett par gånger, med olika långa intervall...men det är svårt att veta om han tar den eller inte eftersom jag varken ser eller hör något.

    FTP körde jag senare under dagen, fick nämligen inte det att funka förut. Men kan jag inte fixa detta med ftp programet?

    Jag vet inte om jag har det inställt på xboxen att han skall boota direkt när man sätter i en skiva, utan jag har ändrat i inställningarna att man måste klicka för att han skall läsa från en skiva.

    Men å andra sidan vet jag att min xbox har svårt att läsa vissa skivor, bla den som jag hade i som var en rw skiva.

    Fler förslag!

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om du kan hitta t.ex. e:\apps\enigmah\default.xbe via ftp och din xbox har evo-x som dashboard så kan du skicka "site" kommandon för att starta default.xbe filen för enigmah från hårddisken.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Hur funkar det då, att skicka sitecommandon?
    Är det bara att klicka på enigmah default.xbe via pcn?
    Tror du att det är det som är felet på xboxen?
    varför funkar inte orginalläget på xboxen i så fall?

    Citat Original inlägg av Hansi
    Om du kan hitta t.ex. e:\apps\enigmah\default.xbe via ftp och din xbox har evo-x som dashboard så kan du skicka "site" kommandon för att starta default.xbe filen för enigmah från hårddisken.

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag kommer inte ihåg och hittar inte dokumentationen över evo-x site kommandon.

    Prova site xecute default.xbe

    Kolla efter "custom site commands" eller liknande i din ftp klient
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    12
    Respekt
    0

    Kan det vara biosen?

    Kan det vara biosen kanske?
    Nu har jag försökt att komma åt ftp på boxen utan att lyckas. Kan man flasha om biosen utan att behöva använda ftp?
    Typ att han starta å flasha från skiva utan att behöva trycka eller bekräfta något.

    Vad kan jag göra? Jag tycker det låter lite långsökt att det skulle vara ntsc som gör att jag inte får någon bild eftersom tvn är ju lcd och den stöder ntsc också.

    Finns det vissa ntsc format som den kanske inte klarar?

    Måste ha någon hjälp...frågan är om det går att göra något åt det.

    Boxen blinkar ju grönt/rött eller grönt orange, så frågan är ju om det hänt något med biosen?

    Skall man flasha biosen eller chippet???

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Så den är alltså sämre än när du började fråga?

    Då blinkade det väl inte konstigt när du startade i chippad läge, utan du fick ljud med inte bild.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Blinkar Grönt/Rött:
    Antagligen ett dåligt chip eller en dålig BIOS-version.
    Om XBOXEN inte har något chip monterat och inte är flashad med en dålig BIOS-version eller så är det antagligen något som är sönder på moderkortet.
    Kontrollera även IDE-kabeln. Är t.ex. kabeln vänd åt fel håll i någon av enheterna så får man detta fel.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  14. #14
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Grejen är att xboxen är chippad och har funkat i ett antal år.
    För ett par veckor sedan när jag startade den så blinkade den grönt/rött eller grönt/orange i orginalläge...ingen bild men ljud!

    I chippat läge så blinkar det "inte", det kommer ljud men finns ingen bild.

    Har prövat med att byta kablar mellan box och tv och tvn klarar både ntsc och pal.

    Alltså det har inte blivit värre, utan det är samma fel fortfarande. Börjar undra om det kan vara chipbiosen eller grafikkretsen.

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Då kvarstår mitt råd, försök få igång e:\apps\enigmah\default.xbe via ftp "site" kommandon
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  16. #16
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Vet inte vilka kommandon man skall använda. Har prövat med execute, men det funkar inte.

    Jag har prövat både smartftp, flashftp och total commander.

    Verkar som att ftp programmen inte klarar xbe fil typer...

    Har du några fler bra råd?

    Kan man flasha om biosen via ftp?

    Det konstiga är att ftp funkar bara om jag drar ut videokabeln från xboxen, när jag pluggar in den så kommer jag inte åt xboxen via ftp.

    Måste tillägga för dom som missförstått mig, det blinkar alltså rött/grönt bara i orginalläge...i chippat läge verkar allt ok förutom att jag inte har någon bild.

  17. #17
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av pege63
    Blinkar Grönt/Rött:
    Antagligen ett dåligt chip eller en dålig BIOS-version.
    Om XBOXEN inte har något chip monterat och inte är flashad med en dålig BIOS-version eller så är det antagligen något som är sönder på moderkortet.
    Kontrollera även IDE-kabeln. Är t.ex. kabeln vänd åt fel håll i någon av enheterna så får man detta fel.
    Går inte att vända ide kabeln fel...den passar bara på ett håll...

  18. #18
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Då kvarstår mitt råd, försök få igång e:\apps\enigmah\default.xbe via ftp "site" kommandon

    Vet inte vilka kommandon man skall använda. Har prövat med execute, men det funkar inte.

    Jag har prövat både smartftp, flashftp och total commander.

    Verkar som att ftp programmen inte klarar xbe fil typer...

    Har du några fler bra råd?

    Kan man flasha om biosen via ftp?

    Det konstiga är att ftp funkar bara om jag drar ut videokabeln från xboxen, när jag pluggar in den så kommer jag inte åt xboxen via ftp.

    Måste tillägga för dom som missförstått mig, det blinkar alltså rött/grönt bara i orginalläge...i chippat läge verkar allt ok förutom att jag inte har någon bild.

Liknande diskussioner

  1. Ingen bild, Xbox:s startas med ljud
    By asharidu in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 07:54
  2. ingen bild (hjälp!)
    By st1x in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-04-21, 22:08
  3. Inlägg: 21
    Senaste inlägg: 2003-01-14, 22:58
  4. Ingen bild
    By SirCheese in forum NEO4 - Teknisk support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-03-12, 11:50
  5. varför ingen bild på r & r
    By mapa in forum PC - spelfrågor
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2001-03-02, 10:36

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •