Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: DVD ljudet?

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2001
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    Red face DVD ljudet?

    Hansi eller ngn annan..varför är mitt ljud när jag spelar spel super grymt...men när jag spelar en DVD film så är ljudet väldigt mycket lågt! Jag använder endast kabeln som fanns med i paketet och direkt in i tv:n. Kan det också ha att göra med det? och att jag inte har en digital reciver? Men spelen (nhl & ssx) funkar med mycket bra ljud? Hjälp!!

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Det beror på att ljudmixningen på dvdfilmerna utnyttjar hela det befintliga dynamikomfånget. Röster och normala ljud är inspelade på låg nivå så att det finns gott om utrymme för explosioner och andra högljudda effekter.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2001
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    Lightbulb

    Aha! Då lär man behöva en Dolby prologic med 5:1 och DTS för bästa möjliga resultat då!
    Tack!

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Du behöver en förstärkare med dolby digital och ev. DTS för absolut bästa resultat, men faktum kvarstår att det är stor dynamik i filmljudet så det är stor nivåskillnad mellan dialog och normalt bakgrundsljud och specialeffekterna.

    Har du en bra stereo så räcker det med att höja ljudet samt hoppas på att grannarna tolererar de höga ljudeffekterna. De flesta hembioförstärkarna har ofta olika funktioner för att minska dynamiken så att man kan lyssna på "normala" ljudnivåer.

    Om du tittar på film på t.ex. TV-3 så går det att märka att tv-ljudet ofta har fått minskad dynamik (=kompression). Detta märker man när t.ex. ett hus eller en bil exploderar och all samtidig dialog och bakgrundsljud helt plötsligt dämpas och låter konstigt.

    Detta gör man eftersom en vanlig tv-apparat skulle låta förskräckligt illa om den plötsligt blev ombedd att återge filmens normala ljudnivå för explosionen.

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2001
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    Talking

    Tack för tips! Men jag har en sista fråga ändå! Har en vanlig reciver utan ngn digital ingång och ingen prologic..finns det på ngt sätt möjlighet att koppla ps2 dit via scarten eller är det bara Digitalt som gäller(vill ha en nödlösning då jag bara har en vanlig reciver utan digital...Pioneer)

  6. #6
    Subban Guest

    Lightbulb

    Jag har kopplat ps2 till tvn's "komponent" (alltså l/r audio + video) ingång, sedan ifrån TV'n till stereons line-in ingång..
    Jag får ett riktigt bra ljud även om man kan koppla det bättre, med s-vhs osv.
    Men det fungerar bra..

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2001
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    Post

    Hej...förstod lite av det men hur kopplar jag när jag bara har en sladd till tvn och en scart från recivern till videon..genom videon ska de ju bli grönt??(dålig bild, sägs det!)...men igår kväll så hittade jag en inställning där man kan höja DVD volymen från standard till +1 och +2. fast då måste jag stänga av de digitala (off) men gör inget då jag bara har PS2 direkt i TV:n...ljudet blev mycket bra! och man behöver inte höja till max! (när jag använde +2)

Liknande diskussioner

  1. DVD från xbox till datorns dvd brännare
    By cyclo_hexene in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-12-16, 15:29
  2. DVD Region X och dvd ver. 2.13?
    By ktd in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-02-02, 22:29
  3. Behöver hjälp ang ljudet på dvd filmer...
    By wilda in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-21, 07:25
  4. Dvd Region X
    By Oddman in forum Playstation produktsupport - övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-04-16, 12:43
  5. DVD reg X i danmark?
    By dos in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2001-08-22, 07:41

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •